Vi har haft en och samma bank i många år och varje månad har ca 100'-150' i privata och firmapengar passerat olika konton på denna bank, utan att de klagat en enda gång. En dag ville vi låna till ett husbygge men si då var det tji! Med snopna ansikten gick vi därifrån och undrade vad som skulle hända, vi hade ju trots allt kommit ganska långt i planeringen och ville verkligen genomföra projektet.
Vi sökte en annan bank, som vi hört skulle vara positiva och hjälpsamma men det blev samma besked där... Nu misströstade jag och var nära att ge upp men vi beslutade att försöka på två ställen till. En vecka senare står vi med erbjudande från bägge dessa ställen och framtiden såg genast mycket ljusare ut så ge inte upp, det finns alltid någon därute som tror på just dig!
Kan tillägga att jag inte längre går till Bank 1 med mina pengar, varken de privata eller firmans. Vågar de inte satsa på mig finner jag ingen anledning att gynna dem!
Kan också tala om att jag fick höra från denna bank att de inte ansåg att det var ett plus när kunderna kom med kontanter och satte in på deras bank, det blev extra kostnader för dem i hanteringen av dessa pengar.... Fattas väl bara att ICA snart börjar ta betalt för extra hanteringskostnader när man betalar kontant.
L-a
 
Har flera vänner som fått nej hos många banker men sedan hamnat hos bank som säger "inga problem"

Ge inte upp!

Har ni funderat på att kolla upp möjligheten med borgen på en del av topplånet? Vad säger banken om detta?
 
fredrikg skrev:
självklart skall man vara besviken på banken om de lovat visa saker.
framförallt skall man vara inte godta när de inte kollar faktiska kostnader utan kör med schabloner.
men tycker faktiskt att allt för många - kanske inte i era fall !!! - får lån för lätt. när vi byggde hus för 10 år sedan drygt var räntan 10,75 %!!! tycker alldeles för många tycks ha kort minne. jag vet att det finns en hel del faktorer som inte pekar på dessa nivåer. men ändå - dagen kommer nog igen så småningom. hur många klarar sig då??? där har ju faktiskt bankerna ett ansvar.
När ändrades avdragsreglerna för rätekostander? Sjönk inte räntorna i samband med att att avdragsrätten sjönk? Så då borde de rimligtvis inte stiga SÅ högt om inte avdragsreglerna ändras igen. Däremot kan ju naturligtvis räntorna stiga, jag menar inte så, men kanske inte lika högt som förr...

Sen är det ju också så att högre räntor brukar ju hänga ihop med högre inflation, och med högre inflation brukar man ju även få högre löner, så ALLT för negativ skall man ju inte heller vara, även om man naturligtvis måste vara realistisk.
 
Usch, vi misströstar rejält nu. Ska göra en tredje låneansökan hos en tredje bank. Säger även dem nej så tackar vi nej till tomten och börjar spara till en kontantinsats, så får vi se vad som händer...
 
Sophia skrev:
När ändrades avdragsreglerna för rätekostander? Sjönk inte räntorna i samband med att att avdragsrätten sjönk? Så då borde de rimligtvis inte stiga SÅ högt om inte avdragsreglerna ändras igen. Däremot kan ju naturligtvis räntorna stiga, jag menar inte så, men kanske inte lika högt som förr...

Sen är det ju också så att högre räntor brukar ju hänga ihop med högre inflation, och med högre inflation brukar man ju även få högre löner, så ALLT för negativ skall man ju inte heller vara, även om man naturligtvis måste vara realistisk.
Jag hade 9,5% -96 när jag köpte, sedan dess har inga avdragsregler ändrats vad jag vet, men det är kanske annat när man bygger nytt??
 
Vill inte predika men jag tycker nog att man bör ransaka sin egen situation om flera banker nekar en lån och inte per automatik dra slutsatsen att bankerna är ute och cyklar.

Som fredrikg säger så får förmodligen många sina lån lite lättvinnligt och även om dennis-chocken sannolikt inte kommer upprepas (nu har vi fristående centralbank, prisstabilitetsmål istället för sysselsättningsdito bla bla bla ) så får man nog räkna med att räntorna kommer att stiga under närmaste åren. Som exempel tror SBABs analytiker att villaräntan kommer ligga mellan 5,5 och 6% inom två år. Vidare ska man nog inte utesluta att räntan under begränsade perioder kan gå upp och sniffa på tvåsifriga nivåer.

Och som sanne78 säger så vill bankerna inget hellre än att låna ut pengar!! Det är den mest lönsamma del av verksamheten de har...beställ en årsredovisning och titta på räntenettot!! Handelsbanken (har jag för mig) drog in nånstans runt 19.000.000.000:- förra året . Så att bankerna vill låna ut pengar råder det inget tvivel om.

Nu kanske jag är lite väl riskavert men vi (jag och sambon) tycker det känns lite läskigt att låna 1,7 mille, trots goda inkomster (60.000+ / månad ) och drygt 3,25 mille i kontantinsats....

Jag hoppas att jag inte förnärmat någon, ville bara ge min syn på saken...

Alter ego

 
Jag förstår om ni är besvikna på banken. Kanske man kan överbevisa dem om faktiska kostnader med bra underlag (kvitton, kontoutdrag etc) och summeringar per kostnadsslag (blöjor, mat, bilkostnader, kläder m.m.).

Själv är jag mera som Alter Ego. Det är trist och oroväckande att behöva låna så mycket pengar. Vi måste låna ca 2.5 milj plus ca 10% i kontantinsats för att kunna köpa tomten vi vill ha och bygga eget hus. Men 2.5 milj som vi är skyldiga banken!!! Det är så mycket pengar att det kan göra en sömnlös.

Hörde att man i Tyskland i genomsnitt har mer än 1 årsinkomst sparad per person. Har inga data på hur det är här i Sverige, men skulle tro att det är betydligt lägre. För mig och min sambo är det i alla fall så.

Hoppas att det löser sig för er i alla fall. Har ni hört med Ikano-banken och SBAB? Om man verkligen vill något brukar det gå vägen. Lycka till! :)
 
fredrikg skrev:
när vi byggde hus för 10 år sedan drygt var räntan 10,75 %!!! tycker alldeles för många tycks ha kort minne. jag vet att det finns en hel del faktorer som inte pekar på dessa nivåer. men ändå - dagen kommer nog igen så småningom. hur många klarar sig då???
Det förs en helt annan ekonomisk politik nu, än den som ledde fram till de höga räntenivåerna för 10 år sedan. Den gamla politiken gick i princip ut på att trycka nya pengar när de gamla tog slut (man devalverade sig ur ekonomiska problem). En politik som naturligtvis inte kan hålla i längden. Dessbättre verkar dagens politiker ha allt annat än kort minne, och för idag en inflationsbegränsande politik. Och så länge som inte någon kommer till makten som vill återinföra den gamla politiken (och det vill mig veterligen inget av de större partierna), så ser i.a.f. inte jag hur räntan skulle kunna stiga till de nivåerna igen. Idag har vi låg inflation, och politiken som förs har som främsta mål att inflationen skall vara fortsatt låg. Idag är inte kronan knuten till någon annan valuta, utan vi har en flytande växelkurs (d.v.s. man behöver inte försvara växelkursen genom att höja räntan, som man gjorde för 10 år sedan).

Summa summarum -- har väldigt svårt att se att vi skulle få tillbaka de räntenivåer som rådde för 10 år sedan. Visst kommer räntan gå upp, men det handlar som jag ser det om betydligt beskedligare nivåer än vi såg då.
 
Förvisso är akomodationspolitikens dagara förbi och ja, idag gäller prisstabilitetsmål framför sysselsättningsmål (som jag skrev tidigare).

Men att se på dagens räntenivåer som någon ny normalnivå och kalkylera med 5-6% som något "värsta scenario" är nog riskabelt. Även om sannolikheten för att villaräntan ska gå upp till 20% + är mycket liten tror jag som sagt att räntorna kan gå upp betydligt (upp till 7-8-9 %) under begränsade perioder...

 
.........och det räcker nog gott och väl för att många ska hamna utanför marginalerna....
 
Alter_ego skrev:
Även om sannolikheten för att villaräntan ska gå upp till 20% + är mycket liten tror jag som sagt att räntorna kan gå upp betydligt (upp till 7-8-9 %) under begränsade perioder...
Visst kan de det. Ingenting är omöjligt. De kan, teoretiskt sett, gå upp till 30% också, i händelse av ett nytt världskrig eller så. Men frågan är om det är denna nivå man skall planera efter när man bygger.

Min poäng är: det har inte nödvändigtvis med "kort minne" att göra, att många planerar med en annan räntenivå idag än för 10 år sedan. Läget har helt enkelt förändrats. Vi lever inte i samma politiska verklighet som för 10 år sedan. Bör man inte planera efter det då?

Sedan kan naturligtvis vad som helst hända med räntan. Finns ingen som kan förutspå den, på längre sikt. Allt man kan säga är att sannolikheten att den skall sticka iväg som för 10 år sedan troligen är mycket mindre nu än vad den var då. :)
 
Konsulten: Jag har väl aldrig sagt att man ska planera för 30% -iga räntor??

Tvärtom skrev jag att jag inte ser det som troligt med räntor i nivå med de som gällde i början av 90-talet.

Det jag skrev var att man inte ska se dagens 3% -iga ränta som långlivad...istället bör man nog räkna med en ränta på kanske 5, 6 eller till och med 7% samt vara beredd på att det under begränsade tidsperioder kan komma räntetoppar som ligger ytterliga lite högre...

Nu till något helt annat:
hur infogar man citat där det framgår vem som sa vad och när?? (som konsulten gjorde i förra inlägget).

/ Alter ego
 
Alter_ego skrev:
Nu till något helt annat:
hur infogar man citat där det framgår vem som sa vad och när?? (som konsulten gjorde i förra inlägget).

/ Alter ego
Tryck på "citera" knappen längst upp till höger på det inlägg du vill citera från :)

//Christina.
 
Doh!!
Visste att synen försämrats på senare år, men.... :)

Tack Christina!!

/Alter ego
 
Alter_ego skrev:
Konsulten: Jag har väl aldrig sagt att man ska planera för 30% -iga räntor??
Nä. Var bara jag som drog till med ett extremt exempel. :)

Mitt inlägg var ett svar på fredrikg:s inlägg, och allt jag egentligen ville säga med det är att det inte nödvändigtvis beror på "kort minne" att många inte räknar med de räntesatser som rådde för 10 år sedan.

Går räntan upp till 6-7 % så är det en fördubbling av dagens ränta, och redan det är en väldigt stor ökning i dagens politiska klimat. Som jag ser det i.a.f.

Det säkraste sättet att räkna torde väl vara att försöka amortera av en stor del av lånet så snabbt som man bara kan. Sedan kan ju ränta stiga bäst den vill. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.