Vi har fått vårat Älvsbyhus levererat den 1/12 2005 med en garanterad inflyttningsdag den 28/12 2005.huset är inte ens halv färdigt i dag när jag skriver det här 4/1 2006.vi har bara haft strul till förbannelse sedan huset blivit levererat.i undantags fall målaren som skötte sig.men dom så kallade snickarna har varit allt från sanerare,rivare,svettsare till lantbrukare alla altså utan yrkeskunskap(alla jobbar svart).dom har inte täckt sidorna på övervåningen det har resulterat med att regn och snö som sedan smält och runnit rakt genom bjälklaget.dom öppna delarna mellan hus sektionerna täckte dom heller inte för så där har det också regnat in.jag kan skriva flera sidor om alla fel och skandaler men det är så mycket så jag inte orkar.

Och det värsta är att jag inte får någon respons från älvsbyhus inte ens när jag pratar med högsta chefen.dom bara bortförklarar allt man berättar till dom .fortfarande så har jag inte fått besked om när huset blir inflyttningsklart.
 
Dom gjorde ju inte mer än 300 miljoner vinst 2004. Och det på en omsättning på 900 miljoner.....
 
Vi bygger iBålsta i Uppland. Snickar firman heter Mellan sveska elementbyggen AB.
Akta er för dom.
 
Man blir ju "lite" rädd, vi skall börja bygga vårt hus med stomlev vecka 7, dock ej älvsbyhus, men jag hade faktiskt talat om för skatteverket att de jobbar svart...... kan de inte sköta sitt jobb så kan de iallafall betala skatt...... Se också till att ni får vite vid förseningen, i vårt kontrakt är det inskrivet - kanske i ert också.
 
micke_edr skrev:
Vi bygger iBålsta i Uppland. Snickar firman heter Mellan sveska elementbyggen AB.
Akta er för dom.
Oops, Uppland för våran del med. Leverans nästa vecka :-/

/Gammelmormor
 
Låter fruktansvärt...

Vi fick de mest rutinerade snickarna (när vi byggde med Hjältevadshus) så vi ska väl skatta oss lyckliga...?!


Om ni hade "garanterad inflyttningsdag" med i kontraktet, stod det inget om vad som gäller om det inte håller...? :-?
 
vite vid ej färdigt hus på utsatt dag är 2000kr i veckan tills ny slutbesiktning är utförd.
skrattretande summa .


när jag ringde till facket så sa dom att dom skulle försöka klämma till dom på något vis.och dom tyckte även att jag skulle ta kontakt med plus(Sverker).
 
Om Nu målaren skötte sig så borde det väl inte vara långt till inflyttning? Vi hade slutbesiktning två dagar efter tapetsering.
Eller är det så allvarliga fel som uppstått att ni inte kan flytta in?
Vi hade tur med vårt hus. Restes i maj och inte en regndag förrän det var färdigt.
Lycka till med allt.
 
Hej,
Jag förmodar att du håller inne pengar om de inte var klara i tid. Sen bör du nog vara försiktig med att namnge en byggfirma och anklaga dem för svartarbete utan att ha väldigt torrt på fötterna. Har du det bör du väl kunna hålla inne pengarna ännu längre.
 
Hej!
Vad jättetråkigt för er att det inte funkat.
För oss funkade det klockrent, alla inblandade från Älvsbyhus var otroligt proffsiga.
Snickarna jobbade för älvsbyhus, så trodde jag att det alltid var, alltså att ÄH har egna gubbar som jobbar åt dem och inte externa byggfirmor...
Vårt hus täcktes på en gång, dom var supernoga med allt.

Hoppas det ordnar sig på bästa sätt"
 
micke_edr skrev:
vite vid ej färdigt hus på utsatt dag är 2000kr i veckan tills ny slutbesiktning är utförd.
skrattretande summa .
Att inte fler ser till at få ett vettigt vite inskrivet i avtalet.
Det skall ju åtminstonde kunna täcka kostnaden för möbelförvaring och hotallboende.
Helst skall det vara så mycket att det "svider lite" om de blir sena.
Man kanske kan förhandla sig till 10000kr i vite/vecka mot att byggtiden förlängs med en månad. DÅ torde man vara ganska säker att det går att flytta in i tid.
 
micke_edr skrev:
vite vid ej färdigt hus på utsatt dag är 2000kr i veckan tills ny slutbesiktning är utförd.
skrattretande summa .


när jag ringde till facket så sa dom att dom skulle försöka klämma till dom på något vis.och dom tyckte även att jag skulle ta kontakt med plus(Sverker).
Tråkigt att höra om dina problem men vad har facket med saken att göra?

mvh
David
 
Riktigt tråkigt! hoppas det löser sig för er.. Det är ju fan att det ska va så många klåpare som håller på i den här branschen.. Å det är ju inte lätt för oss som inte har kunskapen om byggnation å veta hur man ska göra och vem man ska vända sig till.
På måndag börjar dom gräva hos oss.. Vi har kollat med flera som byggt i vårat område och bara fått positiva omdömen hela vägen men man kan aldrig vara säker känns det som...

Mvh Björn
 
volvo skrev:
[quote author=micke_edr link=1136397083/0#7 date=1136410374]vite vid ej färdigt hus på utsatt dag är 2000kr i veckan tills ny slutbesiktning är utförd.
skrattretande summa .
Att inte fler ser till at få ett vettigt vite inskrivet i avtalet.
Det skall ju åtminstonde kunna täcka kostnaden för möbelförvaring och hotallboende.
Helst skall det vara så mycket att det "svider lite" om de blir sena.
Man kanske kan förhandla sig till 10000kr i vite/vecka mot att byggtiden förlängs med en månad. DÅ torde man vara ganska säker att det går att flytta in i tid.[/quote]

Är det någon som har förhandlat till sig mer i vite av Älvsbyhus?

/Gammelmormor
 
L
micke_edr skrev:
Vi bygger iBålsta i Uppland.
Kommer ert hus från fabriken i älvsbyn, eller från fabriken i skåne?
Vilken var er återförsäljare?
Vi funderar på ett älvsbyhus (tyr) i uppland också...
/L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.