R
L lat skrev:
Åh, en annan människa som tror att världen utanför fjollträsk & dess motsvarigheter ser likadan ut som där!

Ja, det finns en begränsning i luften, men de basstationer vi pratar om är oftast inte de med flest användare och ingen eftersträvar fiberfart utan är helt nöjda med 50-100Mbit/s om det bara är stabilt. Och det blir det med externa riktantenner och låsning på madt/cellId.
Bespara mig dina halmgubbar. Jag är inte stockholmare, bor inte i Stockholm, och pratade inte heller om Stockholm.

Jag påpekade bara att det du skrev (att det inte finns något "rent tekniskt" som gör mobilt bredband till en dålig lösning för fast anslutning) var fel och att det är just tekniken/fysiken som är det största problemet med de trådlösa alternativen.

Ja, på en obelastad mast med bra signalstyrka kommer det förstås att fungera bra, men när så inte är fallet? Det är ju några stycken i tråden redan som rapporterat att de har problem. Så vitt jag kan se är det bara TS av dem som bor i Stockholm. Det är då f*n att inte ens i en tråd som handlar om problem med trådlös uppkoppling kan vissa erkänna att det finns problem med det.

Och till sist, sluta tala för alla andra när du säger att 100Mbit/s är snabbt och att "ingen eftersträvar mer". Jag har 500Mbit/s och kan inte tänka mig att gå ner i hastighet om jag inte är absolut tvungen.
 
R RoAd skrev:
Jag har 500Mbit/s och kan inte tänka mig att gå ner i hastighet om jag inte är
Bara som ren kuriosa, har du kollat i trafikmonitorn i din router hur ofta du ligger på den hastigheten?
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
R
L lat skrev:
Bara som ren kuriosa, har du kollat i trafikmonitorn i din router hur ofta du ligger på den hastigheten?
Inte jätteofta, troligtvis några gånger per dag. Hur så? Du tillhör väl inte de som tror att man mer eller mindre måste maximera sin bandbredd hela tiden för att den ska behövas?

Men nu börjar vi glida lite väl långt från ursprungspåståendet att det inte finns några problem "rent tekniskt" med mobilt bredband tycker jag :)
 
I ivp skrev:
Nu när vi ändå är så långt off-topic man kan komma och jag har typ hela forumets uppmärksamhet.

Nån som vet om det finns något smart mastfäste som man kan vrida/justera "nerifrån"?

Jag har f.n ett gavelfäste med en maströr på som det sitter en poynting antenn och en parabol på. Jag klättrade upp själv och riktade in den för några år sedan mot närmaste Tele2 mast men det var inte roligt, och det känns helt orealistiskt att klättra upp och ner på taknocken och justera om i små inkrement. Jag har dock för mig att jag når till nedre delen av mastöret från min längsta stege lutad mot väggen. Jag kan tänka mig att strunta i parabolen om det är det som krävs, har inte haft den inkopplad sen vi flyttade in.

Om det var enkelt att vrida antennen så skulle man ju kunna investera i ett LTE modem (typ teltronik) med goda inställningsmjöligheter och sen testa sig igenom lite olika operatörer och se om något sticker ut och samtidigt som man har @fb35523 och @Nalleman64 på ett teamsmöte som förklarar siffrorna :)
Du kan klättra upp till fästet och vrida hela röret?
 
E EtherMan skrev:
Du delar kapacitet även med fiber. Du tror väl knappast att du har dedikerade fiberkanaler till alla andra i hela världen? Hur du än vrider och vänder kommer du dela bandbredd med andra. I bästa fall kan du ha dedikerad bandbredd till kanten av din operatörs nät men det är fortfarande delad med andra från första knytpunkt precis som med mobilt bredband.

Skillnaden när du har dedikerad bandbredd är att bandbredden inte är överbokad. Men bandbredden vi som slutkunder köper är alltid överbokad vare sig det gäller fiber eller lte så vill du ha dedikerad bandbredd får du betala där efter. Vanligtvis några tusen per mbit om du vill ha det dedikerat hela vägen genom operatörens nät.
Köper man en fiber anslutning har du betydligt högre minsta kapacitet i din överföring.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Du kan klättra upp till fästet och vrida hela röret?
inte direkt, man måste ju släppa på muttrarna för att vrida på röret, och då rasar ju hela skiten ner en halvmeter.
Parabolantenn och kabeldragning vid taknock på röd stuga, med ett synligt maströr och spikclips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessutom tror jag inte att jag når den översta infästningen från stege (om ni ser den eminenta kabeldragningen från antennen så är den översta vita spikclipsen så långt jag nådde för 4 år sen m.h.a stege)

Jag hade mer tänkt något slags rör-i-rör som jag kan stoppa i det befintliga maströret och vrida nerifrån, optimalt vore om det kunde sticka ut några meter i nederkant så når man det till och med från fönstret på övervåningen (som inte syns i bild), och sen när man är nöjd så klättrar man upp på en stege och skruvar åt så att det inte vrider sig av bara vinden... Har försökt googla men hittar inget färdigt.
 
Om du fäster en avgasklämma precis ovan ett av fästena och lossar fästena lite så maströret kan vridas för hand kan du förlänga röret med en eller två längder och vrida för hand från marken (förutsatt att röret kan förlängas på det sättet). Annars kan du kanske ta hjälp av någon som vrider eller läser värdena?
 
I ivp skrev:
inte direkt, man måste ju släppa på muttrarna för att vrida på röret, och då rasar ju hela skiten ner en halvmeter.
[bild]
Dessutom tror jag inte att jag når den översta infästningen från stege (om ni ser den eminenta kabeldragningen från antennen så är den översta vita spikclipsen så långt jag nådde för 4 år sen m.h.a stege)

Jag hade mer tänkt något slags rör-i-rör som jag kan stoppa i det befintliga maströret och vrida nerifrån, optimalt vore om det kunde sticka ut några meter i nederkant så når man det till och med från fönstret på övervåningen (som inte syns i bild), och sen när man är nöjd så klättrar man upp på en stege och skruvar åt så att det inte vrider sig av bara vinden... Har försökt googla men hittar inget färdigt.
Nej då, det rasar inte ner med engång. Tro mig, som antenntekniker har jag justerat enbart röret, när tex en vanlig antenn sitter på en 6m mast, ett otal gånger
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hade liknande bekymmer som dig kopplat till det tekniska. Dock med Tre. Löste sig inte förrän jag ordnade med en router som klarade av att ställas in på det band som var bäst lämpat för mig. Och det var inte det band med bäst mottagning/signalstyrka,.

Har sedan jag ställt in på ett enda specifikt band efter samtal med tekniker på Tre då de hjälpte mig med vilket Band jag borde ställa in på haft mycket bra hastigheter oavsett tid på dygnet.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
P
M Mamba skrev:
Telia garanaterar 30mbit,får du inte så tar Telia tillbaka installationen.
Garanterar Telia 30Mbit/s 24/7? Vilken ersättning får man för varje minut prestandan är sämre än utlovat?
 
P pmd skrev:
Garanterar Telia 30Mbit/s 24/7? Vilken ersättning får man för varje minut prestandan är sämre än utlovat?
7 kr per minut
 
P
Hur mycket har du fått hittills? :)
 
P
I ivp skrev:
och så pågår det i evinnerlig tid...
Telia borde ha support via telefon. De skulle åtminstone kunna ha det som en testverksamhet för att utvärdera om telefon är en praktisk metod för kunderna att ta kontakt.
 
  • Älska
lat
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:
Alla ni som klagar på era mobila abonnemang. Varför klagar ni egentligen? Ni har en mobil uppkoppling med dess för och nackdelar och det är det ni fått. Det finns en anledning att mobila uppkopplingar aldrig kommer i närheten av fiberns pålitlighet eller prestanda.
Om jag kunde tvinga IP-only att tampas med Telia när det gäller fast bredband via mobilnätet så skulle jag göra det. Ännu hellre skulle jag vilja tvinga IP-only att installera den fiber jag beställde för fyra och ett halvt år sen, men det är ännu svårare.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
F Flaska skrev:
Kolla på undersidan av själva enheten, admin user samt lösenord brukar finnas angivet där. Sedan kan du med fördel byta ut det mot ett när du väl loggat in på enheten som admin
En del Teliautrustning kan man byta administratörslösenord på, men det återställs ganska snart till det ursprungliga. När jag felanmälde detta till Telia (för ett ADSL-modem/WiFi-router) så fick jag svaret att det ska vara så. Eftersom det är Telias utrustning "så kan vi göra vad vi vill med den").
Det går dock att använda annan utrustning än Telias även i Telias accessnät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.