Vi har en avenbokhäck som planterades i våras och har nu lite funderingar kring beskärning för att optimera att den växer på höjden.

Det vi funderar över är att vissa av växterna har lite oklar "huvudstam", se exemplen nedan.

Exempel 1: Här är det som att där stammen är som tjockast växer tre olika tjocka grenar på höjden. Ska man klippa bort de tunnare? Dvs den mittersta och högra grenen på exempel 1?

Exempel 2: Antar att det är såhär det ska se ut, eller? Dvs en tjock stam som dominerar.

Exempel 3: Egentligen samma sak som exempel 1 men där det finns två i princip lika stora grenar/stammar som växer på höjden, ska man bara ta bort en av dem?

Tre stiliserade trädritningar med grenar, uppmärkta 'Ex. 1', 'Ex. 2', 'Ex. 3'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Yes!

Så här skulle jag beskära
Tre illustrationer av grenar, korrekt och felaktig beskärning indikerad med röda markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
term och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Yes!

Så här skulle jag beskära
[bild]
Men varför är det sådana grova kapningar redan nu? Är det inte konstigt att plantskolan skickat växter som redan varit så?
 
Pinna upp med kraftig bambukäpp och bind/tvinga hårt med naturligt bastband (obs ej nylon el dyl). Misslyckas man med avenbokens huvudstam kan man lätt göra ny huvudstam genom tvång :)

Avenbok växer inte lika rakt som den vanliga boken. Men den är medgörlig :).
 
Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
Men varför är det sådana grova kapningar redan nu? Är det inte konstigt att plantskolan skickat växter som redan varit så?
Det är bara en fråga om produktionskostnad.Avenbok frösås och drivs upp i tiotusentals på stora fält. Kvaliteten är så där, man har lagt väldigt lite tid på att uppbyggnadsbeskära dem eller rotbeskära dem. Vill man köpa en trädkvalitet där detta är gjort så är priset typ 5-10X högre per planta.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är bara en fråga om produktionskostnad.Avenbok frösås och drivs upp i tiotusentals på stora fält. Kvaliteten är så där, man har lagt väldigt lite tid på att uppbyggnadsbeskära dem eller rotbeskära dem. Vill man köpa en trädkvalitet där detta är gjort så är priset typ 5-10X högre per planta.
Ok men vad händer om vi inte beskär som du visade på bilden? Kommer det växa långsammare på höjden? Måste det finnas en "huvudstam"? Om du förstår vad jag menar, typ som ett träd, som har en stam och sedan massa grenar.
yonna yonna skrev:
Pinna upp med kraftig bambukäpp och bind/tvinga hårt med naturligt bastband (obs ej nylon el dyl). Misslyckas man med avenbokens huvudstam kan man lätt göra ny huvudstam genom tvång :)

Avenbok växer inte lika rakt som den vanliga boken. Men den är medgörlig :).
Förstår inte, ska jag pinna upp grenen som blir kvar?
 
Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
Ok men vad händer om vi inte beskär som du visade på bilden? Kommer det växa långsammare på höjden? Måste det finnas en "huvudstam"? Om du förstår vad jag menar, typ som ett träd, som har en stam och sedan massa grenar.
Det funkar också men häcken ser ful ut vintertid utan huvudstammar.
 
  • Gilla
tensiden och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Pinna upp med kraftig bambukäpp och bind/tvinga hårt med naturligt bastband (obs ej nylon el dyl). Misslyckas man med avenbokens huvudstam kan man lätt göra ny huvudstam genom tvång :)

Avenbok växer inte lika rakt som den vanliga boken. Men den är medgörlig :).
Två- tre varv eltejp är enklare och säkrare än bast. Den är elastisk och töjer sig så att det aldrig blir några strypskador. Jag har bundit upp och lyckats bra med hundratals avenboksplantor på det sättet. Om man glömmer bort den så trillar den av av sig själv efter några år och då kan man samla upp tejpbitarna från marken.
 
Häcken blir mycket snyggare och enklare att klippa i framtiden om man binder upp den mot pinnar så att varje stam är spikrak och lodrät.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det funkar också men häcken ser ful ut vintertid utan huvudstammar.
Ok men om vi vill optimera höjd så borde vi hålla oss till en huvudstam, är det korrekt? Känns inte bra att kapa så mycket :) Rätt många växter som kommer behöver klippas av och vill inte förstöra något :)
 
Trädgård med staket, klätterväxter, grön gräsmatta, buskar, träd i bakgrunden och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
[bild]
Det där såg prydligt ut. Så ser inte alls våra ut som. Eller vi har bambupinnar men det är endast det vi tyckt är "huvudstammen" som vi bundit fast på den. Däremot har den som sagt fler andra "stammar" som konkurrerar, eller som inte ser ut som vanliga grenar, exempel 1.
 
B Bond Vagabond skrev:
Det där såg prydligt ut. Så ser inte alls våra ut som. Eller vi har bambupinnar men det är endast det vi tyckt är "huvudstammen" som vi bundit fast på den. Däremot har den som sagt fler andra "stammar" som konkurrerar, eller som inte ser ut som vanliga grenar, exempel 1.
Man ska klippa bort konkurrerande stammar och toppskott. Det blir inte alls lika snyggt om plantan har två stammar... tro mig jag har provat.
 
  • Gilla
Fredrik99 och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Man ska klippa bort konkurrerande stammar och toppskott. Det blir inte alls lika snyggt om plantan har två stammar... tro mig jag har provat.
Vet du hur det påverkar på höjden? Vi vill att den växer snabbt på höjden.
 
Den växer snabbare på höjden om du tar bort konkurrerande toppskott och ser till att de inte har dubbla stammar.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.