T
U umk74 skrev:
Hej.
I ett hus jag är intresserad av har säljaren byggt ut och renoverat en toalett och gjort det till ett badrum 2020.

Huset säljs som besiktat och besiktningsmannen är inte nådig när han beskriver det:

Golvbrunn finns inte i utrymmet.
I denna typ av utrymme bör en golvbrunn finnas. Avsaknaden utgör en
ökad risk för fuktskador i omkringliggande konstruktioner.
Utrymmet är ej fackmässigt utfört med flera felaktigheter och brister
gällande Fiboskivor på väggar, otätheter, sviktande skivor och glipande
lättmetallskenor/lister mm.
Utrymmet har en förhöjd risk för för fuktskador.
Befintlig duschkabin innebär en viss säkerhet mot fuktskador.
Utrymmet bör användas med försiktighet

För mig låter det som att det bara är att tillkalla en, säkert ganska dyr, badrumsmontör som får göra om och göra rätt.

Har jag rätt?
Snäll, säg att jag har fel. 😅
Inser att man bör förtydliga lite. Ditt badrum uppfyller inte alls gällande standard. Skulle du tex välja att ta bort duschkabinen och installera en vanlig dusch kommer du få med stor sannolikhet få problem. Du kommer behöva göra om badrummet, kanske installera en golvbrunn (vilket innebär att du måste riva upp hela golvet). Väggarna är inte täta så även där finns risk att du kommer behöva göra om. Dom faktorerna kan då göra att du måste ta in din "badrumsmontör" som får göra om och göra rätt.
Men är man medveten om ovan brister och kan leva med dom så KAN det vara ett helt okej badrum att nyttja.
 
  • Gilla
KateVN och 9 till
  • Laddar…
Så länge man har duschkabin, och inte barn som sprejajr enr väggar och golv utanför, så komemr det nog kalra sig. Lite så här det gick till innan det fanns riktiga tätskikt. Som barn avr det väl rätt vanligt att badrum var tapetserade emd någon vinylaktig men tunn (Inte badrumsmatta) tapet. Utan dushkabin så hade det inte funkat alls. Jsg hade sett det lite som ett nytt fungerande 70 tals badrum. Har varit i många hus där sådana fortfarande funkar. Avsakand av golvbrunn är nog en sanning med modifiaktion. Lär sitta en brunn eller röruppstick/avlopp under duschen. Om det är ett fast rör koppalt till duchsne och inte en golvbrunn, så är det helt kalrt en större risk, då vatten som eventuellt svämamr över i duschen inte har någonstns att ta vägen. Bäst hade ju varit en brunn med vattenlås under duschkabinen.

Har samma upplägg i vår sem lägenhet utomlands. Dssutom en mini dushbalja, med drapepri runt. Så där kommer alltid vatten utanför. Inte skapt några större problem vid normal användning. Vi vet om det och torkar upp när det komemr utanför. Men en gång kom jag ner och det ahde droppat från en otät anslutning till tvättstället, rätt länge. Då var det ordentligt blött. Hade det inet avrit stenhus så hade vi garanterat fått en ordentlig vattenskada. Så frekevnt tillsyn är en mycket bra ide i sådan lägen.
 
  • Gilla
KateVN och 5 till
  • Laddar…
Så det jag tar med mig från tråden är att det "helkaklade badrum" som nämns förmodligen går att använda, försiktigt, men kanske inte. 😁

Men att det inte borde öka värdet på huset, snarare tvärtom.
 
  • Gilla
Artemisia och 7 till
  • Laddar…
Placeringen av toastolen, gör den att badrumsskåpet inte går att öppna fullt?

Ser inte rolit ut att städa om man är en normalbyggd svensk man i sina bästa år, jag får ont i ryggen bara att se det.
 
  • Gilla
  • Haha
KateVN och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt frågan. Du säger att besiktningsmannen slår ner på "allt". Sen frågar du om vi tror att det finns några risker med badrummet?
Men för att svara ändå: RIV UT SKITEN!!!
Ärligt talat, om man inte fattar att ett badrum nog bör ha en golvbrunn, så finns det nog inte många rätt gjorda. Nu finns det förvisso en duschkabin som teoretisk bör möjliggöra duschning. Men, det är nog högst tillfälligt som det kan rekomenderas.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Haha
Rejäl och 11 till
  • Laddar…
hsd
Vad bra att det är besiktat, då vet Du/Ni om riskerna å kan spara ihop till nyrenovering
 
  • Gilla
KateVN och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket för alla svar.😀
 
Det finns många frågetecken som är obesvarade.
Är golvet vatten säkrat, om hur långt upp på väggen och hur hög är tröskeln.
Kan ev vatten stanna kvar i rummet eller sprider det sig vidare.
Ventilationen i rummet? Fukten i luften måste ut annars sprider det sig in i konstruktionen (en del av tätskiktets uppgift).

Räkna inte med någon ersättning på försärsäkringen om/när en fuktskada sker.
 
  • Gilla
KateVN och 4 till
  • Laddar…
Hur vet besiktningsmannen att skivorna inte är korrekt monterade? Eller är det okunskap och vill inte erkänna det.

Däremot gillar jag inte bristen på golvbrunn
 
  • Gilla
KateVN och 4 till
  • Laddar…
P Petter Forsen skrev:
Det finns många frågetecken som är obesvarade.
Är golvet vatten säkrat, om hur långt upp på väggen och hur hög är tröskeln.
Kan ev vatten stanna kvar i rummet eller sprider det sig vidare.
Ventilationen i rummet? Fukten i luften måste ut annars sprider det sig in i konstruktionen (en del av tätskiktets uppgift).

Räkna inte med någon ersättning på försärsäkringen om/när en fuktskada sker.
Nej, jag har också svårt att se att ett försäkringsbolag skulle ersätta en vattenskada.

Det finns lite att fundera på.
 
  • Gilla
KateVN och 3 till
  • Laddar…
Räkna med ca 200.000 för att renovera så att de följer regelverket.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 4 till
  • Laddar…
Eller så duschar du försiktigt (eller inte alls just där) och sparar 200.000:-
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 22 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Räkna med ca 200.000 för att renovera så att de följer regelverket.
Mitt kaklade badrum med bastu kostade bara 110 kkr att totalrenovera för fem år sedan. Mitt andra kaklade badrum kostade runt 80 kkr, men det gjordes ytterligare några år tidigare.

Syrrans familj gör om sitt rätt stora badrum nu med lyxfinish och det kommer att kosta ca 300 kkr, men då har de bilat upp golvet för att dra om vatten och avlopp där också. De gör om ventilationen. Även all el flyttas runt i rummet osv. De har definitivt inte valt billiga material.

Det finns inte en chans att det ens skall behöva bli närmelsevis 200 kkr med våtrumsmatta i ett så litet utrymme!
 
  • Gilla
Rejäl och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Mitt kaklade badrum med bastu kostade bara 110 kkr att totalrenovera för fem år sedan. Mitt andra kaklade badrum kostade runt 80 kkr, men det gjordes ytterligare några år tidigare.

Syrrans familj gör om sitt rätt stora badrum nu med lyxfinish och det kommer att kosta ca 300 kkr, men då har de bilat upp golvet för att dra om vatten och avlopp där också. De gör om ventilationen. Även all el flyttas runt i rummet osv. De har definitivt inte valt billiga material.

Det finns inte en chans att det ens skall behöva bli närmelsevis 200 kkr med våtrumsmatta i ett så litet utrymme!
Våtrumsmatta, badrumsfläkt, Golvbrunn😳, om möjligt återanvända toalettstol och kabin etc.
Ifall det skulle behövas.
 
  • Gilla
KateVN och 3 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Räkna med ca 200.000 för att renovera så att de följer regelverket.
Ja, ungefär detta pris tar många behöriga (Bkr + Säker vatten) firmor i Stockholm nu. Vi har snittat på 120kkr efter rot och då ingår inte yta (badrum ca 4-5 kvm). Med inredning och kakel klinkers runt 200k.

Matta är billigare.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.