Jag besiktigade inte mitt hus.

Inköpspris 400kkr.

Byggt på 70-talet, använt som fritidshus i alla år. Ganska eftersatt underhåll.
Men plintgrund, plåttak, träfasad och 50kvm boyta. Det kändes som att det inte fanns så mycket som kunde dölja sig där. Såg ju att det var rätt mycket jobb för att få det fint, så det fanns ingen anledning att besiktiga för att få reda på bristerna som en amatör kunde se utan problem.

Så, jag ålade runt under huset och kollade att det såg vettigt ut, konstaterade att panelen var rutten på sina ställen och att taket behövdes bytas. Blev liksom inga överraskningar.

DÄREMOT om det handlade om hus för någon/några miljoner med diverse riskkonstruktioner (typ krypgrund med taskiga markförhållanden) etc så skulle jag definitivt besiktiga.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag menar att om det är någonting som jag BORDE upptäckt vid en undersökning av fastigheten så faller det på mig och bristande undersökning snarare än dolt fel, men om jag har dokumentation på att allt såg bra ut och att jag HAR kollat den problematiska punkten, så blir det klassat som dolt fel, varvid säljaren blir skyldig att ersätta.
Nej, fullt så enkelt är det inte.

Att felet inte gick att hitta vid undersökning är en faktor. Men det är mer som måste stämma för att få det klassat som dolt fel.

Fel i en fastighet är allt som du som köpare inte borde behöva räkna med på det huset vi talar om. Om ett sådant fel du inte borde behöva räkna med, går att upptäcka vid en undersökning, så får du ändå ingen ersättning.
 
H hempularen skrev:
Nej, fullt så enkelt är det inte.

Att felet inte gick att hitta vid undersökning är en faktor. Men det är mer som måste stämma för att få det klassat som dolt fel.

Fel i en fastighet är allt som du som köpare inte borde behöva räkna med på det huset vi talar om. Om ett sådant fel du inte borde behöva räkna med, går att upptäcka vid en undersökning, så får du ändå ingen ersättning.
Jag har skrivit om fler parametrar i ett annat inlägg.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Hej

Det kan ju finnas flera olika tankar med en besiktning. Genom att utföra en överlåtelsebesiktning så uppfyller man ju åtminstone delar av sin mycket långtgående undersökningsplikt som köpare.Det är ju ett ganska komplext ämne.

Dessutom så brukar det ju vid en husbesiktning vara så att förutom det skriftliga protokollet så delar ju även besiktningsmannen med sig av mycket matnyttig information muntligen. Där brukar de ofta vara betydligt mer generösa med råd etc. Detta kan ju vara till stor nytta om man köper ett äldre hus oavsett värde.

MVH JL
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.