poiu skrev:
Till CarMan.
Jag har inte orkat att slå upp radiatorer så jag går på dina värden.

sektionsradiator:
80/60=deltaT 50 ekv. 1504 W
55/45=deltaT 30 ekv. 786 W

panelradiator:
80/60=deltaT 50 ekv. 2014 W
55/45=deltaT 30 ekv 1023 W

Det betyder att sektionsradiatorn avger 1504 Watt vid dimensionerande utetemp. i ett 80/60 system. Bytar vi nu ut sektionsrad. mot en panelradiator avger den 1023 Watt vid DUT i ett 55/45 system. Vitsen med bytet var ju att få ett system lämpligt för VP alltså max 55 grader fram.
Vad blir då skilnaden i avgiven effekt? Jo 1504-1023=481 Watt FÖRLITE vid DUT.
nu tänkeer du fel

de nuvarande radiatorerna avger 786w innan tillskotsvärmen slår i.
de nya radietorerna avger 1023w innan tillskotsvärmen slår i.

tar man ännu större dadiatorer så flyttar vi ännu mer på när tillskotsvärmen ska slå i.
 
henrikLL skrev:
Jo...det är ju sant. Men om man slipper borra 550 meter har man ju en del stålar över för att köpa radiatorer...och kanske kan man stå ut med lägre verkningsgrad också...Om vattnet inte fryser bör det ju vara varmare än 0 grader...Vad gör det för verkningsgrad på VP?
en normalt dimensionerad bergvärme anläggning har mellan 0 & minus 2 grader in i tempratur från borran vid långa driftstider.
så du lär inte få sämre verkningsgrad än nån annan.
men jag som har överdimensionerad borra har aldrig under plus 2 grader in
 
henrikLL skrev:
Och hur mkt vatten behöver man pumpa igenom?? Per dag eller minut eller hur man nu mäter...eller gradlitrar eller? Borde inte 1 m3 5-gradigt vatten vara mer värt än 1 m3 1-gradigt??

vet inte, beror nog lite på värmeväxlaren också. gissar på att verkningsgraden blir bättre desto mer vatten man kan pumpa igenomväxlaren.

Jag har aldrig läst om nån sån anläggning, så jag vet inte hur man räknar.

hur bred är den där bäcken?
har du nån uppfatning om flödet i den?
är den djup?
 
Bäcken är STOR, närmare älv...
 
henrikLL skrev:
Bäcken är STOR, närmare älv...
om den är jätte stor kan du läga i en kolektorslang istället för en värmeväxlare. Då blir det sjövärme istället.
tror man dinmensionerar den ungefär som markvärme.

i ditt fal så ska du nog lägga ut 3 slingor på 250m vardera. slingorna förangkras på botten med tyngder 6 ska ligga med labom avstånd? vid ytjordvärme läger man som 1-1,5 meter imallan, men jag gissar på att man jan lägga dom närmare i vatten 60 cm kanska (en gissning)

tror denna lösning är ännu billigare, men du kanske inte får litstånd om det inte är din mark.

 
Ingen bra idé med slingor, det är ganska strömt. Och inne i stad...Men pumpa upp vatten skulle gå. Nån som vet nåt om sånt?
 
Till CarMan. Dimensionerande temp. är dim. temp. . Gör man som du beskriver får man kanske ett 65/55 system eller nått sånt. Du kan fortfarnde inte driva det med 100% värmepump med goda COP, men du har lagt ut en massa pengar på att byta radiatorer. Flödet i rören har vi inte ens tittat på.

Till henrikLL.
Jag menade verkligen inte att de skulle frysa eller inte få varmvatten, och det finns nog inte i ditt fall så mycket att spara. Det finns tråkiga hyresgäster och bra hyresgäster, och du verkar ha idealet.

Använder man rätt munstycket blir det ingen komfort förlust men besparing. Varmvattenförbrukningen varaierar mellan 30-130 liter per person och dag, vilket blir ca 500 - 2200 kWh per år. Jag vet att hyresgäster ibland satt in bubbelbad, och sådana finns utan värmare, gissa hur man håller badvattnet varmt. Det beror alltså helt på vilka som bor där. Men även värden spelar in; hos min bror är han snål så det är billigaste=behåller inte inställningen blandare och skållhet vatten. Tror du att ngn stänger vattnet innan de har diskat färdigt när de lyckats ställa in rätt temp.?

För att få värme ur frånluften sammar man kanalerna till ett/några punkter och låter kallt vatten cirkulera genom ett kylbatteri (som kylaren på bilen men tvärs om). Om du tittar på nibes sidor så hittar du nog villa bergvärme med frånluftmodul och kan läsa lite själv.

Att pumpa upp älvvatten blir samma sak som att värma med grundvatten. En i dag ovanlig metod, men i början användes den. (Bergvärme=sluten slinga i brunnen, grundvatten värme=öppen slinga med pump i brunnen)

Värme behov för temp. ändringar av flytande vatten på ett ungefär

Q=1.16*V*deltaT

Q=kWh
V=m^3
deltaT=temp. skillnad mellan kallt och varmt i Celcius/Kelvin grader.
 
poiu skrev:
Till CarMan. Dimensionerande temp. är dim. temp. . Gör man som du beskriver får man kanske ett 65/55 system eller nått sånt. Du kan fortfarnde inte driva det med 100% värmepump med goda COP, men du har lagt ut en massa pengar på att byta radiatorer. Flödet i rören har vi inte ens tittat på.

ja vill man miusförstå så.. ja skit samma.

som jag skrivit längre upp i tråden så förespråkar jag kraftigt överdimensionerade radiatorer !!! Typ 40/30 eller vad du skulle kalla dom!

du skrev att han inte fick plats med större radiatorer, då ville jag dara visa att man kan få ut mer effekt med en ny radiator, som har ungefär samma mått som den som satt. Varför skule han inte få plats med större radiatorer?

själv värmer jag mitt  hus med 35 gradit vatten vid 0 grader. & då har jag drygt 21 grader inne!
 
jag har ju ingen aning om hur högt fönser sitter m.m.

stoppar vi in en 3 raders radiator med konvektorplåtar som är 90 högt & 140 långt så ger detta 2279w vid 30 grader
 
Fönsternischersbredd, acceptabelt djup på radiatorn, estetik, och kostnad.
 
Har skummat dessa mastodonttrådar om bergvärme och eftersom denna är något kortare så slänger jag in frågan här:
Vi ska bygga nytt till hösten (hoppas vi) när jag läser (skummar) dessa trådar kan man få uppfattningen att bergvärme inte är nått å satsa på!? Vi har tankarna åt en Tulikivi som ska eldas i och vattenburengolvvärme i hela huset (1 1/2 plans). Är det "kaka på kaka" med en täljstensugn och bergvärme, eller? Båda delarna kostar ju en hel del :surprised:.
 
Solana skrev:
Har skummat dessa mastodonttrådar om bergvärme och eftersom denna är något kortare så slänger jag in frågan här:
Vi ska bygga nytt till hösten (hoppas vi) när jag läser (skummar) dessa trådar kan man få uppfattningen att bergvärme inte är nått å satsa på!? Vi har tankarna åt en Tulikivi som ska eldas i och vattenburengolvvärme i hela huset (1 1/2 plans). Är det "kaka på kaka" med en täljstensugn och bergvärme, eller? Båda delarna kostar ju en hel del :surprised:.

Öppna en egen tråd med DINA funderingar så får henrik fortsätta att fundera kring sitt mastodonthus i denna tråd....
 
ok
 
poiu skrev:
Fönsternischersbredd, acceptabelt djup på radiatorn, estetik, och kostnad.

Vi har sådana där gamla radiatorer, som man ser rakt igenom, stora grova grejer.

Hur funkar sådana här luftvärmepumpar som alla vill sälja för typ 10000:-? KOSTAR de verkligen inte mer, och hur mkt kWh spar man på det? Funkar de i dragiga hus?

 
henrikLL skrev:
Vi har sådana där gamla radiatorer, som man ser rakt igenom, stora grova grejer.

Hur funkar sådana här luftvärmepumpar som alla vill sälja för typ 10000:-? KOSTAR de verkligen inte mer, och hur mkt kWh spar man på det? Funkar de i dragiga hus?
olika fabrikat har ju olika verkningsgrad (COP)
vilkan verkningsgrad pumpen har visas vid en utetemp på +7 grader & oftast så räknar dom inte in elförbrukningen för innedelen.
verkningsgaden förendras hela tiden med utetempraturen (varmt ute = bra verkningsgrad & tvärtom)
detta kan vara et bra allternativ om man har en öppen planlösning & givetvis passar denna typ bättre för en som bor söderut en de i norr.

endel av dessa pumpar måste byggas om för nordiskt klimat, då sätter man in en värmeslinga i utedelen.



du skulle ju behöva en i varje lägenhet. har svårt at tro at detta är en bra lösning för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.