Men det måste väl kosta massor att byta radiatorer? Finns ingen annan lösning??
Verkar som bergvärme kanske inte är så jäkla bra ändå... :-[
 
henrikLL skrev:
Men det måste väl kosta massor att byta radiatorer? Finns ingen annan lösning??
Verkar som bergvärme kanske inte är så jäkla bra ändå... :-[
nä dit hus är i dagsläget inte optimerat för bergvärme, det komer att bli massor met tillskott & den riktiga pay off tiden lång.

snikvarianten på byte av radiatorer går till så här:

i det största rumet du har köper du et nytt (eller begagnat) element modell Stort.

den radiator du tog bort gå ju att sätta in i ett mindre rum & vips så har även detta rum fått en störe radiator & radiatorn från detta rum kanska passat i en hall eller toalett.
 
Hej
Är det inte bättre att satsa på en luft/vatten pump och och en Ack tank å spetsa med pellets ?
 
Hej,
Har du funderat på ved.

Köp en Orlan vedpanna 60 kw med 310 liters vedvolym 22400 kr
Till detta en acc tank på 5000 liter ca 25000 kr
Lite rör- isolering- pumpar mm 10000 kr
och installation 10000-20000 kr.

Sim sala bim så har du över ett par hundra tusen att köpa ved för.

/Johan
 
Hej henrikLL. Bergvärme mot befintliga 80/60 system är lite tveksamt, om du kan elda med pellets är det ett alternativ att allvarligt fundera på.

Verkningsgraden på VP bestäms av kondenseringstemp.i ditt fall 56 grader (och förångningstemp.). Ganska många pumpar klarar inte den temperaturen.

Du har ganska normala värden på tillopp och returtemp., så systemet är nog dim 80/60 och inreglerat. En länk http://www.tfs.se/radtemp.xls .

Års COP. Om man förbrukar 10 kWh olja/el och sätter in en värme pump som klarar 90% med genomsnitts COP 3, så går det åt; 9/3=3 kWh driftel till VP plus 1 kWh spetsel. Total elförbrukning 4 kWh för att få 10 kWh värme. årsCOP=10/4=2,5. Siffrorna är ungefärliga.

För att bedömma lämplig effekt på pumpen tycker jag du ska logga din oljeförbrukning nu när det är kallt, så mycket större pump än vad du förbrukar nu är ganska meningslöst.

Det vore på sin plats med en beskrivning av fastigheten. Är det en villa är den gigantisk eller fruktansvärt dåligt isolerad. Är den en combi bostad/näringsfast. blir svaren kanske bara svammel. Min gissning är att det är en flerfamiljsfastighet på 1000-2000 m^2, med tung stomme, ngn stans i södra Sverige. Det betyder grovt; effektbehov 80-90 kW, Energi i frånluften 10 kWh i timman. Värme återvinning är intressant, men lösningen beror på vad som finns i kanaler. Du har mellan 30 och 100 radiatorer. För att kunna sänka framledningstemp. måste du installera fläktkonvektorer för du får inte plats med så stora radiatorer som skulle behövas. Är det en hyresfast. med separata elmätare kommer det att bli tjafs om driftelen till konvektorerna.

Att tänka på är vad du har för säkringar och serviceledning. Bara de VP som BAS föreslog drar i runda slängar 30 Ampere trefas. En elpanna på 60 kW drar 83 Ampere trefas.

Förslaget från BAS verkar rimligt. Borrdjupet kan jag inte bedömma.

Lite om varaktighetsdiagram http://www.stem.se/web/biblshop.nsf/FilAtkomst/ET8_04.pdf/$FILE/ET8_04.pdf?OpenElement sidan 23. (Strunta i dim. överslaget de har i dokumentet det stämmer inte ens överens med siffrorna i tabellerna från tillv. , men det kräver mattekunskaper från småskolan för att konstatera det, Och det är ju ett statligt verk så man ska inte begära för mycket.) I ditt hus skulle bergvärmen se ut ungefär som den för uteluft VP=inget bidrag när det är kallt. I en riktig analys lägger man även in driftelen och spets värmen i diagrammet.

 
vadå inte får plats med dom radiatorer som behövs. varför skulle dom inte få plats.

låt säga att han har ett rum på 30m2 i deta run har han idag en gammal sektionsradiateo på 60 x 10 x 120 cm denna levererar 1504w vid en tempratur på 50 grader & 786w vid 30 grader

om han nu monterar in en ny platt radiator med 2 paneler & konvektorplåtar så blir den 60 x 13 x 120 cm
denna radiator levererar 2014 respektive 1023.

det fins ju 3 pamels radiatorer också! sen om man har tur så kanske man kan få in en radiator som är 140 istället ???
 
Lazze skrev:
Hej
Är det inte bättre att satsa på en luft/vatten pump och och en Ack tank  å spetsa med pellets ?

det blir ju samma sak med en luft/luft !!!
fins det tilräckligt stora sånna?
 
Ojoj...

Det är ett hyreshus, ganska dragigt äldre trähus, 700 m2, 6 lgh.
Om man har vatten, t.ex. en stor bäck rinner utanför...Kan man pumpa upp vatten ur den och använda i en VP?? Hur funkar det, vilka grejer behöver man?

Pellets då...hur "automatiskt" är det egentligen? Vissst, uraskning kan man kanske ta, men om skiten slocknar när man är 15 mil bort....Men det är ju annars rätt billigt...Har fått förslag på ca 110' men jag är jäkligt osäker på om pannan jag har funkar med pellets...Viessman Paromat 80 kW.
 
en markvärme pump kan anslutas på flera särr.

berg
ytjord
grundvatten

du kan pumpa upp vattnet från bäcken & köra det igenom en värmeväxlare för att sedan göratillbaks det i bäcken.
viktigt är att bäcken ej fryser på vintern & att flödet är bra.
men du har ju fortfarande samma radiatorer
 
Jo...det är ju sant. Men om man slipper borra 550 meter har man ju en del stålar över för att köpa radiatorer...och kanske kan man stå ut med lägre verkningsgrad också...Om vattnet inte fryser bör det ju vara varmare än 0 grader...Vad gör det för verkningsgrad på VP?
 
Och hur mkt vatten behöver man pumpa igenom?? Per dag eller minut eller hur man nu mäter...eller gradlitrar eller? Borde inte 1 m3 5-gradigt vatten vara mer värt än 1 m3 1-gradigt??
 
Till CarMan.
Jag har inte orkat att slå upp radiatorer så jag går på dina värden.

sektionsradiator:
80/60=deltaT 50 ekv. 1504 W
55/45=deltaT 30 ekv. 786 W

panelradiator:
80/60=deltaT 50 ekv. 2014 W
55/45=deltaT 30 ekv 1023 W

Det betyder att sektionsradiatorn avger 1504 Watt vid dimensionerande utetemp. i ett 80/60 system. Bytar vi nu ut sektionsrad. mot en panelradiator avger den 1023 Watt vid DUT i ett 55/45 system. Vitsen med bytet var ju att få ett system lämpligt för VP alltså max 55 grader fram.
Vad blir då skilnaden i avgiven effekt? Jo 1504-1023=481 Watt FÖRLITE vid DUT.
 
Hej HenrikLL.
Jag tycker att du ska börja med att gå igenom vad som går att göra för att minska energikostnaderna och räkna på lönsamheten för varje åtgärd. Om vi bortser från pellets brukar återvinning på frånluften vara en av de enklaste sätten att spara energi.

Du skrev inte var i landet huset låg, men det känns som att du har hög energiförbrukning.

Andra "trix" är att sätta in snåla munstycken i duschar kranar. Byta ut badkar mot dusckkabin osv. Det är inte helt ovanligt att hyresgäster skruvar bort eller upp termostatventiler. Det finns sabotage skyddade sådana.
 
spara energi såklart. Men jag vill att hyresgästerna ska ha varmt, de är typen som har varmt men inte drar så mkt vatten (äldre). Så billiga kWh utan arbete är vad jag är ute efter...:)
 
Luftvärmepumpar då, hur funkar de?

Vi har ju bara självdrag, sådana där ventiler med rör upp till taket...Fångar man in den luften och pumpar tillbaka eller?? Verkningsgrad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.