1 822 läst · 37 svar
2k läst
37 svar
Bergvärme Nibe 1230 HP larm
Oj, och du är husägare? Plastbehållaren är för köldbärarvätskan till borrhålet. Tänker på expansionskärlet och där måste du fylla på vatten i värmesystemet. Brukar sitta en kran någonstans på kallvattenrören med ett extra litet "bygelrör" över till värmesystemets rör. Väldigt viktigt att ha koll på. Emellanåt kan man behöva fylla på men det ska inte vara för ofta eftersom det tillför nytt syrerikt vatten till värmesystemet som då korroderar tills syret tagit slut.
vi kan säga nybliven husägare, under upplärning 🙃J Josth skrev:Oj, och du är husägare? Plastbehållaren är för köldbärarvätskan till borrhålet. Tänker på expansionskärlet och där måste du fylla på vatten i värmesystemet. Brukar sitta en kran någonstans på kallvattenrören med ett extra litet "bygelrör" över till värmesystemets rör. Väldigt viktigt att ha koll på. Emellanåt kan man behöva fylla på men det ska inte vara för ofta eftersom det tillför nytt syrerikt vatten till värmesystemet som då korroderar tills syret tagit slut.
Jag antar att gult rör går till någon spilltratt och sedan till avloppet.
På rött rör borde det finnas en kran eller svart ratt där du kan fylla på vatten. Den är kopplad till ditt inkommande vatten. Med den ventilen/kranen fyller du på vatten.
På rött rör borde det finnas en kran eller svart ratt där du kan fylla på vatten. Den är kopplad till ditt inkommande vatten. Med den ventilen/kranen fyller du på vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man får HP larm så fungerar kompressorn.
Och det är en indikation att den inte kan avsätta energin.
Kan vara felaktig cirkulationspump, hängande växelventil, helt igensatt filter på VB sidan eller liknande.
Men som andra sagt. Börja med att få upp lite tryck i radiatorkretsen.
Och det är en indikation att den inte kan avsätta energin.
Kan vara felaktig cirkulationspump, hängande växelventil, helt igensatt filter på VB sidan eller liknande.
Men som andra sagt. Börja med att få upp lite tryck i radiatorkretsen.
Hej alla som svarat, nu imorse hade jag service killen här och han gjorde som ni sa, fyllde på vatten och vred på knappen/ratten för trycket i expansionsbehållaren, men han sa att elpatronen läckte vatten. Den ska de byta. Kommer på torsdag, kostar cirka 3000 bara elpatronen inklusive moms.M MagHam skrev:
Tack för att ni svarade på mina frågor.
Det skadar inte att ställa en kontrollfråga här. Är det verkligen elpatronen som läcker eller bara packningen till den? Det senare är ett vanligt problem. Lite småpyssel att byta men det går nog rätt fort för den som gjort det tidigare.C CAtBo skrev:
När packningen till patronen gav upp så droppade det mesta ner på en cirkulationspump där det dunstade, resten hamnade i botten på vp och dunstade därifrån. Ingen rann ut på golvet (tyvärr, eftersom vattnet på c-pumpen hann ta död på densamma innan jag uppmärksammade problemet). Det kan nog ha varit samma i detta fall, angående vattnet.M MagHam skrev:
Ville bara återkoppla i tråden och tacka för alla svar och hjälp med lösningar.
En servicekille kom på måndag morgon 25/3, efter en halvtimme sa han att elpatronen läckte och den måste bytas, den var beställd och skulle komma på torsdag. Alla element fungerade när han gick iväg på måndagen, det blev varmt och på torsdag kom han tillbaka för att installera. Det tog cirka 1 timme, han kom upp och sa att allt var klart och allt fungerade. Efter 45 minuter efter det att han åkt märkte jag att elementetn var kalla. Kollade på pannan som visade bara 25 istället för uppåt 45. Jag ringde firman snabbt för att be dem skicka tillbaka servicepersonen och fick till svar efter att ha pratat med 2 personer att jag måste lufta elementen och att jag som fastighetsägare borde veta det. Jag åkte och köpte ny luftnykel eftersom den gamla inte hittades och när jag kom tillbaks vid kl 16 hade företaget naturligtvis stängt och luftningen hjälpte inte. Då hade jag ändå påpekat att jag inte ville ha ett kallt hus under påskhelgen men de verkade inte förstå. Vid det laget hade jag också lagt märke till att säkringarn gått, 13-16 grader var det i huset ända till tisdag. då skickade de en kille som satt nere vid pannan någon timme eller mer och kom sedan och sa att han inte kunde fixa det eftersom säkringarna gick hela tiden . Han kunde inte stanna längre av personliga skäl och han sa att jag fick ta det med kontoret. Kontoret krånglade men efter ett tag ringde de och sa att de skickar en kille från Täby. Tydligen deras bästa sa de.
Summa sumarum blev att den första killen hade kopplat kablarna till ngt stift fel och därför gick säkringarna hela tiden. Den andra killen förstod inte det men den tredje killen klurade ut det med den första killen på telefon.
Till saken hör också att det första besöket inte bekräftades med något mejl från företaget där priser och villkor skulle stå så eftersom jag inte visste hur mycket de tänkte debitera så ringde jag in till kontoret för att höra mig för vad de skulle komma att kosta redan efter den första servicekillen på måndagen.
När slutfakturan kom ville de ha 7131 kronor. Då hade de gjort 100% rabatt på bästa killen och inte debiterat för andra killen. Och då har jag inte fått någon ersättning för att de lämnade mig med kallt hus 5 dagar.
Jag ringde naturligtvis upp och ifrågasatte , fick en utskällning av ekonomi personen och det resulterade i att det enda hon kunde ta bort var avgiften för den förste service personens bil. Justerad faktura blev 6381kr innan rotavdrag.
Jag försökte resonera med ekonomipersonen eftersom det var deras personal som tabbat sig men hon tyckte hon gjort tillräckligt.
En servicekille kom på måndag morgon 25/3, efter en halvtimme sa han att elpatronen läckte och den måste bytas, den var beställd och skulle komma på torsdag. Alla element fungerade när han gick iväg på måndagen, det blev varmt och på torsdag kom han tillbaka för att installera. Det tog cirka 1 timme, han kom upp och sa att allt var klart och allt fungerade. Efter 45 minuter efter det att han åkt märkte jag att elementetn var kalla. Kollade på pannan som visade bara 25 istället för uppåt 45. Jag ringde firman snabbt för att be dem skicka tillbaka servicepersonen och fick till svar efter att ha pratat med 2 personer att jag måste lufta elementen och att jag som fastighetsägare borde veta det. Jag åkte och köpte ny luftnykel eftersom den gamla inte hittades och när jag kom tillbaks vid kl 16 hade företaget naturligtvis stängt och luftningen hjälpte inte. Då hade jag ändå påpekat att jag inte ville ha ett kallt hus under påskhelgen men de verkade inte förstå. Vid det laget hade jag också lagt märke till att säkringarn gått, 13-16 grader var det i huset ända till tisdag. då skickade de en kille som satt nere vid pannan någon timme eller mer och kom sedan och sa att han inte kunde fixa det eftersom säkringarna gick hela tiden . Han kunde inte stanna längre av personliga skäl och han sa att jag fick ta det med kontoret. Kontoret krånglade men efter ett tag ringde de och sa att de skickar en kille från Täby. Tydligen deras bästa sa de.
Summa sumarum blev att den första killen hade kopplat kablarna till ngt stift fel och därför gick säkringarna hela tiden. Den andra killen förstod inte det men den tredje killen klurade ut det med den första killen på telefon.
Till saken hör också att det första besöket inte bekräftades med något mejl från företaget där priser och villkor skulle stå så eftersom jag inte visste hur mycket de tänkte debitera så ringde jag in till kontoret för att höra mig för vad de skulle komma att kosta redan efter den första servicekillen på måndagen.
När slutfakturan kom ville de ha 7131 kronor. Då hade de gjort 100% rabatt på bästa killen och inte debiterat för andra killen. Och då har jag inte fått någon ersättning för att de lämnade mig med kallt hus 5 dagar.
Jag ringde naturligtvis upp och ifrågasatte , fick en utskällning av ekonomi personen och det resulterade i att det enda hon kunde ta bort var avgiften för den förste service personens bil. Justerad faktura blev 6381kr innan rotavdrag.
Jag försökte resonera med ekonomipersonen eftersom det var deras personal som tabbat sig men hon tyckte hon gjort tillräckligt.
Slutsumman säger inte så mycket, vad kostade elpatron + material.C CAtBo skrev:Ville bara återkoppla i tråden och tacka för alla svar och hjälp med lösningar.
En servicekille kom på måndag morgon 25/3, efter en halvtimme sa han att elpatronen läckte och den måste bytas, den var beställd och skulle komma på torsdag. Alla element fungerade när han gick iväg på måndagen, det blev varmt och på torsdag kom han tillbaka för att installera. Det tog cirka 1 timme, han kom upp och sa att allt var klart och allt fungerade. Efter 45 minuter efter det att han åkt märkte jag att elementetn var kalla. Kollade på pannan som visade bara 25 istället för uppåt 45. Jag ringde firman snabbt för att be dem skicka tillbaka servicepersonen och fick till svar efter att ha pratat med 2 personer att jag måste lufta elementen och att jag som fastighetsägare borde veta det. Jag åkte och köpte ny luftnykel eftersom den gamla inte hittades och när jag kom tillbaks vid kl 16 hade företaget naturligtvis stängt och luftningen hjälpte inte. Då hade jag ändå påpekat att jag inte ville ha ett kallt hus under påskhelgen men de verkade inte förstå. Vid det laget hade jag också lagt märke till att säkringarn gått, 13-16 grader var det i huset ända till tisdag. då skickade de en kille som satt nere vid pannan någon timme eller mer och kom sedan och sa att han inte kunde fixa det eftersom säkringarna gick hela tiden . Han kunde inte stanna längre av personliga skäl och han sa att jag fick ta det med kontoret. Kontoret krånglade men efter ett tag ringde de och sa att de skickar en kille från Täby. Tydligen deras bästa sa de.
Summa sumarum blev att den första killen hade kopplat kablarna till ngt stift fel och därför gick säkringarna hela tiden. Den andra killen förstod inte det men den tredje killen klurade ut det med den första killen på telefon.
Till saken hör också att det första besöket inte bekräftades med något mejl från företaget där priser och villkor skulle stå så eftersom jag inte visste hur mycket de tänkte debitera så ringde jag in till kontoret för att höra mig för vad de skulle komma att kosta redan efter den första servicekillen på måndagen.
När slutfakturan kom ville de ha 7131 kronor. Då hade de gjort 100% rabatt på bästa killen och inte debiterat för andra killen. Och då har jag inte fått någon ersättning för att de lämnade mig med kallt hus 5 dagar.
Jag ringde naturligtvis upp och ifrågasatte , fick en utskällning av ekonomi personen och det resulterade i att det enda hon kunde ta bort var avgiften för den förste service personens bil. Justerad faktura blev 6381kr innan rotavdrag.
Jag försökte resonera med ekonomipersonen eftersom det var deras personal som tabbat sig men hon tyckte hon gjort tillräckligt.
Hur många arbetstimmar har de skrivit upp.
Vad är det för ersättning du vill ha?