Hej, Igårlördag sköt tempen på pannan upp till 70 och det blinkade HP Larm. Alla elementen i huset var dock kalla
Jag justerade på -2 / +2 knappen och tempen gick sakta ner. Kranavattnet i badrum och kök var skållhet när man vred på varmvattnet. Tempen sänktes, men nu på morgonen har de gått ner till 20. Har mejlat bergvärme firman i hägersten men de är ju inte öppna på helgen. Någon som vet om det här kanske är akut och att jag måste leta upp en bergvärme hantverkare idag söndag?

Tacksam för hjälp
Cathrin
 
C CAtBo skrev:
Hej, Igårlördag sköt tempen på pannan upp till 70 och det blinkade HP Larm. Alla elementen i huset var dock kalla
Jag justerade på -2 / +2 knappen och tempen gick sakta ner. Kranavattnet i badrum och kök var skållhet när man vred på varmvattnet. Tempen sänktes, men nu på morgonen har de gått ner till 20. Har mejlat bergvärme firman i hägersten men de är ju inte öppna på helgen. Någon som vet om det här kanske är akut och att jag måste leta upp en bergvärme hantverkare idag söndag?

Tacksam för hjälp
Cathrin
Nr 19 är växelventilen som brukar fastna så kolla den vita armen på sidan om den har fastnat,Du kan dra den nedåt så ska den fjädra tillbaka av sig själv.
 
  • Illustration av en växelventil med numrerade delar, fokus på den vita armen vid del 19.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Hej! Kan eventuellt vara en kontaktor till el-patronen som låste sig i draget läge? Kan hända med slitna kontaktorer som då behöver bytas ut. Då ökar temperaturen i pannan rejält, ibland ända tills överhettningsskyddet löser ut och bryter all ström till el-patronen. Har du återställt HP-larmet? Fungerar inte kompressorn nu? Några säkringar i huset som löst ut?
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Nr 19 är växelventilen som brukar fastna så kolla den vita armen på sidan om den har fastnat,Du kan dra den nedåt så ska den fjädra tillbaka av sig själv.
Ok ska kolla det
 
V växelventil skrev:
Nr 19 är växelventilen som brukar fastna så kolla den vita armen på sidan om den har fastnat,Du kan dra den nedåt så ska den fjädra tillbaka av sig själv.
Ok, Ska kolla det.. en annan fråga. Ska inte mätaren på röda expansionskärlet visa åtminstone ngn rörelse o inte alltid stå på noll?
 
Tryckmätaren på pannan ska normalt visa runt 1 bar. Det brukar räcka till ett hus med två våningar. Visar den 0 bar saknas det vatten i värmesystemet och radiatorerna kan bli kalla, särskilt på övre våningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Kan eventuellt vara en kontaktor till el-patronen som låste sig i draget läge? Kan hända med slitna kontaktorer som då behöver bytas ut. Då ökar temperaturen i pannan rejält, ibland ända tills överhettningsskyddet löser ut och bryter all ström till el-patronen. Har du återställt HP-larmet? Fungerar inte kompressorn nu? Några säkringar i huset som löst ut?
inga säkringar i huset har löst ut men jag tycker inte att det låter lika mycket om pannan som det brukar. Det där surret som brukar var. Nu är den nere på 20
 
J Josth skrev:
Tryckmätaren på pannan ska normalt visa runt 1 bar. Det brukar räcka till ett hus med två våningar. Visar den 0 bar saknas det vatten i värmesystemet och radiatorerna kan bli kalla, särskilt på övre åningen.
Aha, då är det därför vissa element inte fungerade under vintern.
 
Det låter som att varken kompressorn eller el-patronen fungerar längre. Sjunker inte temperaturen i huset? Står det något i displayen på värmepumpen? Har du försökt göra en återställning genom att slå av och på strömbrytaren på fronten?
 
Redigerat:
Det är nog en bra början att fylla på vatten i expansionskärlet, motionera växelventilen och sedan kolla att cirkulationspumpen fortfarande snurrar.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det låter som att varken kompressorn eller el-patronen fungerar längre. Sjunker inte temperaturen i huset? Står det något i displayen på värmepumpen? Har du försökt göra en återställning genom att slå av och på strömbrytaren på fronten?
vågar man slå av och på strömbrytaren?
 
C CAtBo skrev:
Aha, då är det därför vissa element inte fungerade under vintern.
inga av elementen är varma
 
J Josth skrev:
Det låter som att varken kompressorn eller el-patronen fungerar längre. Sjunker inte temperaturen i huset? Står det något i displayen på värmepumpen? Har du försökt göra en återställning genom att slå av och på strömbrytaren på fronten?
Det står nu 22 och sen kommer HP Larm på . Det blinkar mellan de båda indikationerna
 
Slå av och sedan på strömbrytaren så återställs larmet. Hoppas du fyllt på värmesystemet. Annars kanske larmet återkommer snart igen.
 
J Josth skrev:
Slå av och sedan på strömbrytaren så återställs larmet. Hoppas du fyllt på värmesystemet. Annars kanske larmet återkommer snart igen.
Har inte fyllt på vatten ngnstans, men vita plastbehållaren är ju fortfarande fylld till hälften med sin blåa vätska om de tär den du menar? Men du tänker väl på expansionskärlet och där vet jag inte hur jag öppnar det för att eventuellt fylla på vatten. Vi har aldrig fyllt på vatten där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.