MathiasS skrev:
Här är en bild. Jibben är den del som pekar rakt ner i detta fall
Japp, got it :)
 
Angående att lyfta rakt ut etc. Nu är nya KS-kranen testad.....

post-108212-1422649345.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drygt 30m och 2,2ton längst ut...
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Inga bekymmer å lyfta inn borrmaskin på tomten maskinen väger mellan 5-10 ton beroende på utrustning å modell de görs med jämna mellanrum finns många trädgårdar vi inte kommer inn i utan kran
 
Göran.W
När jag borrade brunnar använde vi en relativt vanlig Nemek borrigg och den vägde 10,5 ton Torr vikt och med borr stängerna och bränsle ca 12 ton
Enklast är det att låta borraren sköta det för han har redan rätt kontakter och vet vem som kan lyfta riggen.
 
Jag var bara ute efter att få veta om det är en rimlig förfrågan, så man kan skriva på offerten att priset ska inkludera inlyftning med kran utan att de tycker att man är helt dum i huvet:)
 
Göran.W
Den normala vägen är att borraren kommer och tittar först och då tar man upp det med in lyftning av riggen.
Inget konstigt alls att man lyfter in riggen så du kan lugnt ta upp frågan.
http://www.borrinorr.se/bilder/pages/borrigg.htm
 
Men om man ska ta in flera offerter, kommer då alla borrare och tittar alltså?

(Jag ser att jag skrev "offerten" i förra inlägget, jag menade ju offertförfrågan.)
 
Fast det löser borrfirman. Antingen fixar de ev. tillstånd eller så kör de ändå. När vi fick bergvärme så sade borrfirman att de tar ev. böter, och lägger bara energi på att ansöka om tillstånd på ställen där det är stor risk för påföljd. Alltså om containern faktiskt kan anses stå illa till trafikmässigt.

Själva borrningen hade v givetvis tillstånd till.
 
Göran.W
Böter för uppställning av kax container och liknade är borrarens problem helt och hållet får dom ställer upp det och dom ska söka tillstånd för det.
I TS fall måste dom komma ut och titta för dom ska veta hur den ska lyftas in och vilken kran dom behöver.
Annars går det ge ett pris per telefon med reservation för hur mycket foder rör det behövs för det kan variera även på korta avstånd.
 
Enligt vår kommun är det beställaren, d.v.s. fastighetsägaren, som är ansvarig för att söka tillståndet. Vi har en busshållplats precis utanför oss så det är nog inte helt problemfritt att ställa upp grejer där...
 
Det gör dom säkert men lär kosta en del med resa från Norge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.