Är mycket tveksam till det.
 
smurfen72 skrev:
Är mycket tveksam till det.
Låt så vara -:)

Kan givetvis ha fel...
 
Redigerat:
Visst går det att lyfta. Så här gjorde min granne för något år sedan :)

Telefon 2013 547.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Höjden är sällan problemet på 60 meters höjd är det inga problem att lyfta 1 ton. Den tar 700 kilo 40 meter ut och det går antagligen inte fälla bommen så kranen når 60 meter ut oavsett last. Diagrammet slutar vid 40 meter.
 
MathiasS skrev:
60m är inte orimligt. Här är ett exempel som lyfter ca 60m med jibben på...

[länk]
Förklara "jibben" för en oinsatt :)
 
mexitegel skrev:
Förklara "jibben" för en oinsatt :)
Den biten längst fram på kranen.
 
smurfen72 skrev:
Höjden är sällan problemet på 60 meters höjd är det inga problem att lyfta 1 ton. Den tar 700 kilo 40 meter ut och det går antagligen inte fälla bommen så kranen når 60 meter ut oavsett last. Diagrammet slutar vid 40 meter.
Jag missade "från kranen" i tidigare inlägg. Givetvis är det skillnad på att lyfta rakt upp och rakt ut!
 
electroluxaren skrev:
Får du ens tillstånd för att borra?
Varför skulle jag inte få det?
 
Här är en bild tagen lite snabbt från köksfönstret (under köket ligger tvättstugan, pannrummet ligger bredvid). Det syns väl rätt bra hur kort sträcka det är frågan om att lyfta alltså. Min tanke är alltså att borra så nära huset man vågar (3 meter har jag läst) och borra gradhål som går in under huset. I sidled blir det mitt på tomten så det gör inget om det inte går så rakt. Grannen mittemot kommer att borra på sin framsida (också nära huset).

På bilden ser man också elskåpet (utanför häcken), jag antar att min servis kommer därifrån så jag lär behöva kolla upp exakt hur den går, för den lär gå diagonalt till höger i bild (mätaren sitter i änden av huset). Jag gissar att det lämpligaste därför lär vara att borra utanför köksfönstret och stå ut med lite längre slangar mellan borrhål och pannrum, för att inte riskera att borra servisen eller att slangarna korsar den.
 
  • 2015-01-10 09.33.36.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Nerre skrev:
Varför skulle jag inte få det?
Tillstånd krävs
För att få installera bergvärme måste du ha tillstånd från kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd. Tillståndet måste sökas av fastighetsägaren i god tid före installationen påbörjas.

i tillståndet skall bifogar planritning med samtliga andra brunnar inritade.
om det är för nära någon brunn, täkt, skyddad biotop, natura 2000-område eller... blir det heller inget tillstånd
så om grannen borrar först kommer du kanske för nära och ...
 
mexitegel skrev:
Förklara "jibben" för en oinsatt :)
En förlängning för att få ökad lyfthöjd/längd
 
Här är en bild. Jibben är den del som pekar rakt ner i detta fall.

volvo-fh13-480-8x4-tridem-hmf4,5466090b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
electroluxaren skrev:
För att få installera bergvärme måste du ha tillstånd från kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd. Tillståndet måste sökas av fastighetsägaren i god tid före installationen påbörjas.
Och för att kunna söka det behöver man först ha fått kontakt med en borrfirma. Eftersom grannen ska borra och vi fick blankett för "grannmedgivande" så har vi varit i kontakt med kommunens handläggare och det var inga indikationer där på att vi inte skulle få borra utan han menade att om vi har för avsikt att borra på framsidan så kunde vi skriva på blanketten att vi rekommenderar att grannen borrar gradhål in under sitt hus för att få ordentligt avstånd mellan hålen.

Grannen får alltså inte borra för nära oss utan vårt medgivande. Var befintliga borrhål finns har jag kollat upp på Brunnskartan.
 
A
Jamen dåså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.