Jag försöker tvärtom ta bort din fixering vid 4 kohm. Det var du som skrev det:
E El-Löken66 skrev:
När det nu talas om främmande ledande delar så är det maximalt 4 kOhm mot exempelvis jord som gäller.
Men jag tror det har gått fram nu. Ta aldrig beslut på några ohmvärden utan misstänker man att det finns en chans att metalldelen har eller kan få kontakt med jord så bör den betraktas som en främmande ledande del. En stark indikation är ett ohmvärde, även ett väldigt högt ohmvärde, speciellt om det handlar om skyddsutjämning.
 
Det känns som att du har missuppfattat definitionen. Det handlar om utifrån inkommande metalldel. Om du tex har en kabelstege på fasad som kommer in (varför man nu skulle ha det) så ska den skyddsjordas.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag försöker tvärtom ta bort din fixering vid 4 kohm. Det var du som skrev det:

Men jag tror det har gått fram nu. Ta aldrig beslut på några ohmvärden utan misstänker man att det finns en chans att metalldelen har eller kan få kontakt med jord så bör den betraktas som en främmande ledande del. En stark indikation är ett ohmvärde, även ett väldigt högt ohmvärde, speciellt om det handlar om skyddsutjämning.
Nu är inte 4 kilo Ohm något som jag hittat på utan mer en teroetisk metod för att visualisera vad främmande ledande del är.

Vid ett fel bortser vi från kroppsresistansen och vi antar maximal beröringsspänning. Dessutom antar vi 30 mA som maximalt acceptabel ström genom kroppen.



R = (U0/2)/30 mA



R är resistansen mellan utsatt del och ledande del.



U0 är fasspänningen



30 mA maximalt acceptabel ström genom kroppen



För TN-system med fasspänning 230 V blir värdet enligt följande:



R = 115 / 0,03 = 3,83 kΩ ≈ 4 kΩ



Slutsats: Ledande delar som har en resistans till jord som överstiger 4 kΩ anses inte vara främmande ledande delar.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Det känns som att du har missuppfattat definitionen. Det handlar om utifrån inkommande metalldel. Om du tex har en kabelstege på fasad som kommer in (varför man nu skulle ha det) så ska den skyddsjordas.
Mycket möjligt, och var tror du jordlinan kommer från om inte utifrån. Eller armeringsjärnen?

Oavsett vilket så känns det att ni i vanlig ordning försöker att vrida och nda på begreppen, frågan var huruvida B-rör systemet skulle jordas eller ej, där skriver Bo dosorna, Daniel109 något åt det hållet medan jag numera menar att det inte stämmer.
 
E El-Löken66 skrev:
Nu är inte 4 kilo Ohm något som jag hittat på utan mer en teroetisk metod för att visualisera vad främmande ledande del är.
Kan du redogöra för varifrån ditt citat kommer ifrån då, dvs vad denna text gäller? Jag har redan påpekat att det står fel i elinstallationsreglerna.
 
Ingen av oss har skrivit att de ska jordas vad jag vet. Jag har skrivit att jag ser det som en fördel. Medan du menar att de inte får jordas. Så länge det inte är en isolerad miljö ser jag ingen nackdel med att jorda något alls.
 
Nej, jag försökte vara övertydlig och påpeka att jag inte syftade på isolerade miljöer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.