H
Tack för alla svar.

Försökte kolla mer noggrant på rören och de stämmer mer med pansarrör än Bergmann. Huset kanske inte ens är tillräckligt gammalt för Bergmann?
Som jag förstår er så kan man låta pansarrören vara kvar och byta takdosan, möjligtvis kapa rören en bit bort från dosan och skarva rören med flex för att underlätta bytet?
Utöver det så behöver men inte tänka att de gamla rören ska bytas ut och därav finns ingen anledning att lägga nya vprör.
 
Visst är det så att man fortfarande får dra FK och lägga till jord i befintiga pansarrör?
 
E
J JohanLun skrev:
Visst är det så att man fortfarande får dra FK och lägga till jord i befintiga pansarrör?
Jadå. Vi diskuterade detta nyligen här, kan du hitta tråden så står där lite mer?
 
Strikt enligt reglerna får man inte dra FK i metallrör utan att skyddsjorda dem, vilket de inte är avsedda för. Isolerad miljö är inte heller tillåten idag.

Men underhåll får alltid göras enligt gamla regler, dock bör dagens regler beaktas. Det är alltid bättre att byta gamla tyg och gummiisolerade ledare mot nya. Men om det går bör man försöka få i en kabel istället för FK. Och givetvis får man iaktta stor försiktighet och även göra en isolationsmätning, även med kabel.
 
E
Av vad jag vet ska inte skyddsjordning av dessa metalldelar utföras då det ställer till mer än det tillför.

Så ett hederligt byte enligt konstens alla regler och tillhörande kontroller är vad som gäller, i annat fall byta anläggningen i sin helhet.
 
Det ökar sannolikheten att jordfelsbrytaren löser ut i händelse av ledningsskador. Rören är visserligen inte garanterat i ko takt med varandra. Men jag hade då fasspänning på röret i en grupp. Så de tycks leda hyfsat. Klorna på jordade uttag är i allmänhet jordade. Så den vägen kan man få jordförbindelse.

Vad skulle nackdelen vara?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Det ökar sannolikheten att jordfelsbrytaren löser ut i händelse av ledningsskador. Rören är visserligen inte garanterat i ko takt med varandra. Men jag hade då fasspänning på röret i en grupp. Så de tycks leda hyfsat. Klorna på jordade uttag är i allmänhet jordade. Så den vägen kan man få jordförbindelse.

Vad skulle nackdelen vara?
Som jag minns det har våra experter menat att dessa dåliga skarvar som rören förbinda med kommer skapa ljusbågar och bränna ner huset.

I teorin skulle ju varje rör kunna förbindas men är som regel inte åtkomligt.
 
Du ska ju inte använda den som återledare. Lämpligen har man även jordfelsbrytare.

Det låter i mina öron som ett dåligt argument. I just min anläggning skulle en jordning ha eliminerat en högst påtaglig risk.
 
Och personfaran är inte speciellt stor då rören ligger inne i väggar och dosor bakom "plastapparater", då återstår doslock och takuttag som sitter relativt svåråtkomliga Och när man gör det man alltid har gjort dvs meggat anläggningen så vill jag påstå att risken för personskada är marginell.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Du ska ju inte använda den som återledare. Lämpligen har man även jordfelsbrytare.

Det låter i mina öron som ett dåligt argument. I just min anläggning skulle en jordning ha eliminerat en högst påtaglig risk.
Ta det med Cecilia och återkom med resultat.
https://www.elinstallatoren.se/2020/03/var-det-ratt-att-jorda-pansarroren/
Jag antar att det ligger något mern teori bakom.
 
Med den logiken skulle du inte få jorda något alls.
Jag köper helt att du inte kan klassa rören som jordledare. Men det var aldrig aktuellt.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Med den logiken skulle du inte få jorda något alls.
Jag köper helt att du inte kan klassa rören som jordledare. Men det var aldrig aktuellt.
Det var ju ungefär såhär diskutionen gick gällande jordning av kabel stegar om du minns.
 
Där var väl diskussionen om det var krav eller inte. Inte huruvida man fick jorda stegen.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Där var väl diskussionen om det var krav eller inte. Inte huruvida man fick jorda stegen.
Detta mynnade ut i att stegen i sig inte fick agera skyddsledare utan varje sektion behövde anslutas individuellt.
Det är rätt många anslutningar extra i jämförelse, hoppas det inte är för inget dessa görs.
 
Givetvis får man skyddsjorda metallrör, men de ska vara avsedda för det, och även nyinstallerade och berörbara. Gamla t.ex Bergmanrör var inte avsedda för detta.

Även en JFB släpper igenom strömmar på 100-tals ampere, kanske under längre tid än vad en smältsäkring gör, vilket kan orsaka en gnista. Men JFBn kan hjälpa till med mindre felströmmar.

Är rören dolda och oberörbara behöver de dock inte skyddsjordas, men det vet man inte i en gammal anläggning. Man får t.ex se upp med dosor i metall, så dosan kan behöva skyddsjordas, vilket är vanskligt då man kanske inte vet hur dosan har kontakt med rören. Så byte av dosan till plast kan vara på plats.

Så man uppnår troligen ingenting med att skyddsjorda dolda gamla metallrör (i form av elchock), utan tvärtom kan man öka risken för brand.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.