wildeside
V Viktorbyggahus skrev:
Räcker det? Tex 10kw elverk, jordspett och 100 liter bränsle? Om det är så "lätt" borde väl detta vara ett icke-problem egentligen?
Elverket matar mer en vad hela fastigheten förbrukar även när man inte spar på elen.
Drivmedel finns till minst 50-60 dygn om jag tömmer tankarna på lastbil, maskiner och båtar m.m.
Under den tiden hinner man ta sig en funderare på hur man ska lösa det i längden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vintertid är huset utrustat med kamin och vedeldad köksspis, största problemet är vatten men antingen smälta snö om det finns eller hinka upp ur den grävda bevattningsbrunnen. Kyl/frysmat får ställas ut utomhus.
Sommartid är nästan båten bästa valet, gasolspis (har alltid gasol i reserv), kylskåp på batteri som laddas av solcell eller dieselmotorns generator.
 
  • Gilla
Raimo T och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Elverket matar mer en vad hela fastigheten förbrukar även när man inte spar på elen.
Drivmedel finns till minst 50-60 dygn om jag tömmer tankarna på lastbil, maskiner och båtar m.m.
Under den tiden hinner man ta sig en funderare på hur man ska lösa det i längden.
Är det ett "ja, ett elverk räcker"? Eller är det ett problem att effekten är för hög? Finns det elverk som reglerar automatiskt?
 
F
H Hybro skrev:
Hur har Ni fixat för att klara av ett långvarigt strömavbrott, typ en vecka eller längre?

En timme eller två klarar alla.

Förutsättningarna är så klart vitt skiljda.
Kanske man vid riktigt illa läge
t o m väljer att utrymma.

Dessutom är det helt olika förutsättningar beroende på årstider.

Men vi kan väl hålla oss till högsommar ock smällkalla vintern.
Är ingen prepper direkt. Eftersom vi inte bor i tätort så får man har mer hemma. Brukar har ved för iaf 2-3 år i taget, gott om konserver, torrvaror, trädgården kan man pinka i, skogen skita i, nära till sjö att bad i vid behov. Har elbil så kan ladda mobilerna några hundra gånger och lyssna på radio en hel del. Har några hundra liter vatten på dunkar i garaget.
 
  • Gilla
  • Haha
jonle336 och 5 till
  • Laddar…
För de som inte har möjlighet att hålla frysfritt på vintern är det lämpligt att komma ihåg att tömma vattensystem så gått det går innan det fryser. Det minskar problemen radikalt när man får värme i huset igen.

Personligen skulle vi klara en vecka utan några större problem.
 
  • Gilla
  • Haha
Artemisia och 6 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Elverket matar mer en vad hela fastigheten förbrukar även när man inte spar på elen.
Drivmedel finns till minst 50-60 dygn om jag tömmer tankarna på lastbil, maskiner och båtar m.m.
Under den tiden hinner man ta sig en funderare på hur man ska lösa det i längden.
Det där är inte sant.

Vart menar du att den producerade överskottsenergin tar vägen som inte förbrukas av anslutna förbrukare?

Jag tror du menar att elverkets motor går med samma hastighet och förbrukar drivmedel oavsett om du tar ut större eller mindre ström.
Så som tekniken är i dag så behöver elverket gå med konstant varvtal för att hålla stabil frekvens på växelspänningen. Och stabil spänning.

Om det ginge att belasta elverket maximalt hela tiden, allt vad motorn orkar, borde den bli maximalt effektiv. Alltså energi till vald belastning, men resten lagras, för senare bruk.
Tänk tanken att skicka allt till ett stort batteri, eller för den delen pumpa upp vatten till en reservoar...
Och på så vis belasta verkets motor max, då det går.

Men troligen är det som så att elverkets motor har en tomgångsförbrukningav bränsle för att hålla frekvens och spänning, spänningar konstant, utan belastning.
Sen när man plockar ut högre effekt, så ska elverket fortsatt producera samma spänningar och frekvens.
Det måste innebära att motorn jobbar hårdare, men vid samma varvtal och förbrukar mer bränsle.

Alltså producerar elverket inte energi i onödan. Och därmed är bränsleförbrukningen beroende av effektuttaget.

Jag kanske tänker fel...
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
wildeside
V Viktorbyggahus skrev:
Är det ett "ja, ett elverk räcker"? Eller är det ett problem att effekten är för hög? Finns det elverk som reglerar automatiskt?
Ja ett elverk räcker, i alla fall det jag har.
elverket reglerar automatiskt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tanken var nog att det skulle läsas: Elverket har kapacitet att mata mer en vad hela fastigheten förbrukar även när man inte spar på elen.
 
  • Gilla
jonle336 och 5 till
  • Laddar…
wildeside
H Hybro skrev:
Det där är inte sant.

Vart menar du att den producerade överskottsenergin tar vägen som inte förbrukas?

Jag tror du menar att elverkets motor går med samma hastighet och förbrukar drivmedel oavsett om du tar ut större eller mindre ström.
Så som tekniken är i dag så behöver elverket gå med konstant varvtal för att hålla stabil frekvens på växelspänning en.

Om det ginge att belasta elverket maximalt hela tiden borde den bli maximalt effektiv. Alltså energi till vald belastning, men resten lagras, för senare bruk.
Tänk tanken att skicka allt till ett stort batteri, eller för den delen pumpa upp vatten till en reservoar...
Och på så vis belasta verkets motor max, då det går.

Men troligen är det som så att elverkets motor har en tomgångsförbrukningav bränsle för att hålla frekvens och spänning, spänningar konstant, utan belastning.
Sen när man plockar ut högre effekt, så ska elverket fortsatt producera samma spänningar och frekvens.
Det måste innebära att motorn jobbar hårdare, men vid samma varvtal och förbrukar mer bränsle.

Alltså producerar elverket inte energi i onödan. Och därmed är bränsleförbrukningen beroende av effektuttaget.

Jag kanske tänker fel...
Blev lite fel när jag skrev.
Skulle skrivit att elverket klarar av att leverera mer el än jag behöver.
 
  • Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
Och till följd av detta förbruka mer bränsle.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Har ett par olika elverk både enfas och trefas värme är det sämre med men får väl släpa in dieselvärmaren från garaget isåfall så jag kan hålla huset varmt
 
Har ingen riktig redundans ännu.
Vi har dock egen brunn, väldigt bra grannar, egen stor kamin som värmer bra...

Men jag vill köpa ett elverk som kan driva värmepannan och en gasolvärmare som kan hålla lite värme i filtereummet så att vattnet inte fryser.

Någon som kan tipsa om bra elverk som kan driva en ctc panna och luftvatten pump ? Det måste även vara enkelt att ställa om från nätet till verket
 
  • Gilla
Phantom&
  • Laddar…
wildeside
H Hybro skrev:
Och till följd av detta förbruka mer bränsle.
Och vem bryr sig?
Tycker du jag ska köpa ett mindre elverk för att anpassa förbrukningen?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hur har Ni fixat för att klara av ett långvarigt strömavbrott, typ en vecka eller längre?

En timme eller två klarar alla.

Förutsättningarna är så klart vitt skiljda.
Kanske man vid riktigt illa läge
t o m väljer att utrymma.

Dessutom är det helt olika förutsättningar beroende på årstider.

Men vi kan väl hålla oss till högsommar ock smällkalla vintern.
Tvätt och djupvatten pump har jag ingen lösning på, men vatten, värme,matlagning,grundläggande hygien och disk fixarde jag med grävd brun och vedeldning vid stormen Gudrun för 19 år sen och löser på samma sätt nu om resten av månaden eller vintern blir strömlös.

Paddan och mobilen är lätta att ladda i bil eller traktor vid behov, men chansen att mobila kommunikationer ska fungera ruralt vid veckovisa strömavbrott är små.
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
Jag har fortfarande inte riktigt hört något argument för varför ett elverk som dimensioneras efter ens absoluta grundbehov är adekvat. Med hjälp av att bryta nätanslutningen och mata elskåpet verkar det klart som det billigaste och enklaste sättet att säkerställa att man klarar 1 vecka strömlöst.

Någon som har några relevanta argument?
 
  • Haha
  • Gilla
AnitaBerit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.