pacman42 pacman42 skrev:
Poängen är i alla fall att för två i övrigt likvärdiga batterier där det enda är dubbelt så stort som det andra och där man har samma användning, där kommer det mindre batteriet att åldras ungefär dubbelt så snabbt. Sedan kan biltillverkarna lyckas bättre eller sämre med sin design också...
Intressant. Men är det inte bara för att man ofta använder mer av batteriets totala kapacitet? D.v.s. man går oftare utanför intervallen <20% >80% laddning med ett mindre batteri. Då torde ett mindre batteri "rätt" hanterat åldras lika lite/mycket som ett större.

Sedan ska ju tilläggas att det har varit alldeles för lite fokus på låg förbrukning på elbilar. Har en kollega som kör Skoda Enyaq och en som kör Polestar. Både ligger på en medelförbrukning på väl över 2kWh/mil medans jag i Mini över snart ett år har snittat på 1,58kWh/mil trots tidvis "inspirerad" körning. Även el ska produceras...
 
S Styrman_jansson skrev:
Intressant. Men är det inte bara för att man ofta använder mer av batteriets totala kapacitet? D.v.s. man går oftare utanför intervallen <20% >80% laddning med ett mindre batteri. Då torde ett mindre batteri "rätt" hanterat åldras lika lite/mycket som ett större.

Sedan ska ju tilläggas att det har varit alldeles för lite fokus på låg förbrukning på elbilar. Har en kollega som kör Skoda Enyaq och en som kör Polestar. Både ligger på en medelförbrukning på väl över 2kWh/mil medans jag i Mini över snart ett år har snittat på 1,58kWh/mil trots tidvis "inspirerad" körning. Även el ska produceras...
I min Mitsubishi Outlander så ligger jag på ca 1,75kWh/mil blandad körning och den är riktigt stor med dålig aerodynamik (syns på förbrukningen om man kör på 120-väg). Hade det inte varit för det snabbt åldrande batteriet så...

Notera dock att Mitsubishi aldrig tömmer batteriet under 25% och normalt sett inte under 30% ens. Den laddar inte heller batteriet till mer än 90% (om jag kommer ihåg siffran rätt). Den batterinivå som visas i bilen är på 0-100%, men 0% motsvarar 30% och 100% motsvarar 90%.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
När man läser era siffror inser man att vår Huyndai Ioniq som snittar 1,3kWh/mil (mest landsväg 80-100 km/h) är väldigt snål…
Trots bara 28kWh batteri kommer jag 20 mil med den nu på sommaren. (Har ingen erfarenhet av vinterkörning än.. )
 
pacman42 pacman42 skrev:
I min Mitsubishi Outlander så ligger jag på ca 1,75kWh/mil blandad körning och den är riktigt stor med dålig aerodynamik (syns på förbrukningen om man kör på 120-väg). Hade det inte varit för det snabbt åldrande batteriet så...

Notera dock att Mitsubishi aldrig tömmer batteriet under 25% och normalt sett inte under 30% ens. Den laddar inte heller batteriet till mer än 90% (om jag kommer ihåg siffran rätt). Den batterinivå som visas i bilen är på 0-100%, men 0% motsvarar 30% och 100% motsvarar 90%.
Den förbrukning är riktigt bra för en så stor bil. Men sedan har du ju ett i sammanhanget väldigt litet batteri som lägger på vikt.

Å andra sidan har vi ju ytterligheter som Volvo XC40 Recharge som trots ett 78kWhs batteri "bara" har en deklarerad räckvidd på 40mil. Finns även exempel på räckvidd på så lite som 24 mil vid -10 grader och motorvägskörning ( https://ev-database.org/car/1188/Volvo-XC40-P8-AWD-Recharge)

Problemet med stora batterier är alla följdeffekter det får. T.ex;
- Bilen blir dyrare
- Batteriet tillför en massa vikt
- P.g.a. av det tunga batteriet måste andra delar typ chassi och komponenter (fjädrar stötdämpare, bromsar m.m. ) förstärkas som innebär ökad kostnad och ännu mer vikt
- Större batterier har ofta möjlighet till snabbladdning med hög effekt vilket kräver ett kralligare kylsystem som också tillför vikt och kostnader
- Ju högre effekt på snabbladdningen desto mer sliter snabbladdningen på batteriet.
- Högre och högre effekt på snabbladdning innebär större och större påfrestningar på vårat elnät där den stora utmaningen är att jämna ut effektuttaget över tid.
- Större batterier tar mer plats, d.v.s. mindre bagage eller kupéutrymme.
 
Redigerat:
Ingenjören Ingenjören skrev:
När man läser era siffror inser man att vår Huyndai Ioniq som snittar 1,3kWh/mil (mest landsväg 80-100 km/h) är väldigt snål…
Trots bara 28kWh batteri kommer jag 20 mil med den nu på sommaren. (Har ingen erfarenhet av vinterkörning än.. )
Om du bara kört på sommaren så säger inte siffran så mycket. Vinterkörning drar upp förbrukningen ganska markant.

Med det sagt så har Hyundai fått till en riktigt fin drivlina i Ioniq. För mig var dock bilen som helhet alldeles för tråkig.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Den förbrukning är riktigt bra för en så stor bil. Men sedan har du ju ett i sammanhanget väldigt litet batteri som lägger på vikt.

Å andra sidan har vi ju ytterligheter som Volvo XC40 Recharge som trots ett 78kWhs batteri "bara" har en deklarerad räckvidd på 40mil, vilket jag tycker är rätt dåligt.

Problemet med stora batterier är alla följdeffekter det får. T.ex;
- Bilen blir dyrare
- Batteriet tillför en massa vikt
- P.g.a. av det tunga batteriet måste andra delar typ chassi och komponenter (fjädrar stötdämpare, bromsar m.m. ) förstärkas som innebär ökad kostnad och ännu mer vikt
- Större batterier har ofta möjlighet till snabbladdning med hög effekt vilket kräver ett kralligare kylsystem som också tillför vikt och kostnader
- Ju högre effekt på snabbladdningen desto mer sliter snabbladdningen på batteriet.
- Högre och högre effekt på snabbladdning innebär större och större påfrestningar på vårat elnät där den stora utmaningen är att jämna ut effektuttaget över tid.
- Större batterier tar mer plats, d.v.s. mindre bagage eller kupéutrymme.
Håller inte alls med avseende snabbladdning. Jag tycker det skulle fokuseras mera på snabb laddning då det minskar behovet av laddplatser utmed vägarna. Det har ingen betydelse för elnätet om 1 bil laddar med 300 kW eller om 6 st parallelladdar med 50 kW/st. Det är mängden EL som är avgörande, inte laddhastighet utmed motorvägar. Jag fasar för att hamna som nr 3 bakom 2 st långsamladdare då det blir kö. Bara tanken på det gjorde att det blir en laddhybrid istället. Hemmavid så laddar de flesta med max ca 11 kW.
Däremot så håller jag med om effektivitet. Fattar inte varför man fortsätter producera stora svulstiga SUVar med frontareor som stridsvagnar. Gäller både kommande EL-bilar samt befintliga fossiler.
 
Ingenjören Ingenjören skrev:
När man läser era siffror inser man att vår Huyndai Ioniq som snittar 1,3kWh/mil (mest landsväg 80-100 km/h) är väldigt snål…
Trots bara 28kWh batteri kommer jag 20 mil med den nu på sommaren. (Har ingen erfarenhet av vinterkörning än.. )
Jag har inte hunnit kolla exakt hur mycket frugans Fiat 500e drar (42kWh batteri), men den ligger i samma härad, gissningsvis en aning lägre baserat på de drygt två första veckornas körningar. Frågan är bara när jag skall hinna kolla det lite noggrannare, det är så sällan den laddas och sannolikheten för att jag är inblandad i laddningen när det väl är dags är väldigt låg...
 
Första mötet var när jag köpte en Model S för en månad sedan, som inbiten motornörd som åkt V10 som vardagsbil och Lotus Omega som lekbil kändes det som ett konstigt val, men jag är supernöjd.
Nästan lite besviken över att det inte är större skillnad egentligen.
Dock ångrar jag bittert att jag missade ett P framför 85D, så snabb är den bara första meterna från stillastående.
 
Gimp Gimp skrev:
Första mötet var när jag köpte en Model S för en månad sedan, som inbiten motornörd som åkt V10 som vardagsbil och Lotus Omega som lekbil kändes det som ett konstigt val, men jag är supernöjd.
Nästan lite besviken över att det inte är större skillnad egentligen.
Dock ångrar jag bittert att jag missade ett P framför 85D, så snabb är den bara första meterna från stillastående.
Ingen skillnad? ;)
Röd 2000 Dodge Ram 2500 Sport 4x4 pickup parkerad på grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ingen skillnad? ;)
[bild]
Nä, audi S6 V10....
Svårt att sätta fingret på, den är som en helt vanlig bil, typ. Det konstigaste är att sätta i en sladd en gång i veckan.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Nä, audi S6 V10....
Svårt att sätta fingret på, den är som en helt vanlig bil, typ. Det konstigaste är att sätta i en sladd en gång i veckan.
Hur upplever du interiören i Teslan? Jämfört med Audin då..
 
L largab skrev:
Håller inte alls med avseende snabbladdning. Jag tycker det skulle fokuseras mera på snabb laddning då det minskar behovet av laddplatser utmed vägarna. Det har ingen betydelse för elnätet om 1 bil laddar med 300 kW eller om 6 st parallelladdar med 50 kW/st. Det är mängden EL som är avgörande, inte laddhastighet utmed motorvägar. Jag fasar för att hamna som nr 3 bakom 2 st långsamladdare då det blir kö. Bara tanken på det gjorde att det blir en laddhybrid istället. Hemmavid så laddar de flesta med max ca 11 kW.
Däremot så håller jag med om effektivitet. Fattar inte varför man fortsätter producera stora svulstiga SUVar med frontareor som stridsvagnar. Gäller både kommande EL-bilar samt befintliga fossiler.
Härligt att det är fler som reagerat på SUV-sjukan. Känns faktiskt en rätt konstig trend i dessa energispartider.

Ang. snabbladdare så tänker jag att det är bättre att det finns fler 50kWs laddare utspridda än färre 300 kWh på några få ställen. Energimängden blir samma men lasten fördelas med en mindre ökning på flera platser vilket minskar risken att behöva punktförstärka nätet. Laddningen går ju också i olika cykler där laddeffekten går kraftigt ner på slutet vilket gör att den sammanlagrade laddeffekten från 6st 50kW laddare periodvis är lägre än från en 300kW laddare. Med andra ord jämnas lasten ut mer. Sedan ökar ju även chansen att man är nära en laddare.
 
S Styrman_jansson skrev:
Härligt att det är fler som reagerat på SUV-sjukan. Känns faktiskt en rätt konstig trend i dessa energispartider.

Ang. snabbladdare så tänker jag att det är bättre att det finns fler 50kWs laddare utspridda än färre 300 kWh på några få ställen. Energimängden blir samma men lasten fördelas med en mindre ökning på flera platser vilket minskar risken att behöva punktförstärka nätet. Laddningen går ju också i olika cykler där laddeffekten går kraftigt ner på slutet vilket gör att den sammanlagrade laddeffekten från 6st 50kW laddare periodvis är lägre än från en 300kW laddare. Med andra ord jämnas lasten ut mer. Sedan ökar ju även chansen att man är nära en laddare.
SUVar är populära för att de är:
- lätta att lasta
- lätta att stiga i/ur
- får dra större last (oftast)
- mer krocksäkra
- osv osv

Folk köper den för de argument som passar dem ...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
SUVar är populära för att de är:
- lätta att lasta
- lätta att stiga i/ur
- får dra större last (oftast)
- mer krocksäkra
- osv osv

Folk köper den för de argument som passar dem ...
Ja självklart finns det några fördelar med dem… även om jag inte tycker att behöva lyfta extra högt för att lasta något är en fördel. Och den ökade krocksäkerheten bli ju på bekostnad av andra som kör mindre lägre bilar. Man vill ju inte fronta en Q7 med en Fiat 500 liksom…

Men nu var väl tråden inte om SUVar.

För er som gillar SUV och kikar på elbil så rekommenderar jag att provköra Mazda MX-30. Kan man leva med räckvidden så tror jag det är en mkt trevlig bil.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur upplever du interiören i Teslan? Jämfört med Audin då..
Hade hört rätt mycket om att byggkvalitet inte var deras starka sida, så förväntningarna var väl ganska låga.
Men ja, det är inte samma klass.
Ex tar stolens sida i armstödet, läder mot läder knakar en del. Ergonomi i armstödet är under all kritik, det skulle behöva fram typ en 10 centimeter. Ratten är tjock som en falukorv.
Men, nä, jag är fortfarande nöjd totalt sett och jag trivs bra i stolarna, baksätet har jag aldrig suttit i så där vet jag inte.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.