Har provkört ett flertal gånger Tesla Model S med drygt 500hk, årsmodell 2020-2021
Väldigt lättkörd och lättbegriplig bil. Efter 5min kändes det som att jag aldrig har kört en annan bil. Något som inte alltid är fallet.
Väldigt accelerationssnabb upp till ca 120-130, efter det börjar det mattas av.

Stort praktiskt bagage med jättebaklucka. Bara att stoppa in kylskåpet stänga om man fäller baksätet.

Dock sjukt dyr, jag skulle aldrig lägga de pengarna på en bil att frakta rumpan i till vardags.
 
Första rena elbilen för mig va en e-niro. Har kört lite plugin hybrider innan så eldrift va ändå bekant. Skönt med lite mer effekt och tyst motor är något jag uppskattar att bara kunna glida fram tyst.
Samma med elmotorcykel, sjukt häftigt på något sätt att sväva fram i tystnad.

Har privat kört en trotjänande Lexus med V6 bensin flera år, tyst och mjuk. Köpte innan sommaren en XC70 diesel för dragkrok och plats för mer än barnvagnen bak. Asså det är hemskt va illa det låter och vibrerar från motorn trots att den är 8 år nyare är det som att gå bakåt i utveckling. Så nu är det bra lockande att glida in i elbilsvärlden.
Skoda Enyaq lockar mig om man bara kan tugga i sig priset
 
J jocke31 skrev:
Intressant. Menar du alltså att det inte går att köra enpedalskörning med en ID4? Det är ju en tämligen modern elbil. Alla elbilar jag har kört har ju en sådan funktion. Även billiga elbilar som fästmöns MG ZS.
Jag tror att Volkswagen har ansträngt sig för att få sina elbilar lika bensinbilar i hur de är att köra. Man har dragit detta till sin spets genom att efterlikna sådant som närmast är att betrakta som nackdelar med bensinbilar. Fördröjningen i gasrespons till exempel. För mig är det närmast obegripligt varför ens en bil med DSG-låda skall krypa framåt på tomgång. Men det är trots allt småsaker.

pacman42 pacman42 skrev:
Personligen gillar jag det inte och jag är rejält tveksam på om det är en bra idé att lära bort hur man använder bromsen.
För mig är det inte en fråga om att lära bort hur man använder bromsen. Det är fråga om att slippa sitta och växla oavbrutet mellan gas och broms när man krypkör. Att motorbromsa är varken nytt eller en tveksam vana. Det är något som alla gjort i nästan alla bilar sedan länge.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag tror att Volkswagen har ansträngt sig för att få sina elbilar lika bensinbilar i hur de är att köra. Man har dragit detta till sin spets genom att efterlikna sådant som närmast är att betrakta som nackdelar med bensinbilar. Fördröjningen i gasrespons till exempel. För mig är det närmast obegripligt varför ens en bil med DSG-låda skall krypa framåt på tomgång. Men det är trots allt småsaker.


För mig är det inte en fråga om att lära bort hur man använder bromsen. Det är fråga om att slippa sitta och växla oavbrutet mellan gas och broms när man krypkör. Att motorbromsa är varken nytt eller en tveksam vana. Det är något som alla gjort i nästan alla bilar sedan länge.
Krypa på tomgång i kökörning och parkering tycker jag är rätt trevligt som en klassisk automatare. Fast det går ju att lösa ännu smidigare med enpedalskörning?
Avstänkningsbar krypeffekt på vissa bilar jag kört, kan man göra det på VW elbilarna?
 
Första mötet med elbil var en BMW i3 som jag lånade av svågern, liten och rapp som bara den men range på bara runt 120 km så den fungerade som "extrabil" under några månader men det räckte för att förstå att elbil är det man vill ha och att det fungerar fint med laddning!

Rätt snart efter det tog vi en VW e-Golf på privatleasing och skaffade en Outlander PHEV men nu har det gått lite över tre år och då blev det byte till en Mazda MX3 istället för e-Golf (som de tyvärr slutat tillverka).
Skaffade en BMW X5 45e istället för Outlandern...

BMW'n tar sig lite drygt 8,5 mil på en laddning på sommaren och ca 7 mil på vintern och jag har 2,5 mil till jobbet så det räcker för ett par ärenden på vägen också.
Jag har haft BMW'n 1½ år nu och den har rullat över 2000 mil och jag har tankat 4 gånger(!) totalt (60 liter tank) så även om den är hybrid går den till det mesta på el!

Skaffade solceller och Tibber för drygt ett år sedan så laddningen styrs smart (fungerar även utan solceller) så då finns det ytterligare kronor att spara!
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Krypa på tomgång i kökörning och parkering tycker jag är rätt trevligt som en klassisk automatare. Fast det går ju att lösa ännu smidigare med enpedalskörning?
Avstänkningsbar krypeffekt på vissa bilar jag kört, kan man göra det på VW elbilarna?
På både elbilar och bilar med DSG-låda är det ju i grunden en konstruerad funktion. Det behövs ingen ytterligare hårdvara för att ha det valbart. Så det vore i mitt tycke det enda rimliga eftersom vissa gillar det och andra inte. Mig veterligen kan man inte välja bort krypläget på ID4. Inte på Volkswagens hybrider eller automater heller.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har även jag bytt drivmedel från bensin till tysk kolkraft (börjar dock fundera på solceller, för att få ihop någon slags livscykelanalys).

Och jag kan ju bara hålla med andra som skrivit samma. Efter bara några enstaka körningar så känns det som att falla tillbaka på ICE-bil kommer vara omöjligt. (ICE = Internal Combustion Engine, ett bra akronym för att beskriva alla motorer som bränner bränsle inne i cylindrar eller likn).

Jag hade faktiskt aldrig ens kört en elbil före provkörningen av den jag köpte. Jag hade väl åkt en eller två gånger i en, så det var inte helt okänt just det där med att plötsligt börjar man bara rulla framåt utan att något har börjat låta, eller låter. Såhär nästan 100 mil senare så är jag fortfarande förtjust varenda gång ... :)
Särskilt efter att jag kört en ICE-bil.

Men mycket nytt är det också.
Jag upptäckte redan första dagen, på väg hem från bilhallen (där hemresan var nästan lika lång som räckvidden) att det i instrumenteringen jag tittade på allra mest var mätaren för återstående körsträcka.

Jag har naturligtvis inte råd att tjacka en ny bil, eller ens kunna välja bland begagnade så jag får allt precis som jag vill, så den här har ganska litet batteri, 24kWh, med en praktisk räckvidd på kanske 12mil (sommar) Men det är en ren arbetsbil, så jag chansar på att det kommer räcka. Den typiska körningen en dag för mig är 9-11 mil.
Men jag känner redan nu att kan bli snålt ibland. Jag får vara beredd på att snabbladda en 5-10 minuter någon dag ibland, för att ta mig hem (drygt 3 mil).

Så det är nytt att upptäcka, och saker att lära sig. T.ex. att hög hastighet straffar sig hårt. Men att köra i stan är ju perfekt, och har aldrig varit så roligt förut.
Numera kolla jag förutom på räckvidd även rätt mycket på kWh/100km-mätaren, för att lära mig att snålköra.
Jag snittar på något runt 16,5-17kWh /100km. Men det är en liten skåpbil, så luftmotståndet kommer jag inte ifrån.
Jag snöade in på just på att ha koll på kWh per mil :cool: , avvaktar nu men hoppas byta till elbil om några år.

Även om man inte kan låta bli o spana på beg Nissan Leaf för o pendla, eller en NV200 för bygg :surprised:

Håller med om stadstrafik. Jag småladdade dessutom på en del ställen med schukouttag, gav mycket mer än man trodde. Och du är väl om någon kvalificerad o kolla det, eller t ex dra ene till 6A laddning max eller så.
 
A Avemo skrev:
På både elbilar och bilar med DSG-låda är det ju i grunden en konstruerad funktion. Det behövs ingen ytterligare hårdvara för att ha det valbart. Så det vore i mitt tycke det enda rimliga eftersom vissa gillar det och andra inte. Mig veterligen kan man inte välja bort krypläget på ID4. Inte på Volkswagens hybrider eller automater heller.
Det går att välja bort både på hybriderna och på MEB-bilarna, dvs. ID4 m.fil. Funktionen heter Autohold, då står bilen still tills du nuddar gaspedalen. På bilar med DSG sitter det en knapp märkt Autohold precis intill knappen för p-broms. På elbilarna görs inställningen på infotainment-skärmen.

Själv har jag Autohold avstängt, tycker det är lättare vid krypkörning och manövrering när det är trångt. Men vad man föredrar är en ren vanesak tror jag.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
S Självlärd skrev:
Det går att välja bort både på hybriderna och på MEB-bilarna, dvs. ID4 m.fil. Funktionen heter Autohold, då står bilen still tills du nuddar gaspedalen.
Autohold är en annan funktion som jag däremot gillar. Jag pratar om att jag vill att bilen stanna om man släpper gasen utan att röra bromsen. Och det kan man mig veterligen inte få till på ID4.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
S Självlärd skrev:
Det går att välja bort både på hybriderna och på MEB-bilarna, dvs. ID4 m.fil. Funktionen heter Autohold, då står bilen still tills du nuddar gaspedalen. På bilar med DSG sitter det en knapp märkt Autohold precis intill knappen för p-broms. På elbilarna görs inställningen på infotainment-skärmen.

Själv har jag Autohold avstängt, tycker det är lättare vid krypkörning och manövrering när det är trångt. Men vad man föredrar är en ren vanesak tror jag.
OK - då finns ju funktionen. Håller med helt om att det är en vanesak. Testade att stänga av enpedalskörning på Mustangen idag men det kändes konstigt att bilen fortsätter rulla i nerförsbacken på vår lilla lokalgata och att behöva använda bromspedalen för att det annars går för fort. Märkligt hur fort man vänjer om sig…
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Autohold är en annan funktion som jag däremot gillar. Jag pratar om att jag vill att bilen stanna om man släpper gasen utan att röra bromsen. Och det kan man mig veterligen inte få till på ID4.
Aha, nä det går inte på nån VW-bil. Jag trodde Tesla var ensamma om den funktionen, men jag har kört för få övriga tillverkare för att kunna veta. VW har som nån skrev lagt allt krut på att fossilförare ska känna igen sig i övergången till el, dvs de är kvar i många traditionella lösningar som nog försvinner på sikt.
 
S Självlärd skrev:
Aha, nä det går inte på nån VW-bil. Jag trodde Tesla var ensamma om den funktionen, men jag har kört för få övriga tillverkare för att kunna veta. VW har som nån skrev lagt allt krut på att fossilförare ska känna igen sig i övergången till el, dvs de är kvar i många traditionella lösningar som nog försvinner på sikt.
Båda våra elbilar har funktionen. På Mustang Mach-E heter det enpedalskörning, på fästmöns MG ZS EV heter det Kers.
 
Jag har fått för mig att det var Nissan som började med begreppet enpedalskörning.
 
S Självlärd skrev:
Aha, nä det går inte på nån VW-bil. Jag trodde Tesla var ensamma om den funktionen, men jag har kört för få övriga tillverkare för att kunna veta. VW har som nån skrev lagt allt krut på att fossilförare ska känna igen sig i övergången till el, dvs de är kvar i många traditionella lösningar som nog försvinner på sikt.
Auto-hold finns på min VW e-Golf och även på min hybrid BMW X5 45e...
 
anders07 anders07 skrev:
Auto-hold finns på min VW e-Golf och även på min hybrid BMW X5 45e...
Autohold finns ja. Det finns även på rena diesel- och bensinbilar. Det som inte går är att få den att stanna när man släpper gasen. Den saktar ner och fortsätter att krypa framåt som en gammaldags automatlåda tills man trampar på bromsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.