rca1959 skrev:
Större kan vara större effekt med också större vedutrymme.
Precis. Stort vedutrymme och en effekt så nära husets behov som möjligt är högt upp på vedeldarens önskelista. Varför inte flytta 20-30 k från tank"kontot" (inkl volym, isolering och utrymmet) till pann"kontot"
 
Redigerat:
Har vi glemt helt at det prates om 2-3 m3 tank tidligere i tråden ? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her ?


Skickat från Byggahus appen
 
Den ska stå i källaren så att det riskerar att ryka in är ingen bra ide
Idag räcker inte pannan till och tror verkningsgraden är 80%
En ny panna ska ge 80-90% i verkningsgrad.
Min far eldar som sagt med torrgran som har ett energiinnehåll på cirka 80% av vad björk har och jag antar att man räknar ut panneffekt på typ energiinnehållet i björk dvs något medel av alla trädslag
60kw * 0,8 = 48kw
75kw*0,8=60kw
Den verkliga ökningen torde vara 12 kw om man går från 60 till en 75kw panna.
 
Jeg gleder meg til å høre hvorddn det går med 2m2 tank og 300 liter ved 80 kw panne. Tenk om dere skulle få fylt den med bjørk en gang. Står panna inne så skulle vel ikke ett ekstra inlegg være noe problem ?

Glemte å skrive: hvis jeg fyller min atmos med 200 liter tørrgran kan jeg med 99 prosent sikkerhet si det blir en helvetes overtending som leder til at jeg ikke tørr være hjemme. Fyrer selv veldig masse med knotter og småbiter av gran avkapp fra jobben, men aldrig mere enn en 60 liters sekk av gangen. Skulle jeg være dum nok til å putte inn 2 sekker... Ja da blir det fest i panna :) !!! Mener ikke å være negativ men dette er mine erfaringer. Mulig disse østriske pannene som vi alle i etterpåklokskapens navn skulle kjøpt klarer jobben bedre ??
Skickat från Byggahus appen
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
En combiheat 2010 60kw ger cirka 38-40 kw vid vedeldning enligt tillverkaren. Det kan förklara varför den inte klarar av att ladda tankarna. Pratade även med Atmos och enligt dem så ska en 50 gsx klara av att värma 2 kubik från 40 till 90 grader på ett ilägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.