Föräldrarna mina har planer på att byta panna. Huset är 350m2 + en inglasad altan/vinterträdgård på 30m2
Hittade lite formler för att räkna ut husets effektbehov (inparametrarna kan dock vara fel har tagit dem från huvudet) men rätta mig gärna där det blir fel i formlerna

X * (T2-T1)* 1,16/t
X = antal liter som värmts upp
T1 = Vatten temp vid start
T2 = Vatten temp vid slut
t = diff tiden när temperaturerna togs
2000 liter * (60-40) * 1.16 kwh/ 8h = 5.8kw

Husets energibehov 5,8*24h = 139,2kwh
139,2kwh/50kw(effekten på pannan som eventuellt ska införskaffas) = 2,8 timmar per dygn som det behöver brinna.

Låt säga att man vill elda 1 gång om dagen
24h-2,8h *= 21.2h timmar som ack tankarna ska kunna hålla energi till
21.2h * 5,8kw = 123kwh ska tankarna lagra.

Om vi kan utnyttja 50oC i lagringsintervall 40-90
123kWh x 0,862 / 50oC = 2,12 m3.
 
Jag är inte med på hur du kom fram till att husets effekt behov var 5.8kwh

Men skaffa INTE 2m3 ack till hus på 350m2!
Alldeles för lite.
Dels kommer den ta slut 2ggr/dygn när det blir riktigt kallt, sen riskerar du att koka den med ett fullt ilägg bra ved om vedutrymmet är ca 170l eller mer.
 
En dimensionsanalys av första formeln gör mig förvirrad, kan nån hjälpa mig!

Dina föräldrars hus är ungefär lika stort som mitt, mitt är byggt 1942. Byggår?

Störst effekt (mest energi) går åt i januari. Ca 15% av året energibehovet.

Årets energifördelning ser ut ungerfär så här:

Januari 15%
Februari 14%
Mars 13%
April 9%
Maj 4%
Juni 2%
Juli 2%
Augusti 2%
September 4%
Oktober 8%
November 12%
December 15%

För mig låter 5.8kW väldigt lågt så här års för ett såpass stort hus, såvida det inte är ett modernt nybygge.

Var i Sverige ligger huset?

Acktanken, som Elffors säger är alldeles för liten.


EDIT: Det står ju Skåne:surprised: Precis som mitt.
 
Redigerat:
Är bara att konstatera att man bor i fel ände av landet mina 140m2 vill ha närmare 7-7.5 kwh när det är -20 ute
 
peternicklas
Vi har ett hus byggt 1963 lite norr om Skåne. När det är c:a -15 så går de åt c:a 8kW. Vi värmer 340kvm och c:a 21 grader. Huset har en god isolering.
 
Hmm, stort hus det där. Men som sagt, minst 4kbm tank borde ni titta på,framförallt som nämndes med panna på minst 50kW.
Jag har 1250L, och värmer det, utan värmeuttag, från ca 30 till 85grader med ett inlägg. drygt 20kW panna......
Har med tiden insett att man ska ta det uträknade, och dubblera det, då närmar man sig sanningen....
Och alltid större tank än panna, såattsäga, exvis svanenregeln säger vedvolymen * 18 = ackvolym, 170liter vedvolym säger då minst 3kbm, ta till det 1,5ggr minst, annars måste man ju vänta tills hela tanken är kall innan man eldar igen.

Btw, mitt hus är byggt -36, gör av med ca 7kW vid -20..... .... och det på bara 65kvm, 1,5plan....
 
2000 liter * (60-40) * 1.16 kwh/ 8h = 5.8kw
X * (T2-T1)* 1,16/t

På 8tim sjönk temperaturen i 2000 liter från 60 till 40 grader ? ingen vv förbrukning

Effekten på panna är lite för optimistiskt räknad, en panna ger inte full effekt hela tiden,
med uppstart -drift tills den slocknat får man lägga på kanske 1/2 timme eller mer.

#2 av Elffors ger en bra beskrivning av vad man ska tänka på (y)

En bra tumregel är husets m2 x 15-20 =ackvolym helst en tank
sen väljer man panna som klarar att värma inom rimlig tid
 
Min gissning är att du i Skåne har ett effektbehov på 35-70W/m2 vid -10C (gissar att du inte dimensionerar för lägre temp) inkl varmvatten, min gissning är ~50W/m2 vilket betyder 350*50~17,5kW (se fastmoving? ovan som har ett behov av 7kW/65m2~108W/m2 vid -20C) Skall du då ha 18h i ack blir det 315kWh och en max framledningstemp på 45C så får du en ackvolym på 315.000/(90-45)*1,16~8m3. För att kunna ladda denna på 6h behövs då en panna på 60kW. Obs allt grovt räknat
 
Viktigast är inte pannans effekt utan vedutrymmet!

Det är i vedträt som kilowatten finns lagrade i inte i pannan.

Pannans effekt avgör hur snabbt vedenergin omvandlas till värmeenergi,
Vedutrymmet avgör hur mycket energi du kan tillföra acken på ett ilägg.

Det är bekvämare att göra 1-2ilägg än att vaka halva natten för att putta in några vedklabbar som ilägg 4-5 i en panna med litet utrymme

Nu följs ju ofta stora vedutrymmen med stora effekter. Till 8m3 skulle jag valt minst 3-400l o uppåt
 
En acktank på 8m3 börjar närma sig rent sjuka proportioner, det ur flera aspekter! Ingen burk man ställer ovan ett träbjälklag precis! Vissa av de formler som redovisas innehåller en grav tankevurpa då man har med vedeldade system att göra. Stor ackumulatorvolym är mer än bara många liter vatten. Ska visa det då jag installerat och startat upp min ETA vedpanna.

God jul på er!// Janne
 
Jannez69 skrev:
En acktank på 8m3 börjar närma sig rent sjuka proportioner, det ur flera aspekter! Ingen burk man ställer ovan ett träbjälklag precis! Vissa av de formler som redovisas innehåller en grav tankevurpa då man har med vedeldade system att göra. Stor ackumulatorvolym är mer än bara många liter vatten. Ska visa det då jag installerat och startat upp min ETA vedpanna.

God jul på er!// Janne

Nä.
Men du kanske menar energilagringskapacitet.
God Jul!
 
Jannez69 skrev:
En acktank på 8m3 börjar närma sig rent sjuka proportioner, det ur flera aspekter! Ingen burk man ställer ovan ett träbjälklag precis! Vissa av de formler som redovisas innehåller en grav tankevurpa då man har med vedeldade system att göra. Stor ackumulatorvolym är mer än bara många liter vatten. Ska visa det då jag installerat och startat upp min ETA vedpanna.

God jul på er!// Janne
Som Jannez69 säger: Det är t.ex. lika viktigt med låg returtemp mm.
 
rca1959 skrev:
Som Jannez69 säger: Det är t.ex. lika viktigt med låg returtemp mm.
Precis! Lägg degen på isolering o golvvärme istället så har ni sen råda att elda med bekväm pellets...:)
 
Man kan ju inte dimensionera anläggningen för att klara sig med ett ilägg per dygn under värsta tänkbara förhållanden. Om det är -20 grader två nätter per år i Skåne så skulle ju investeringen bli orimlig för att klara detta extremfall. En eldning om dagen måste ju gälla vid normalförhållanden och så får man acceptera att stötta med elpatron eller göra två eldningar dagen då sibiriska vintern rullar in. Fungerar ju dessutom bra att göra så med en vedpanna då den har reservkapacitet om man eldar den kontinuerligt. Värre med en värmepump som når sitt max när den går hela tiden och det inte går att få fram mer värme.
 
Jannez69
ska bli spännande å se vad du menar!
Om du behöver tex 45C ut på värmesystemet vid låt oss säga -10C så blir tillgänglig exergi bara den del som ligger mellan max lagringstemp & 45C.
Har du nån annan uppfattning så får du gärna redovisa den.
Vad låg returtemp har med detta att göra förstår jag inte, å andra sidan är det mycket som jag inte förstår här i världen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.