Dessa hyresrätter borde ge en del hyresintäkter. Hur är dessa jämfört med räntekostnaderna?
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som andra varit inne på låter det här extremt optimistiskt. Jag antar att det rör sig om en relativt nyombildad förening och att hyresrätterna bebos av människor med besittningsskydd. Sådana lägenheter lämnas inte bara hur som helst, utan kan komma att vara uthyrda i decennier framåt.

Sen är det förstås en potentiell inkomstkälla för föreningen, men när ett avtal sägs upp från hyresgästens sida och föreningen kan sälja respektive lägenhet (och vad de är värda då) är inte lätt att veta.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som andra varit inne på låter det här extremt optimistiskt. Jag antar att det rör sig om en relativt nyombildad förening och att hyresrätterna bebos av människor med besittningsskydd. Sådana lägenheter lämnas inte bara hur som helst, utan kan komma att vara uthyrda i decennier framåt.

Sen är det förstås en potentiell inkomstkälla för föreningen, men när ett avtal sägs upp från hyresgästens sida och föreningen kan sälja respektive lägenhet (och vad de är värda då) är inte lätt att veta.

Yes absolut är det optimistiskt. De har sålt 3st iår hittills så kanske är många gamlingar som hyr, inte vet jag. Men långsiktigt måste man väl ändå kunna se ett värde i det istället för att bara stirra blint på belåning per kvm?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
G goosen skrev:
Men långsiktigt måste man väl ändå kunna se ett värde i det istället för att bara stirra blint på belåning per kvm?
Definitivt, vår förening blev i princip skuldfri på det sättet. Inte för att belåningen var så hög från början, men ändå.
 
C cpalm skrev:
Man kan ju tänka sig (hoppas?) att de är uthyrda. Förmodligen med besittningsrätt. Det är nackdelen med uthyrda hyresrätter, man vet aldrig när i tiden de kan ombildas.

Annars är det ju som @goosen skriver, att en ombildning kan göra stor skillnad för belåningen.
Ja de är uthyrda och antar att alla hyresgäster har besittningsrätt. Föreningen är ganska ny (7år) och är som nån skriver en ombildning.
 
P Pin skrev:
Dessa hyresrätter borde ge en del hyresintäkter. Hur är dessa jämfört med räntekostnaderna?
hyresintäkter och räntekostnader går ungefär jämt ut i nuläget.
 
T Tovan skrev:
I många kommuner är det vanligt att föreningen inte äger marken utan betalar tomträttsavgäld till kommunen. Höjs med ganska långa intervall och på senare år har höjningarna när de kommit i många fall gett höjningar av månadsavgifter på 500-1000 kr. Värt att ha koll på när senaste uppräkningen gjordes.
Bra och viktig poäng. Föreningen äger marken i detta fallet
 
Vad ligger räntan på för föreningslånen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ligger räntan på för föreningslånen?
delat på 5 lån
1,09
0,75
2,99
2,95
1,5
 
  • Wow
Jota24
  • Laddar…
Usel ränta, dåligt skött. Hoppa in i styrelsen om du köper i den föreningen är mitt råd.
 
Eller så ombildades det för sju år sen och man fick då relativt dålig ränta på långa lån som man nu successivt förhandlat om allt eftersom de gått ut.

Man ser vad man vill se, mina ögon säger mig att föreningen lika gärna kan vara välskött som motsatsen när jag ser den där magra låneinformationen.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller så ombildades det för sju år sen och man fick då relativt dålig ränta på långa lån som man nu successivt förhandlat om allt eftersom de gått ut.

Man ser vad man vill se, mina ögon säger mig att föreningen lika gärna kan vara välskött som motsatsen när jag ser den där magra låneinformationen.
föreningen kan vara välskött men förhandling om räntan mindre väl genomförd....
 
  • Gilla
DakerScania
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
föreningen kan vara välskött men förhandling om räntan mindre väl genomförd....
Eller så band man lånen på lång tid för flera årsedan och trodde det var klokt, vilket det inte var nu när vi vet. Men det visste man inte då. De nyare lånen förefaller mer rimliga. För att bedöma måste vi veta när lånen startade och vilken tid de gäller
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
5-10 år bindning på lån har ALDRIG varit en vinnare...
 
I min förening (som förvisso är fem år äldre än TS och sjösattes under finanskrisen) har vi det dyraste lånet på 3,8 % ränta. Det säger ingenting om nuvarande styrelses förvaltning eftersom att det är taget långt före deras tid. Det lånet är bundet på 15 år och något föreningen får dras med ett par år till.

Nyare lån ligger förstås betydligt lägre, men min poäng är att man alltid har ett arv och jag tycker inte att det finns något särskilt som talar för att föreningen i TS fall tagit upp dåliga lån nu.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Ingen som påstått det heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.