Ny här så jag ska fatta mig kort

Jag är på jakt efter en stor vedpanna med hög effekt till min villa & har svårt att hitta några med tillräckligt stort vedmagasin. ( förutom Lopper drummer 180 ) men den går ju på 320'000:- + moms å sen ska ju allt annat läggas ovanpå detta :rolleyes:

Villan. 650m2 fullt uppvärmt med takhöjd på 4.4meter & 170m2 som jag håller på ca 15 grader med takhöjd på 2.5 meter + garage a' 120m2 där jag vill hålla ca +5grader
villan är från 1870 men fönster är bytta på 90talet dock 2glas.

kör nu med dubbla pellets janfire flex-A brännare mot äldre gjutjärnspannor vilket inte alls räcker då det blir kallt = under -20 (bor i norrland) har dock 2st mindre täljstenskaminer som hjälper till så det går att hålla varmt.

tror jag ligget på ett efectbehov på ca 55-60kW för att hålla kåken varm

finns det någon som kan tipsa mig om ett vettigt system för VED !!!

tänkte en panna på 100-150 Kw & 10-15m3 ack-tank plats finns !! behöver jag mer ?? ska ju helst slippa släpaner TV'n i pannrummet :p
 
  • 2009-10-30--13_42_57--8452.mini.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet att Overdahl har pannor som du kan elda både halm och ved samt flis i.
 
ska ju helst slippa släpaner TV'n i pannrummet
bästa jag läst på länge. jag är flisfrälst så jag kan bara säga. köp stora flispaketet istället vet ja, man säger att man "tjänar" på flisen efter 300m2 men. som sagt dyrt att installera, annars har du ju viadrus dom är ju billiga vedpannor annars så nåt som är riktigt billigt att installera o jättekomfortabelt är ju direktverkande el :p
 
Redigerat:
Om huset förbrukar ca 60kW så stoppar inte en 10kbm tank många timmar, jag tror du skulle behöva minst 20kbm bara för att kunna elda två gånger om dagen och en panna på 200kW för att kunna ladda på ca 3timmar.

Tycker verkligen du skall kolla på en flislösning, blir nog även billigare i investering...


Annars typ 100kW atmos, orlan, maga mfl. panna 2st 5kbm tankar och spetsa med en pelletsbrännare eller olja när det är som kallast så du slipper bo i pannrummet...
 
Viadrus har en 100kW variant, dubbelmontage av ett par såna och du är hemma :D

Gött att bara lasta in en halv kubik ved och tända på. d^_^b
 
hmm 2 st Viadrus a' 65.000:- = 130.000:- i panna då karnske det är lika bra att kliva upp på en Lopper 90 100Kw & med påbyggnad 900 liter vedmadasin &brintid på 11tim. dock 205.000:-+moms & lika mycke till för tankar & diverske annat

men flis var det någon som sa !
finns det enkelt att fåtag på eller måste man köpa ett fliaggregat & göra det själv ? funkar det som pellets ungefär ?
 
Har du skog? Isåfall kanske det är lönt att fixa en flismaskin och tillverka själv. Om inte bygg ett magasin och få dit en flismaskin 1 gång om året som hjälper dig att fylla det.
 
Det går att köpa färdig flis utav skogsbolag,andra markägare som eldar med flis.Dock behöver du nog ha nån egen lastare oxå,så du kan fylla ditt eget förråd...Dvs sköter sig inte helt o hållet självt..
 
Ska du värma upp ett så gammalt hus på 650m2 så ligger nog en flisanläggning närmare än en vedanläggning. Än hur du bär dig åt så kommer det att kosta skjortan både att bygga och att driva. Är du ensam om det hela eller är ni fler "karlar" som kan dela på bördan?
 
Nepp jag är själv med min fru & 2 söner & vist kommer det att kosta endel & därför ligger ved närmast då svärfar är skogsbrukare med både skördare & större vedprocessor. så jag har en kostnad på ca 200:- m3 kapad & kluven blandved hemkörd ! men inget flisaggregat :( men frugan jobbar (bra placerad) på ett stort massabruk som använder mycke flis. ska kolla om det går att köpa därifrån.
Flishantering verkar ju annars vettigt då jag har ett rum i anslutning till pannrummet som kan vara lämpligt som föråd ca 35-40m3 flis ska inte vara något problem att fåin

& investerings kostnader är helt ok men lite snål/ekonomisk vill man ju ändå vara. & då jag har en hög förbrukning så blir skillnaderna ganska stora !
så jag vill ju hitta rätt anläggning som blir bättre än nu 8-18 småsäckar pellets/dag 0 -> -20grader. skulle vara trevligt att minska kostnaden lite & få det att fundera bättre !!
 
bejje skrev:
8-18 småsäckar pellets/dag 0 -> -20grader. skulle vara trevligt att minska kostnaden lite & få det att fundera bättre !!
Med den pelletskonsumptionen så betalar ju sig en flisanläggning fort. Det är ju en halvtidstjänst bara att mata vedpannorna om du ska elda ved....
 
ja skulle satsa på 1 meters vedpanna, men då kommer ju kruxet med klyvning,.. hur lång ved klarar vedprosessorn som du har tillgång till,..
 
Jag skulle satsa på att sälja huset och istället skaffa en normal lya och på så sätt investerat och lagt min tid på fru och två barn.. ;-)
 
Då har svärgubben säkert en större jordbrukstraktor också, vilket gör att det "bara" är flistuggen som fattas. Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.