Var i BBR specas tjockleken på takisolering?
Jag hittar takpannor som funkar ner till 12grader.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Förstår egentligen inget av vad TS skriver. Väldigt knepigt beskrivet.
 
R RoBo skrev:
Förstår egentligen inget av vad TS skriver. Väldigt knepigt beskrivet.
Det är du inte ensam om.
Det rör sig tydligen om 12 i stället för 14 graders takvinkel, och 200 i stället för XXX mm takisolering.
Men TS har svårt att redogöra för oss konsekvenserna av dessa "fel", och orsakerna till att de inte upptäckts innan utbyggnaden var färdig.
Vi får se hur och om det utvecklas...
 
Hemmakatten
TS problem ÄR komplicerade. Försök ha överseende och försök hjälpa till. /moderator
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Jo hemförsäkringen har sagt att de hjälper till om det behövs.

Jag kommer inom några dagar att vet är betydligt mer så därför hoppades jag att någon varit i liknande sits och kan berätta hur det gick till :)
 
Ingenstans i bbr står väl något krav på isolerings tjocklek, välj isolering med lägre lambda (konstruktören betalar mellanskillnaden) så löser det sig?
Vad är det specat för isolering och lambda?

Byt taktäckning till bandtäckt plåt istället för takpannor. Konstruktören får betala mellanskillnaden.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
TS problem ÄR komplicerade. Försök ha överseende och försök hjälpa till. /moderator
Precis det jag försökt säga att hur tydlig jag än är så är det inga råd jag fåt utan blir bara ifrågasatt precis som att jag är svarta fåret.

Det står hur tydligt som helst en summering av vad som hänt och jag söker fortfarande juridisk rådgivning i hur försäkringsbolag brukar hantera dessa ärenden, att det som skett får höga kostnader är redan konstaterat.
 
Jag är ledsen att säga det men jag tror inte du vet vad du talar om...

Det finns gränsvärden man måste uppnå och det gör man inte med den förra ritningen helt enkelt, vad vill du att jag ska göra åt det? :p

Jag har tagit in ett företag som har alla led och är extremt kompetenta tack vare att jag har bra kontakter, så du behöver inte ifrågasätta deras utlåtande för de kan sin sak.

S swirve skrev:
Ingenstans i bbr står väl något krav på isolerings tjocklek, välj isolering med lägre lambda (konstruktören betalar mellanskillnaden) så löser det sig?
Vad är det specat för isolering och lambda?

Byt taktäckning till bandtäckt plåt istället för takpannor. Konstruktören får betala mellanskillnaden.
 
R RoBo skrev:
Förstår egentligen inget av vad TS skriver. Väldigt knepigt beskrivet.
Då tror jag inte att du har möjlighet att besvara min fråga och jag tror du lägger fokus på fel grejer.

Vad som är fel, det har ja via mycket säkra källor fått fram, där ska inte denna diskussion fortskrida utan diskussionen jag öppnar här är för att andra ska kunna bidra med liknande case och hur de fallit ut, det är den hjälptes jag behöver.

Konstruktionsmässigt kan jag få svar på varenda liten detalj om jag vill av de som hjälpt mig så där ligger inte problematiken :)
 
Lägg ner din taskiga attityd om du ska ha hjälp. Första sidan var obegriplig, nu efter tre sidor förstår vi problemet.
Läs bbr 9.2, står klart och tydligt vad som gäller. Finns inget krav på isoleringstjocklek. Punkt. Välj en bättre isolering.
Och jag lyckas alldeles utmärkt att bygga ut huset utan inblandning av konstruktörer etc, är bara läsa bbr och räkna lite.
 
Det finns inga specifikationer på isoleringstjocklekar i BBR. Du är inte speciellt tydlig med vad som hänt. Vilka krav har konstruktören haft? Det finns inget absolut krav att följa panntillverkarnas rekommendationer. Det finns dessutom pannor som är rekommenderade från 12grader. Är det någon specifik panna specad?

Att du känner att konstruktören har missat är uppenbart. Vad som faktiskt har hänt är inte lika tydligt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var i BBR specas tjockleken på takisolering?
Jag hittar takpannor som funkar ner till 12grader.
Okej då tar vi det igen... lutningen är ett problem men största problemet är att konstruktionen också inte ens är anpassad till den typen så lutningen löser inte problemet är du med?:)
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns inga specifikationer på isoleringstjocklekar i BBR. Du är inte speciellt tydlig med vad som hänt. Vilka krav har konstruktören haft? Det finns inget absolut krav att följa panntillverkarnas rekommendationer. Det finns dessutom pannor som är rekommenderade från 12grader. Är det någon specifik panna specad?

Att du känner att konstruktören har missat är uppenbart. Vad som faktiskt har hänt är inte lika tydligt.
Då tar vi det igen, jag känner ingenting. Jag har ett utlåtande som visar på vad som är felaktigt och det är bla att konstruktionen inte är anpassad till den typ av tak speccen säger.

Man gör beräkningar för att få fram vad som krävs för att saker & ting ska uppfylla gällande byggnormer och det följs inte - det är alltså felaktigt.
 
Isolera med aerogel så är du hemma, isolerar 3 ggr bättre än mineralull ungefär. Lär dock bli dyrt.
 
S swirve skrev:
Isolera med aerogel så är du hemma, isolerar 3 ggr bättre än mineralull ungefär. Lär dock bli dyrt.
Precis det finns en rad olika lösningar på alla saker men vi har beställt ett hus med en viss typ av isolering, en viss takhöjd osv och detta går inte att verkställa eftersom ritningen och speccen är felaktig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.