S skrållis skrev:
Det går inte ,det är 30 cm från väg till pumphus, granit källare dom är inbyggda i åsen och från väg till garage kanske 60 cm på motsatta sidan .Det finns ingenstans att dra vägen .Men det här tänkte dom inte igenom så klokt på 1800 talet
Att markägare skulle ha så dåligt omdöme.
Då måste du nog lägga en trumma för rören.
Tills dess så tycker jag du ska säga att max en normal personbil får köra där, inga maskiner, lastbilar eller tyngre fordon.
Kan ni inte reda ut vem som betalar vad så riskerar du få betala detta själv, men se då till att få nåt dokument på vad vägen tål och en kamera som spelar in alla som åker på vägen.

S skrållis skrev:
Men dom skrev in att markägare som fick nyttja vägen fick inte skada den eller annan mark.
Då har du ju nåt slags servitut. Börja där och hör om inte lantmäteriet kan hjälpa dig kostnadsfritt att gräva i detta.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Då måste du nog lägga en trumma för rören.
Tills dess så tycker jag du ska säga att max en normal personbil får köra där, inga maskiner, lastbilar eller tyngre fordon.
Kan ni inte reda ut vem som betalar vad så riskerar du få betala detta själv, men se då till att få nåt dokument på vad vägen tål och en kamera som spelar in alla som åker på vägen.


Då har du ju nåt slags servitut. Börja där och hör om inte lantmäteriet kan hjälpa dig kostnadsfritt att gräva i detta.
Det är det och el kablarna också men som rörmokaren sa så håller det inte att Dundra över dom med över 100 ton som min granne har gjort , han har kört sönder mina 3 kammarbrunns lock också.Dom kostar över 6000 kr han har inte bytt ut dom .Fast jag bad honom för flera år sedan .Talade om var brunnen var köpt.inget har hänt än.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S skrållis skrev:
Det är det och el kablarna också men som rörmokaren sa så håller det inte att Dundra över dom med över 100 ton som min granne har gjort , han har kört sönder mina 3 kammarbrunns lock också.Dom kostar över 6000 kr han har inte bytt ut dom .Fast jag bad honom för flera år sedan .Talade om var brunnen var köpt.inget har hänt än.
100 ton tror jag inte han kört i ett lass, men kanske totalt.

Verkar dumt att ha lock som ligger i körbanan.

Jag tror du måste prata med lantmäteriet, kanske trafikverket eller nån annan som kan hjälpa dig med vad man kan begära att en sån här väg ska klara. Det låter inte rimligt att tro att den kan bära kommersiella lastfordon.
 
J JohanLun skrev:
Då måste du nog lägga en trumma för rören.
Tills dess så tycker jag du ska säga att max en normal personbil får köra där, inga maskiner, lastbilar eller tyngre fordon.
Kan ni inte reda ut vem som betalar vad så riskerar du få betala detta själv, men se då till att få nåt dokument på vad vägen tål och en kamera som spelar in alla som åker på vägen.


Då har du ju nåt slags servitut. Börja där och hör om inte lantmäteriet kan hjälpa dig kostnadsfritt att gräva i detta.
Nej det finns inga servitut ,men jag har andelstal I vägen. Vet inte annat än bara 4 fastigheter av 9 har mantal och hade skatte tal. Sen har det styckats, men då har inte samfälligheten för vägen gått vidare ,så indirekt saknar flera fastigheter vägrättigheter. Jag läste på Rev . Att många fastigheter har inget inskrivet hos Lantmäteriet vid delningen om att dom har väg rätt. skulle finnas med . Men att det har missat. Läste också att det inte är så lätt att bara dom gå med i samfälld väg.Sen har lagar skrivits nya nu .När du köper en fastighet där det finns en väg så ingår du i en gemensamhet anläggning.Mycket märkligt ,för vi har ju ingen förening.Min granne har fått alla att tro att dom betalat hans fakturor som han skickat alla markägare att dom tillhört en vägförening. Inga möten ,inget avtal eller beställd tjänster,ingen diskussion om något. Bara skickat fakturor för undermålig skötsel.
 
J JohanLun skrev:
100 ton tror jag inte han kört i ett lass, men kanske totalt.

Verkar dumt att ha lock som ligger i körbanan.

Jag tror du måste prata med lantmäteriet, kanske trafikverket eller nån annan som kan hjälpa dig med vad man kan begära att en sån här väg ska klara. Det låter inte rimligt att tro att den kan bära kommersiella lastfordon.
Han körde med e långtradare med en pålmaskin och enorma stål pålar,för att han skulle pålar sin sluttnin ,då körde pålmaskinen fast på hans mark på sidan om vägen,då kalla han dit 4 stora traktorer och 1 grävmaskin ,för att dra loss den.Alla de här tunga fordonen körde över mina rör och ,och elkablar .Inte laga han vägen .Men han stängde av vägen ,han tillfrågade inga mark ägare att han skulle köra med så tunga fordon .
 
M Maijckel skrev:
Jag har inget emot hästen. Jag har däremot något emot den själviska person som tar ut hästen i situationer den inte hör hemma, och sedan förutsätter att omgivningen ska anpassa sig till detta oberäkneliga djur.

Hästar är ju inga kattungar eller kaniner, utan tunga och kraftiga djur som lätt dödar en människa. Varje år dör i sverige ca 4 personer i samband med hästhantering, och många fler blir invalida. Enligt Folksam blev nästan 300 av deras kunder medicinskt invalida 2017-2018 genom skador orsakade av häst. Folksam försäkrar ca 155.000 av sveriges 500.000 ryttare, så den verkliga siffran är sannolikt några hundra procent högre än så.

Poängen blir då att när inte ryttaren kan klara sig själv från invaliditet/död kan ryttaren knappast garantera att medtrafikanterna går säkra. Fotgängare, cyklister och även bilister ligger ofta inom räckhåll för en hästspark eller lösspringande häst. För ett tag sedan läste jag om en bilist som blivit sparkad i huvudet av en förbipasserande häst. Hästen sparkade bilisten genom sidorutan.

För att sammanfatta innebär ridning på annans mark/vägar en risk för omgivningen, och det är knappast förenligt med allemansrätten att utsätta andra för risk. I förlängningen uppstår även frågan om vem som varit oaktsam vid olyckor mellan häst och medtrafikant. Alla ryttare ska/bör veta att hästen inte går att lita på till 100%, och då är man ju medvetet oaktsam när man ändå tvingar andra att utsättas för denna risk.
Tydligen ger du hästar märkliga mystiska krafter, och är väldigt rädd för hästar.

Stora och skrämmande, och du kan inte kontrollera dem.

Prova att träffa några hästar och umgås med dem, i samband med lite KBT-terapi, så kommer din rädsla att klinga av.

Hur många som skadas vid ridning, vid skidåkning, eller som vådaskjuts i samband med jakt, handlar mer om hur man kan rationalisera sin rädsla, och knyta upp den mot händelser som bevisar att man har rätt i att vara rädd.

Det är många som gör sig illa i samband med med GDS-verksamhet på sitt hus också. Folk ramlar från stegar, eller sågar av sig något finger, eller slår sig av misstag.
Är hus alltså farliga?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
hör om inte lantmäteriet kan hjälpa dig kostnadsfritt
Det kommer inte hända. Likt det mesta du skriver om.
 
Myndigheter brukar vara ganska bra på att svara i telefon. Och hjälpa till med frågor. Utan kostnad.

Avgifter för förrättningar kan man förstås inte smita från.
 
Och att utreda en outredd samfällighet tror du är vad?
 
  • Gilla
Mirkan
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Då måste du nog lägga en trumma för rören.
Tills dess så tycker jag du ska säga att max en normal personbil får köra där, inga maskiner, lastbilar eller tyngre fordon.
Kan ni inte reda ut vem som betalar vad så riskerar du få betala detta själv, men se då till att få nåt dokument på vad vägen tål och en kamera som spelar in alla som åker på vägen.


Då har du ju nåt slags servitut. Börja där och hör om inte lantmäteriet kan hjälpa dig kostnadsfritt att gräva i detta.
Det är det som står år 1857
 
J JohanLun skrev:
Då måste du nog lägga en trumma för rören.
Tills dess så tycker jag du ska säga att max en normal personbil får köra där, inga maskiner, lastbilar eller tyngre fordon.
Kan ni inte reda ut vem som betalar vad så riskerar du få betala detta själv, men se då till att få nåt dokument på vad vägen tål och en kamera som spelar in alla som åker på vägen.


Då har du ju nåt slags servitut. Börja där och hör om inte lantmäteriet kan hjälpa dig kostnadsfritt att gräva i detta.
Om jag förstår det rätt så ligger det åtminstone 2 st gårdar anslutna till vägen. Hästgården och grannen som "sköter" vägen. Det är 9st fastigheter som har denna vägen som (enda?) anslutning till större väg.

Det är i mitt tycke helt orimligt att stänga av vägen, eller del av vägen, delar av året.
 
Lägg en trumma i vägen som tidigare beskrivits.
För att göra det behöver du gräva upp vägen, det är inget konstigt och vägarbeten sker regelbundet över hela världen. Skylta tydligt.
Under tiden vägarbetet pågår får de ta en annan väg, som ju faktiskt finns.

Därefter behöver du inte ha särskilt bråttom att slutföra vägarbetet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M Mirkan skrev:
Om jag förstår det rätt så ligger det åtminstone 2 st gårdar anslutna till vägen. Hästgården och grannen som "sköter" vägen. Det är 9st fastigheter som har denna vägen som (enda?) anslutning till större väg.

Det är i mitt tycke helt orimligt att stänga av vägen, eller del av vägen, delar av året.
Dom kan åka ifrån andra hållet.Dom behöver inte åka över mitt o h mitt föräldra hem.Gårdarn ligger efter oss.Vägen är 800 m lång ,En familj har ingen rätt att yttja vägen alls . Ifrån min granne efter mej ,så har den fastigheten c.a 550 m .Så är dom ute på riktigt vägen.Det är så att dom får nyttja komma till sin fastighet .Har nu läst allas ägo teckningar,några har inte inskrivet andelstal I vägen .Men det innebär att dom får som markägare ta sej till sin fastighet.Men inte ,rida sönder transporter av foder och köra hästtransporter under tjällossningen eller som det varit de 2 sist åren .Då skulle egentligen vägen helt stängts av.Precis som vägverket beslutade på vissa riksväga runt vårat område.Värgarna har helt rnkelt inte hållt.För tung trafik i ägostyckningen står klart och tydligt ,att man intygar om man ska bruka vägen ,får inte göra skada på väg och mark eller andra egenheter.Så vem ska stå för de skador de gjort över min tomt. Jag tycker att dom kan åka åt andra hållet.
 
Det ligger 7 lotter efter mej.
 
Då kan vi i princip sammanfatta den inställning hästfolk har till allemansrätten.
S skogaliten skrev:
lite KBT-terapi, så kommer din rädsla att klinga av.
1. Det är omgivningen som ska gå i terapi när hästridning innebär olägenhet.

D Dilato skrev:
Om inga allvarliga skador uppstår kan man därför inte heller förbjuda det.
2. Fastighetsägare måste tåla skador på sin egendom (eller den egendom man är delägare i) upp till en nivå som bedöms innebära "allvarliga skador"

Ungefär som: "Här kommer jag med min häst, och då är det allvarliga skador och terapi som gäller för omgivningen"
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.