Ecceback skrev:
Pumpen drar 1500 kw...
Så jag Tror jag har en eltjuv

Dygnet är representativt
menar du 1500 kW/h per månad?
Ty 1500kw är en mycket hög effekt...

Hur ser dygnet ut vid tex 5 plusgrader?
 
Om du stänger av värmepumpen helt och hållet, vad säger elmätaren då?
 
1500 w/h lägre ungefär

PS. Menar 1500 w/h
 
Jag har en likadan pump på 7kw och den drar ca 1670W när den startar och jobbar mot kallt returvatten för att i slutet av körningen gå upp mot 1900W, mina cirkpumpar är då inräknade, så 1500w för bara kompressorn kan iofs stämma om du har en väldigt låg framldning (under 35°C)?



IVT 7kw.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Så då drar "allt annat" i huset 1000 watt dygnet runt? Och om du släcker ner lampor, stänger av spisen, datorer och sådant, då hittar du ju din "eltjuv".

När allt är nersläckt och värmepumpen av ska det ju vara noll, eller missar jag något?

Vill minnas nån gammal tråd där en köpare hittade en elslinga runt den gjutna betongplattan som värmde upp grunden, istället för att ha isolerad grund, du har inget sånt?
 
Man får nog räkna med runt 1800-2300 watt för en c7 gissar jag om man inte som nån skrev har mycket låg framledning och det verka ni inte ha. Har man nån kyl frys tv dator lite lysen router skrivare ja en massa grejer som tar lite ström så blir det en del när det räknas ihop.
 
magnetens skrev:
Då TS värmer drygt 200m2 m3d en 7kw pump så är det helt normalt att pumpen går kontinuerligt vid -4 till -2 grader ute som i det aktuella driftsfallet. Pumpen dra strax under 2kW så resterande 0,5 kw är husets tomgångsström vilket inte heller känns orimligt.
Jag värmer upp 250 kvm med min Nibe 1210 7kw. Hus från '56 och dålig isolerad vind. Inget el tillskott 4 i familjen. Har loggning om nån är intresserad att se. VPn drar ca 2,3+0,069 kW. Den går inte ens kontinuerligt vid -15 grader. Det är så mkt annat det beror på. Kurva, borrhål andra inställningar mm
 
Din Nibe är kraftigare än en c7 den motsvaras av en 8,5 kw Nibe i dag har jag för mig vilket i och för sig borde vara i klenaste laget för ett hus på 250 m2 men är huset bra isolerat funkar det säkert.
 
smurfen72 skrev:
Din Nibe är kraftigare än en c7 den motsvaras av en 8,5 kw Nibe i dag har jag för mig vilket i och för sig borde vara i klenaste laget för ett hus på 250 m2 men är huset bra isolerat funkar det säkert.
Precis...den är riktigt bra intrimmad.
 
Men du kan inte trolla fram effekt ur vp även om den naturligtvis ska vara rätt intrimmad.
 
Sant...men intrimmat system och rätt storlek på radiatorer betyder rätt mycket.
 
  • Gilla
magnetens och 1 till
  • Laddar…
Jo visst är det så för max besparing men för att slippa elpatron finns inte så mycket att justera full fart på kalla cp en hyffsad diff på varma sidan säg 7 grader och kolla så att inga radiatorer är kortslutna mer kan man inte göra för att få ur max effekt ur vp. Sen är det naturligtvis bra om man har rejäla radiatorer så man får ok framledning eller ännu hellre golv värme då ger ju vp lite extra effekt och bättre cop.
 
Mitt tips är att det är växelventilen som läcker/kärvar. Det är ett välkänt problem på IVT-pumpar, oftast får man räkna med att byta ut denna efter ca: 6-8 år. Fick byta ut min växelventil efter att jag upptäckte att kompressorn gick konstant med mycket el-tillskott. En annan effekt var att borrhålet kyldes ned onormalt mycket. (-8,5 på köldbäraren ut)
 
Om växelventilen läcker mycket blir det varmt inomhus och det brukar man märka. Blir det inte varmt inne fast ventilen läcker lite grann så gör man värme till lite sämre cop vilket faktiskt gör så att man tar lite mindre energi från borran och kb tempen blir lite högre. Men i vilket fall som helst har man en växelventil som läcker bör den bytas och man brukar se om den läcker genom att vp gör vv väldigt ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.