smurfen72 skrev:
På äldre vp är det vanligt med 3 kw steg på elpatron.
Va är äldre värmepump? Ivt har sedan tidigt 2000 tal haft en ramptid på elpatronen som gör att effekten stegas in.
 
Har för mig att Ivt kört med 3 6 eller 9 kw som tillskott men kan säkert minnas fel. Är inte ramptiden om man kör med extern spets tex olje panna.
 
Ivt har kört med 9 kw maxeffekt på sina elpatroner i säkert 100 år, från fabrik är det nästan alltid inställt 2/3 dvs 6 kw som är max.

Ramptid är den tiden det tar innan all tillskott sätter in på full effekt, om det e elpatron eller oljepanna m.m spelar ingen roll. Från fabrik e det 20 min innan elpatronen går igång på full effekt dvs 6 kw, den stegar in med högre effekt alltmer tiden går. Vanligtvis så räcker det med att elpatronen sparkar in o får upp värmen till rätt värde innan 20 min har gått. Visst finns det hus som behöver mer tid på sig så att den går in med full effekt, alla hus har olika värmebehov. Att elpatronen går in e inge pengartjuv
 
Men hur många steg har elpatron har för mig att Ivt har 3 steg 3 6 samt 9 kw. Verkar konstigt att ladda på med max elpatron redan efter 20 min.
 
smurfen72 skrev:
Men hur många steg har elpatron har för mig att Ivt har 3 steg 3 6 samt 9 kw. Verkar konstigt att ladda på med max elpatron redan efter 20 min.
Min greenline HT har tre steg, 3, 6 och 9 kW.
 
Var nått sånt jag misstänkte :)
 
Ellboj skrev:
Att elpatronen går in e inge pengartjuv
Det beror ju på hur man ser det, att producera värme med elpatronen är ju 3-4 gånger dyrare än att låta kompressorn utvinna värme från berget/jorden. Såvida inte kompressorn går kontinuerligt (hela dygnet) så är det ofta onödigt att elpatronen går in (och producerar dyrare värme) redan efter en timme eller två pga. att värmepumpen kanske kommit lite efter ex vid en varmvattenkörning.

Elpatronen behövs egentligen först när kompressorn går kontinuerligt och inomhustemperaturen börjat att sjunka mer än man kan tänka sig att leva med. (samt för legionellakörning av tappvatten).

I de flesta hus så sjunker inte inomhustemperaturen speciellt fort även om man stänger av värmen helt några timmar så oftast märks det inte nåt större på inomhustemperaturen även om värmepumpen ligger lite efter i några timmar.

Men var och en för ju göra ju på sitt sätt, själv så kör jag med eltilskottet helt avstängt för bästa energiprestanda och har inte upplevt några problem med detta. Pump ivt greenline 7 kw 500 m jordkollektor 140 m2 uppvärmt (20°C) 1900 tals hus med timmerväggar ingen extra isolering 25 cm spån på vinden, kopplade tvåglasfönster, lite dragit när det blåser, väl ventilerat :)

Skall man nu köra med elpatron på sin ivt så är det inte fel att ställa in tilskottet på 1/3 (3kW) till att börja med och prova. Räcker detta och man inte upplever att man får för kallt inne så är det ju positivt efter som att man ej tar mer effekt än nödvändigt. Detta ger ju mer utrymme att köra andra elintensiva apparater samtidigt utan att riskera att överbelasta huvudsäkringarna, man behöver således sällan mer än 16A huvudsäkring i en normalvilla=billigare, den totala mängden tillskottsenergi blir med stor sannolikhet lägre.
 
Redigerat:
Hallå sorry om jag vart borta ett tag men jag håller på att kolla dags förbrukning.... Tänkte återkomma med lite diagrammet osv över elförbrukning.... Man ser lätt toppar när pannan går in....

Men det får hålla till ikväll

Tack för alla svar.... Är inte lika besöker på att det är pannan som är boven i dramat nu som innan.... Men vi får se

Hälsn / e
 
Hallå Alla!

Är inte lika säker än att det är pannan som är eltjuven men här kommer ett diagram över hur min förbrukning ser ut.
Topparna är efter dushen på morgonen och sen när vi kommern hem och börjar med maten osv.

chart11.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hallå igen, tänkte bara tacka alla för bra och hjälpsamma svar ...

Hälsn
/E
 
Du borde kunna kapa topparna med eltillskott vid morgonduschen såvida du inte upplever att du har ont om varmvatten?
 
Är det dygnet representativt? Aldrig under dygnet går effekten under 2500 W. 2,5 kW kontinuerligt under en månad innebär 1860 kWh. Det kanske vore en månadsförbrukning att vara nöjd med om du haft direktel, men har du bergvärme synes det dåligt. Jag tror inte att du i första hand skall kapa topparna. Det borde finnas utrymme att kapa från botten.
 
Avemo skrev:
Är det dygnet representativt? Aldrig under dygnet går effekten under 2500 W. 2,5 kW kontinuerligt under en månad innebär 1860 kWh. Det kanske vore en månadsförbrukning att vara nöjd med om du haft direktel, men har du bergvärme synes det dåligt. Jag tror inte att du i första hand skall kapa topparna. Det borde finnas utrymme att kapa från- botten.
Då TS värmer drygt 200m2 m3d en 7kw pump så är det helt normalt att pumpen går kontinuerligt vid -4 till -2 grader ute som i det aktuella driftsfallet. Pumpen dra strax under 2kW så resterande 0,5 kw är husets tomgångsström vilket inte heller känns orimligt.
 
Pumpen drar 1500 kw...
Så jag Tror jag har en eltjuv

Dygnet är representativt
 
magnetens skrev:
Då TS värmer drygt 200m2 m3d en 7kw pump så är det helt normalt att pumpen går kontinuerligt vid -4 till -2 grader ute som i det aktuella driftsfallet. Pumpen dra strax under 2kW så resterande 0,5 kw är husets tomgångsström vilket inte heller känns orimligt.
Det är inga orimliga värden, men inte heller orimligt att det kan minskas med små åtgärder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.