Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Håller med allt som sagts ovan, bestrid fakturan i del eller helhet och kolla vilket bolag som utförde arbetet vs vilket bolag som fakturerar.

Men reagerar en del av det hela:
Det att det var en jour-utryckning och därmed debiterad högre.

Du ringer dem ang. en kran som inte går att stänga av och säkerställer via SMS när de inte kommer inom några timmar. Arbetet utförs efter klockan 18.

Som sagt, de skulle ha informerat dig om både detta och priset när du ringde, men att förvänta sig att ett arbete enligt din beskrivning sker enligt samma taxa som något som planeras in några veckor i förväg känns magstarkt.
Sen vet man ju aldrig om de fick en timme över och var på väg åt det hållet.
Även om man själv är "dum" är det hantverkarens sak att meddela priset från början.
 
  • Gilla
Sir Duke och 5 till
  • Laddar…
S
Som jourhavande elektriker så ifrågasatte jag alltid kundens samtal med ”ni kan inte klara er fram till måndag så slipper ni Jourkostnad?” Och ge förslag på hur man kan göra för att klara sig igenom helgen.

För mig har man som jourhavande en skyldighet, åtminstone moralisk, säkert också juridisk, att informera om jourkostnader innan man tar på sig ett jourjobb.
 
  • Gilla
  • Älska
Sir Duke och 56 till
  • Laddar…
Nissens
T tobben87 skrev:
Han verkar ha en enskild firma på sig med namnet "Frödlins VVS" samt ett aktiebolag "Frödlins VVS Aktiebolag" det intressanta här är om du har anlitat aktiebolaget och att de då sedan gått i kunkurs. Då kan han dra en fuling och försöker håva in pengar som ska till AB:t för ofakturerade jobb till sin enskilda firma. Så detta kan bli klurigt för honom att bevisa vilket bolag du anlitat.
Nja, AB:t har nästan inte haft någon omsättning de senaste åren, så hsn kan ha kört enskilt ett tag…
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Nissens
H happy_sloth skrev:
En konkurs verkar vara inled på den firman som står på fakturan?

Konkurs inledd 2021-12-10?

Om det nu är rätt bolag jag tittar på med orgnummer: 556983-3022

Du kanske borde ta kontakt med likvidatorn?
Lustigt, men likvidatorn är 81 år gammal…
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
U i CAR och 2 till
  • Laddar…
Är matl bara kranöverdel så är ju det priset också "jag kan sätta vilket pris jag vill"
 
Det blir ännu dyrare, rot-avdraget kan du inte nyttja då arbetet gjordes förra året…
 
  • Wow
helrob
  • Laddar…
G gimmok skrev:
Det blir ännu dyrare, rot-avdraget kan du inte nyttja då arbetet gjordes förra året…
Ah, är det så? nu är summan jag nämner visserligen exklusive rotavdrag men hade såklart räknat med ett litet avdrag för det.
 
  • Gilla
fattigjon
  • Laddar…
T
FreQa FreQa skrev:
Du kanske ska dölja firmanamnet tills allt är bevisat.
Du kan säkert ha rätt men spela på den säkra sidan så länge.
Varför dölja firmanamnet? Firman får stå för sina fakturor. TS snackar inte skit om företaget, han ifrågasätter bara, med all rätt, fakturan.
 
  • Gilla
Tord Gustavsson och 30 till
  • Laddar…
En fundering med tanke på attd e debiterat jour (Försvarar oavsett inte vad de gjort.

Ringde du dem på en vardag, eller på en helg? Hörde du av dig på helgen, sås kulle man möjligen kunna tänka sig att de svarat i jour telefon, de har ett jour nummer på sin hemsida som dock är samma som ordinarie. Så de har nog väldigt svårt att hävda att man som kund ringt just "journumret".

Att de inte kom ut som utlovat under dagen, men sen efter påminnelse kom efter 18.00 och sen påför jour pga sitt eget slarv är ju totalt bakvänt.
Om du ringde en lördag/söndag etc blir läget lite knepigare. Då är det ju anmält och bekräftat under deras jourtid. Då bör de ju dock ha upplyst om detta.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Sen hade jag även bestridit materialkostnaden som oskälig. nedan är Ahlsells pris som ju får anses bland de dyraste i världen avseende bruttopris. Acceptera deras brutto plus moms, dvs 250:-/st så är det nog väldigt svårt att hävda att mer är skäligt vid tvist. (Exakt den kostar runt 120:-/st på nätet inkl moms)
Kranöverdel med kägla på Ahlsells hemsida, prisangivelse 127,34 SEK exklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
En fundering med tanke på attd e debiterat jour (Försvarar oavsett inte vad de gjort.

Ringde du dem på en vardag, eller på en helg? Hörde du av dig på helgen, sås kulle man möjligen kunna tänka sig att de svarat i jour telefon, de har ett jour nummer på sin hemsida som dock är samma som ordinarie. Så de har nog väldigt svårt att hävda att man som kund ringt just "journumret".

Att de inte kom ut som utlovat under dagen, men sen efter påminnelse kom efter 18.00 och sen påför jour pga sitt eget slarv är ju totalt bakvänt.
Om du ringde en lördag/söndag etc blir läget lite knepigare. Då är det ju anmält och bekräftat under deras jourtid. Då bör de ju dock ha upplyst om detta.
Jag ringde en fredag på samma nummer som jag tidigare använt vilket inte borde ha varit något journummer. Vet inte exakt tid men ska försöka ta reda på detta. Och egentligen så är jag ju ok med att det blir dyrare för att jag ringde samma dag men tycker att jag borde ha blivit informerad om att det var jourpris och vad detta låg på. Jag hade absolut kunnat avvakta till veckan efter även om det var mycket enklare att få det fixat tidigare.
 
Åk hem till honom.
Erbjud att betala vad Du tycker är skäligt i kontanter i ett för allt. Dvs att med denna betalning är allt slutligt reglerat.
Kan vara bra att du dokumenterar denna överenskommelse om han osannolikt nog skulle försöka kräva dig på pengarna igen.
 
  • Arg
  • Ledsen
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
MrJay
lunnabo lunnabo skrev:
Åk hem till honom.
Tycker absolut inte du skall lyssna på @lunnabo, att dyka upp oinbjuden hemma hos en ”hantverkare” kan bara resultera i nya spännande problem.
 
  • Gilla
Tord Gustavsson och 28 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Åk hem till honom.
Erbjud att betala vad Du tycker är skäligt i kontanter i ett för allt. Dvs att med denna betalning är allt slutligt reglerat.
Kan vara bra att du dokumenterar denna överenskommelse om han osannolikt nog skulle försöka kräva dig på pengarna igen.
Ingen bra ide om bolaget är försatt i likvidation eller konkurs. Då kan konkursförvaltaren eller likvidatorn kräva TS på beloppet IGEN!
 
  • Gilla
Sir Duke och 18 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Tycker absolut inte du skall lyssna på @lunnabo, att dyka upp oinbjuden hemma hos en ”hantverkare” kan bara resultera i nya spännande problem.
Du har inte förstått värdet av att göra sig skuldfri.
Att stå kvar i skuld är större problem.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.