OlssonX OlssonX skrev:
Jag har läst väldigt noga.
Det är därför jag svarar som jag gör.
Den här kunden har, utöver ett korrekt jobb, utfört snabbt och på ob-tid, fått ett års kredit utan extra kostnad.
Det var ju kul för dig att du jobbar ob gratis, men resten av landets vuxna arbetstagare brukar veta att det kl 18-06 samt lördag, söndag och röd dag blir högre timpeng.
Att låtsas som annat är att vara i ond tro.
En juridisk term som i korthet betyder att man som kund inte kan låtsas vara hur dum som helst för att kunna blåsa folk.
Förstår inte hur du kan tycka att det är korrekt att komma ut på jour för att byta packning på en läckande kran till en kostnad på 5300 kr plus moms dvs 6600 kr bara för första timmen plus följande kostnader.
Då firman själv dessutom sagt att dom hade tid under dagen dvs inte jour så blir det ändå märkligare.
Hur många tror du skulle välja denna summa för att åtgärda en droppande kran alternativt ta det under dagtid som dom lovat till ett betydligt rimligare pris!!!!!
Delarna är billiga, jobbet enkelt, att debitera såna här summor för detta jobbet är ocker, inget annat!!!!
 
  • Gilla
Borgir och 11 till
  • Laddar…
T
OlssonX OlssonX skrev:
Jag har läst väldigt noga.
Det är därför jag svarar som jag gör.
Den här kunden har, utöver ett korrekt jobb, utfört snabbt och på ob-tid, fått ett års kredit utan extra kostnad.
Det var ju kul för dig att du jobbar ob gratis, men resten av landets vuxna arbetstagare brukar veta att det kl 18-06 samt lördag, söndag och röd dag blir högre timpeng.
Att låtsas som annat är att vara i ond tro.
En juridisk term som i korthet betyder att man som kund inte kan låtsas vara hur dum som helst för att kunna blåsa folk.
Han har väl aldrig bett om OB?
Kunden frågade om det gick att utföra under dagen och fick ett jakande svar. Firman skulle ha kommit tidigare men kom efter 18.

Det roliga med hantverkare att många verkar inte veta hur man ska bete sig mot kund. Det blir inte automatiskt OB eller jour bara för att hantverkaren kan komma samma dag eller bestämmer sig för att komma efter 18. Är man seriös så underrättar man kunden om ev pristillägg.

Tex, jag är egentligen fullbokad, men kan komma idag, men då blir det jourtaxa. Då har kunden chans att välja själv.

Men en del hantverkare har varken vett eller etikett eller vet hur man på ett seriöst sätt. hanterar kunder.

Undrar hur världen skulle se ut om alla yrken hanterade sina kunder på detta sätt?

Ica höjer priset till det dubbla mot vad prislappen visar, bara för att det är ont om den varan. Dom ska väl inte behöva ändra prislappen. Det är covid, då är det ont om bananer. Det fattar du väl?

En hantverkare som beställer verktyg för 5000kr och får betala 15.000kr sen när fakturan kommer. Vadå, det är normalt sett 2 veckors leveranstid få dem. Men du verkade vilja ha dem så snart som möjligt. Så då skickade vi med express. Det kostade 10.000kr extra.
Vi behöver inte meddela dig om det, det borde du fattat. Betala nu.

Tror inte ens oseriösa hantverkare skulle vilja bli behandlade på det sättet. Men det är så det skulle bli om alla hade det tankesättet.
 
  • Gilla
samovar och 13 till
  • Laddar…
Fairlane
OlssonX OlssonX skrev:
Jag har läst väldigt noga.
Det är därför jag svarar som jag gör.
Den här kunden har, utöver ett korrekt jobb, utfört snabbt och på ob-tid, fått ett års kredit utan extra kostnad.
Det var ju kul för dig att du jobbar ob gratis, men resten av landets vuxna arbetstagare brukar veta att det kl 18-06 samt lördag, söndag och röd dag blir högre timpeng.
Att låtsas som annat är att vara i ond tro.
En juridisk term som i korthet betyder att man som kund inte kan låtsas vara hur dum som helst för att kunna blåsa folk.
Har du verkligen läst noga?
Bad kunden om att de skulle komma efter normal arbetstid?

Företagaren säger att han kan komma under dagen, inte ett ord att det är efter arbetstid och jour. Det är lite kul att du skriver att man som kund inte kan låtsas vara hur dum som helst för att blåsa folk. Detsamma gäller väl hantverkare?

Att kunden fått ett års gratis kredit beror väl på att hantverkaren varit en klant som inte kan driva företag, kanske därför företaget gått i konkurs. Han kan vara en duktig rörmokarare, det vet jag inget om, men han är en usel företagare om han inte kan kommunicera vettigt med sina kunder och inte kan skicka fakturor.

Jag jobbar för övrigt helt utan extra ersättning, kvällar, nätter och helger, om det beror på min egen klantighet. Jag kan inte säga till min kund "Jag kommer under dagen" och sen komma på kvällen eller i helgen och kräva extrabetalt, bara för att jag slöat under dagen, eller planerat fel.

En av mina vänner arbetade för många år sedan på Ericsson. Jobbade man helg där så fick man dubbla timmar tillbaks senare, dvs jobbade man en timme på en lördag så kunde man gå två timmar tidigare på en vardag längre fram. Några gjorde då så att de jobbade 8 timmar måndag, 8 timmar lördag och 8 timmar söndag och så vips hade de "arbetat" 40 timmar... När det sattes i system ändrades reglerna. Man ska inte själv kunna bestämma att man jobbar kväll/helg för att få högre ersättning om inte arbetsgivaren/kunden önskar det.
 
  • Gilla
Borgir och 6 till
  • Laddar…
En tanke: kan det vara möjligt att rörisen hittat den här bortglömda fakturan och inte kommer ihåg omständigheterna utan bara ser tiden arbetet utfördes? Sen tror han att beställaren försöker köra en bluff när han inte vill betala för jourtid.
 
  • Gilla
Borgir
  • Laddar…
Fairlane
K Kirre2 skrev:
En tanke: kan det vara möjligt att rörisen hittat den här bortglömda fakturan och inte kommer ihåg omständigheterna utan bara ser tiden arbetet utfördes? Sen tror han att beställaren försöker köra en bluff när han inte vill betala för jourtid.
Tänkbart, men man borde då som företagare inse att man själv är skulden till att fakturan kommer ett år sent och vara lite ödmjuk.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Anekdotiskt, men ändå: för några år sedan fick jag en räkning på ett rörjobb som gjorts mer än 5 år tidigare. Den var väl på 20-25 tusen. Då hade jag flera större reparations- och renoveringsutgifter så jag hade inte full koll på alla förväntade räkningar. Och jag hade inte någon gång varit med om att hantverkare eller någon överhuvud glömt att skicka räkning.
I vilket fall så betalde jag räkningen (var inga "skumma" detaljer i den).
Men var lite irriterad då det mer än 5 år senare var svårt att verifiera de olika delarna i räkningen och att utgiften blev oplanerad pga plötsligheten.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Anekdotiskt, men ändå: för några år sedan fick jag en räkning på ett rörjobb som gjorts mer än 5 år tidigare. Den var väl på 20-25 tusen. Då hade jag flera större reparations- och renoveringsutgifter så jag hade inte full koll på alla förväntade räkningar. Och jag hade inte någon gång varit med om att hantverkare eller någon överhuvud glömt att skicka räkning.
I vilket fall så betalde jag räkningen (var inga "skumma" detaljer i den).
Men var lite irriterad då det mer än 5 år senare var svårt att verifiera de olika delarna i räkningen och att utgiften blev oplanerad pga plötsligheten.
Det var snällt gjort av dig eftersom skulden preskriberades två år tidigare. De har inte mer än tre år på sig för skulder från konsument.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
A adron skrev:
Det var snällt gjort av dig eftersom skulden preskriberades två år tidigare. De har inte mer än tre år på sig för skulder från konsument.
Strikt sett kunde jag ha nekat att betala. Men jag såg ingen anledning då jobbet faktiskt gjorts, jag varit nöjd med det (i stort sett) och priset rimligt.
Att det sedan var en lokal röris var också viktigt.
 
  • Gilla
Borgir och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tänkbart, men man borde då som företagare inse att man själv är skulden till att fakturan kommer ett år sent och vara lite ödmjuk.
Visst, men alla människor är inte så ödmjuka.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Bestrid fakturan och hänvisa sedan till konsumenttjänstlagen paragraf 6 och 7.
Paragraf 36 är också användbar - den handlar om skäligt pris.

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Och möjligen paragraf 40 också, att få en begriplig faktura.

40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

https://lagen.nu/1985:716
 
Redigerat:
  • Gilla
FlugfiskarniJämtland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.