Jag står i valet och kvalet mellan ett gänghö tappar (vedpannor) och vintern börjar närma sig med stormsteg.

Grundfakta: Vi har ett hus med en boyta på ca 200 kvm som ligger omkring 150 meter från närmaste granne och en panna av märket Norrahammar med inbyggd varmvattenberedare samt två st ackumulatortankar på 500 liter/st som är installerat 1983.

Vi kommer att installera en ny vedpanna samt komplettera med en ackumulatortank på 500 liter med inbyggd beredare samt solslinga för att senare investera i solpanel samt eventuellt ytterligare en till på 500 liter (sammanlagt 1500 eller 2000 l inkl de gamla tankarna)

Jag vill förstås veta vilka fördelar dom olika vedpannorna har men framför allt vilka nackdelar som finns på dom tex krånglig sotning, liten lucka, dyra reservdelar mm. Det skiljer rätt så mycket i pris på några och en del har Lambda = ytterligare något som kan krångla? eller...

Några av de pannor jag har tittat på:
Nibe Vedex 33300
Euronom Keram 33
Värmebaronen Vedolux 30
Calmarpannan V33
CTC V40
Baxi Solo inova 30
Effecta Woody 35
 
kulle
Många på forumet rekomenderar Baxi SI. Verkar vara en riktigt bra panna. Själv har jag valt Effecta Woody 35 kW. Var ett tag inne på Nibe Vedex 3300 på grund av att den hade mått som passade mitt förhållandevis lilla pannrum perfekt plus att den hade bra pris och vad det verkade bra verkningsgrad. Cut a long story short: Den föll bort p.g.a det extremt lilla vedutrymmet (95 L tror jag) = mer spring i pannrummet och obekvämare eldning. Jag valde effectan på grund av att jag ville ha en enkel traditionell vedpanna utan lambdastyrning, stort vedutrymme (145 L) = mindre spring i pannrummet och bekvämare eldning, enkel sotning och ett någorlunda bra pris. Jag struntade till sist i måtten på pannan och byggde om pannrummet lite grann, kändes helt klart värt det. Det är så mycket jag kan säga nu. Kommer förmodligen ta pannan i drift i veckan:) Får väl återkomma då.
Du har inte kollat på Maga pannorna? (http://www.af-energiteknik.se/products/maga.html). Var inne på en Maga ett tag då den i stort sett uppfyllde mina krav. Dock gick det inte (så vitt jag förstod) att själv reglera primär- och sekundärluften på den vilket ju kan ha betydelse beroende på vad du har för ved. Lycka till!
 
Ja det är helt olika vem du frågar, jag har en Maga o värmer 1500 liter, och den pannan är jag helnöjd med,. funkar väldigt bra lätt o köra lätt o sota,.
men beträffande dina tankar så är det bättre att satsa på en el två stora, beroende på utrymme.. och en panna som ger mer,.. solvärme går inte att räkna hem men det är bekvämt,. satsa hellre på ett större system typ 3-4 kubiks tank så behöver du kanske elda varannan vecka på sommaren,.. o du har igen det på vintern,..
 
Har en innova 30 och är mycket nöjd med den. Ryker inte in. Brinner alltid bra.Inget krångel
Det jag saknar är spaksotning fast man kan ju inte få allt..
 
Helnöjd med Effecta Woody Lambda 35 kW. (Jag tror jag köpte den sista innan de bytte design och blev liksom runda...)
Effectan reglerar sig själv otroligt fint - vedpannornas plug and play(y)
Jag läser, med viss häpnad, här på forumet om puffar och baksug och allt möjligt - har aldrig haft strul med det. Enkelt att aska ur, enkelt att sota.

Titta på Effectan, definitivt. Sen vet jag inte om det är stor skillnad med eller utan lambdasond.

Eh jo: värmer 3,25m3 på två ilägg om inte huset tar väldigt mycket just då.
 
Baxi SI 30 ett rent nöje att elda med!
 
Kjøpte sommeren 2011 en Calmarpannan V33. Den er altså i sin andre sesong.
Skulle jeg kunne velge på nytt, ville jeg valgt noe annet. Ingenting DIREKTE galt, er bare ikke helt overtygad om pannans kvalite. Har bytt fläkt 2 ganger, og pannans thermostat stemmer ikke med pannans thermometer. Den var hyggelig priset, hadde jeg kunnet velge om igjen, ville jeg nog valgt BAXI..
 
Ska du ha pannan länge är nog Baxi ett bra val men har för mig att dom blivit ruskigt dyra.
 
Solo innova från Baxi är en bra pannna och prisbilden är idag inte så dum den heller. 50 tusen för en Solo innova 50 kunkurrerar ut den mesta på marknaden. Billigare reservkeramik finns nu även på blocket.. Jämnför du konstruktionen mot tex Calmar med bla sin "kinafläkt" och tvivelaktiga primärluftutblås så är Innovan än mer prisvärd.

http://www.billigtvvs.se/kategorier/170/vedpannor

Kan man tänka sig att lägga ytterligare en slant på en panna så skulle jag valt ETA eller Fröling. Dessa lirar i en division för sig i mina ögon.
 
Redigerat:
Bjuder på ett videoklipp på Innovan :)
[video=youtube;rI3ymnRq8HM]http://www.youtube.com/watch?v=rI3ymnRq8HM[/video]
 
jaa, eller så köper du en viadrus och sen kan du slänga gymkortet och få en överjävlig kondis..........
 
Är en viadrius så mycket sämre ? Vet ingen som har en och har aldig sett nån live.
 
smurfen72 skrev:
Är en viadrius så mycket sämre ? Vet ingen som har en och har aldig sett nån live.
ja fy faan..jag har en själv...jag fattar inte än idag att jag kunde gå och köpa en viadrus...det måste varit reklamen de körde på pannan i stil med att "vedutrymmet är så stort att du får i svärmor".........det va väl det som avgjorde det hela ......ehumm...
 
Vad är det som är dåligt ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.