Glufsglufs skrev:
Appropå behörighet, vissa av er vet ju att det kommer försvinna två behörighetsgrader, BB2 och ABH. Visste ni att det bara finns fem (5) stycken personer i Sverige med ABH.
Ibland görs det rensningar/ändringar i regler på det där sättet. För ett antal år sen, jag tror det var på 70-talet, infördes krav att spårvagnsförare måste ha B-körkort, och de som redan kört länge kunde få dispens. Jag har hört nånstans om att det var någon enstaka förare i Göteborg som fick sådan dispens.

Hur går det med de som har ABH och BB2 idag?
 
elmont skrev:
Det är som vanligt stor skillnad mellan teori och praktik inte minst i ett "hantverksyrke". Dessutom är i princip alla objekt unika
Hur hanterar den som fått sin behörighet en unik anläggning som denne ej sett förr?

Eller är anläggningar precis lagom unika för att man ska ha sett "allt" under lärlingsperioden?

elmont skrev:
, regler och tex ellära kan man säkert plugga in men det är så mycket mera. Jag har under min tid introducerat många blivande elektriker och jag säger INGEN av dom som nyligen avslutat sin utbildning skulle klarat av att på ett godtagbart sätt utfört ett eget jobb.
Men det beror främst på att skolan inte försökt lära ut mer än till den nivån som behövs för att börja som lärling.

elmont skrev:
Undantag finns säkert men det är just undantag. Kunskaper i föreskrifter och ellära är bara en grund, Sedan måste man ha matrealkuskapen och med alla hundratusentals olika artiklar finns ingen möjlighet att plugga in det,
Finns det nån slags vetenskapligt gångbart belägg för att det faktiskt inte går att plugga in?

elmont skrev:
man måste veta hur och varför man lägger kabeln/rört där man lägger det och då nästan alla objekt är olika och det kan man knappast i förväg läsa sig till. Det är dessutom stor skillnad beroende på vilket jobb man för tillfället är på en villa har ytterst lite likhet med en butik eller ett kontor eller en fabrik eller...........
Jovisst, men vad säger att man inte kan lära sig detta i skolform?
 
hempularen skrev:
Finns väl massor med yrken där man är väldigt långt ifrån fullärd efter utbildningen.

Även läkare lär sig ju en avsevärd del av sin yrkeskunnighet via praktik, både under utbildningen och som AT läkare efter grundutbildningen.
Läkare är ett bra exempel.

Om vi vänder på steken:
Vilka "säkerhetspåverkande" yrken kan man få börja med
A) när som helst, inget krav
B) efter att ha utbildats men inget krav på praktiskt arbete
C) efter utbildning och praktiskt arbete

Elektriker och läkare passar in på C. Bilmekaniker skulle jag vilka placera in på A. Fler exempel?
 
Rent teoretiskt så kan ju en elektriker hamna under A. Finns väl ingen regel som säger att en firma inte kan ta in en kille från gatan och låta honom jobba under annans behörighet. I praktiken är det ju inte så.
 
yxis skrev:
Ibland görs det rensningar/ändringar i regler på det där sättet. För ett antal år sen, jag tror det var på 70-talet, infördes krav att spårvagnsförare måste ha B-körkort, och de som redan kört länge kunde få dispens. Jag har hört nånstans om att det var någon enstaka förare i Göteborg som fick sådan dispens.

Hur går det med de som har ABH och BB2 idag?
Dom får behålla det så länge utfärdandetiden räcker men om dom vill ha förlägning så måste det göras innan året är slut om jag fattade rätt.

Man kan ju tycka att B-körkort på spårvagn skulle ha varit med från början då dom far i trafiken med korsningar, regler, trafikljus precis som bilister men jaja. :cool:
 
yxis skrev:
Hur hanterar den som fått sin behörighet en unik anläggning som denne ej sett förr?

Man läser in sig på tillverkarens anvisningar, frågar kollegor och andra om dom stött på grejen förut. Finns ingen elektriker som kan säga att dom är fullärda utan att ljuga för sig själv.

Eller är anläggningar precis lagom unika för att man ska ha sett "allt" under lärlingsperioden?

Som sagt....ingen kan säga att dom är fullärda och under lärlingstiden hinner man inte se allt men betydligt mer på det året än vad man hinner i skolan på sina 3 år (2 år tidigare).



Men det beror främst på att skolan inte försökt lära ut mer än till den nivån som behövs för att börja som lärling.

Skolan hinner/kan inte pga att det är så många andra ämnen som ska klämmas in för att om man tex verkligen vill bli elektriker och endast jobba med det yrket så äe man tvingad till att läsa så man har akademisk behörighet (och vilka som fixat till det så vet vi ju alla ;)) sen så finns det inte på skolorna utrymme för att kunna "testa" alla typer av moment/projekt man kan stöta på i arbetslivet, man får en liten känning av det vanligaste man stöter på. De få praktiska timmarna man får i skolan är ingenting jämfört med de timmar man får i arbetslivet under det året som lärling. Det är ju så att man har ett visst antal timmar inom olika delar som ska utföras under lärlingstiden och godkännas av handledare innan man får ut sitt certifikat.



Finns det nån slags vetenskapligt gångbart belägg för att det faktiskt inte går att plugga in?

Allt går att plugga in men frågan är när, var och hur....


Jovisst, men vad säger att man inte kan lära sig detta i skolform?

Åter igen, det finns inte tid, utrymme, material och tillräcklig löpande kunskap på lärarna för att det ska gå att göra allt i skolan. Om elprogrammet gjordes om så att man tog bort de allmänna ämnena och hade en fyra årig utbildning med möjlighet till 2-3 dagars praktik varje vecka de sista 2-3 åren inom de olika "grenar" och moment som finns så kanske.
På det viset är det nog ja....
 
sajjen skrev:
Rent teoretiskt så kan ju en elektriker hamna under A. Finns väl ingen regel som säger att en firma inte kan ta in en kille från gatan och låta honom jobba under annans behörighet. I praktiken är det ju inte så.
Faktiskt så lägger sig facket i ordentligt om dom får reda på att man gör så. Ett exempel, en firma i stan för en massa år sen tog in ett gäng "sysslolösa" brandmän som fick instruktioner om hur man sätter upp kabelstegar, facket fick höra om det och protesterade och så klart hotade med något också så killarna fick åka tillbaka efter några dagars jobb och häcka på stationen istället.
Nu handlade det om en större firma men jag ser inte vare sig stor eller liten firma som seriös om dom tar in folk och kör lite "internutbildning" och sen kastar ut folk på bygget. Har själv jobbat tillsammans med firmor som har "outbildade" killar men ändå duktiga men det blir konstiga lösningar och mycket fler fel än när utbildade jobbar.
 
Det är ju den behörighetsansvarige som ansvarar för att elyrkesmannen har dom kunskaper som krävs för det aktuella arbetet, finns inga formella skolkrav på en elyrkesman i föreskrifterna.
Däremot vill ju olika branschorganisationer göra det enklare för den behörige installatören genom att införa olika certifikat osv. för att man enkelt ska kunna bedöma utbildningsstatus, men en behörig installatör kan i princip ta en helt outbildad och utbilda denne för att man ska kunna jobba som elyrkesman under den behöriga installatören.
 
sverre skrev:
Det är ju den behörighetsansvarige som ansvarar för att elyrkesmannen har dom kunskaper som krävs för det aktuella arbetet, finns inga formella skolkrav på en elyrkesman i föreskrifterna.
Däremot vill ju olika branschorganisationer göra det enklare för den behörige installatören genom att införa olika certifikat osv. för att man enkelt ska kunna bedöma utbildningsstatus, men en behörig installatör kan i princip ta en helt outbildad och utbilda denne för att man ska kunna jobba som elyrkesman under den behöriga installatören.
Undrar just varför facket ska lägga sig i då...fast, när det gäller SEF så ska man inte förvånas över nått.
 
Ang outsourcing så... vilka böt alla våra elmätare?
jo typ nisse på manpower o andra ryckta från gatan...
Hur seriöst är det?
Hur kunde det vara tillåtet överhuvudtaget??? med dagens regler
 
Just mätarbyten är väl ett arbete som varken kräver erfarenhet eller kunskaper. Det är ju i princip lika enkelt som att byta ett uttag, så det kan man lära sig på nån timme (inkl fikarast). När det uppstod problem skickade man en "riktig" elektriker som åtgärdade "felet".
 
elmont skrev:
Det är som vanligt stor skillnad mellan teori och praktik inte minst i ett "hantverksyrke".
Ja, fast här får vi väl vara lite försiktiga. Behörighetssystemet finns ju till för att säkerställa att *säkerheten* blir godtagbar, inte att EKLKn är spikad rakt och med klammer på jämna avstånd.

Som jämförelse skulle vi kunna ta rörläggning. Jag tycker det är mycket svårare att få en rörinstallation snygg än en elektrisk dito (EKLKn kan man böja till allteftersom man spikar upp den, icke så med ett kromat rör). Jag har all respekt för rörinstallatörens yrkesskicklighet, som man mkt riktigt inte förvärvar vid skolbänken, och jag kan ha samma respekt för en snygg elinstallation (men det är svårt att hitta en tillräckligt gammal elektriker idag). MEN, nu drar jag mina rör själv ändå och gör så gott jag kan, med lagstiftarens goda minne, eftersom det inte finns någon större *säkerhetsaspekt* på om det blir fel. (Ett läckande element på sin höjd, och det kan tom försäkringsbolaget leva med.)

P.S. Och jag blev "anställd" från gatan på SAAB som elmekaniker (sommar/timanställd), fast på 80-talet. Jag vet inte hur de gör nu. Det kan hända att de är striktare. Dock gick vi under metall och inte elektrikerförbundet. Det kanske gör skillnad. :) D.S.
 
tomlan skrev:
Ang outsourcing så... vilka böt alla våra elmätare?
jo typ nisse på manpower o andra ryckta från gatan...
Hur seriöst är det?
Hur kunde det vara tillåtet överhuvudtaget??? med dagens regler
Jag är inte så säker på att du har rätt...ja det var mcket Nisse från Manpower MEN Manpower har också 'riktiga' elektriker ;)
Vi har 3st på vår firma som kommer från Manpower och alla 3 bytte under lång tid mätare. Alla 3 är utbildade elektrikare och ingen av dom har pratat om att icke elektriker har bytt..

Obs jag säger inte att jag VET att du har fel :)
 
Att göra eljobb handlar inte bara om säkerheten, det är bara en del av arbetet (även om den kanske är viktigast) andra versäntliga delar är funktionen, utseendet, kostnaden (tycker i alla fall kunden) mm mm
 
Visst, och där kan ju olika branschcertfieringar hjälpa; "Bättrebadrum" och allt vad de heter. Men kunden kan ju bedöma funktion och utseende själv (i de allra flesta fallen) så det kan ju näppeligen inte ha med behörigheten att göra. Jag menar, funktionen påverkas ju inte av att man dragit grön-gul tändtråd?

Det är väl ingen som på allvar hävdar att vi måste ha behörighetssystemet för att gemene man inte kan spika EKLK rakt? Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.