OT: Patrik_Hed: Är du måhända svartfot? Böskniv, skalkniv och stämjärn?
 
Apprentice skrev:
OT: Patrik_Hed: Är du måhända svartfot? Böskniv, skalkniv och stämjärn?
Självklart.

Onödigt. Vanlig kniv till det mesta joxandet och en elkniv till skalning m.m. är det som behövs. :)

//Patrik
 
Slugge skrev:
Tror att fackanslutna (SEF) företag inte får anställa folk utan teoretisk kompetens, däremot var ju detta vanligt förr. Om sen EIO står bakom detta kravet vet jag inte men det gäller ju bara elinstallation i såna fall.
Snarare så att icke utbildade inte får vara med i facket kanske i så fall, företagen skiter nog i vad facket tycker, däremot om EIO säger att de anslutna företagen inte får ha personal på fältet som inte har utbildning så är det en annan sak.
 
Mikael_L skrev:
Däremot kämpar ju bl.a EIO för att det lägsta kravet ska vara gymasiets elutbildning eller motsvarande.
Du menar att de kämpar för att det ska vara ungefär som om ett lastbilsåker måste ha en chef med C-körkort och de anställda åtminstone måste ha B-körkort? q(;^;)p
 
Vad är egentligen orsaken till det här systemet, mer än arv?

Är det ungefär så att pedagogiken över hela världen har en lucka så att man helt enkelt inte vet hur man ska bära sig åt för att utbilda en elektriker i skolmiljö?
 
yxis skrev:
Du menar att de kämpar för att det ska vara ungefär som om ett lastbilsåker måste ha en chef med C-körkort och de anställda åtminstone måste ha B-körkort? q(;^;)p
Det tror jag inte att han menar, mer som att lastbilsåkaren måste ha C som krävs men chefen har tillstånd från en myndighet att driva företaget på sitt C plus extra behörigheter...typ, om man nu ska jämföra med en sån konstig sak som el och åkeri.
 
yxis skrev:
Vad är egentligen orsaken till det här systemet, mer än arv?

Är det ungefär så att pedagogiken över hela världen har en lucka så att man helt enkelt inte vet hur man ska bära sig åt för att utbilda en elektriker i skolmiljö?
Jag förstår inte vad du menar, skulle inte en arbetsgivarorganisation som står för att de anslutna företagen följer vissa regler och annat kunna kräva att personalen i företagen har en grundläggande utbildning i ett yrke som vid icke korrekt utförda arbeten kan riskera liv och skada på både sig själva eller andra?

Tror du en restaurang anställer en chefskock bara för att hans familj tycker att han gör god mat hemma?
 
Det liknar en tidigt form av outsourcing. Varför då inte låta Indier, Kineser och andra låglöneländer utföra all elinstallation, varefter en besiktningsman noggrant kontrollerar resultatet :rolleyes::rolleyes:
 
Det jag undrar är varför man inte kan bli just elektriker enbart med en skolutbildning?

Vad finns det för andra yrken som man inte kan få jobba med genom att enbart gå i skola och/eller avlägga prov?

Finns det över huvud taget andra jobb med juridiskt lärlingskrav?
 
Bo.Siltberg skrev:
Det liknar en tidigt form av outsourcing. Varför då inte låta Indier, Kineser och andra låglöneländer utföra all elinstallation, varefter en besiktningsman noggrant kontrollerar resultatet :rolleyes::rolleyes:
Ja, eller hur, och hur länge ska en kund få vänta till dom har anläggningen igång igen ;)
 
yxis skrev:
Det jag undrar är varför man inte kan bli just elektriker enbart med en skolutbildning?

Vad finns det för andra yrken som man inte kan få jobba med genom att enbart gå i skola och/eller avlägga prov?

Finns det över huvud taget andra jobb med juridiskt lärlingskrav?
Underskatta inte de praktiska färdigheterna som inte går att läsa sig till.
 
yxis skrev:
Det jag undrar är varför man inte kan bli just elektriker enbart med en skolutbildning?

Vad finns det för andra yrken som man inte kan få jobba med genom att enbart gå i skola och/eller avlägga prov?

Finns det över huvud taget andra jobb med juridiskt lärlingskrav?
Du blir ju elektriker efter skolutbildningen men du måste också få mer praktisk kunskap inom massa områden så du sen kan klara dig på egen hand, fortfarande livsfarliga arbeten som utförs, bara det att certifikatet kommer när du gjort dina timmar på dessa olika områden. Skolan har inte möjlighet att sätta in eleven i alla saker då det är så pass mycket olika regler som finns beroende på installationer i olika miljöer. Elyrket har ju ingen direkt tradition av gesällprov eller liknande utan teori blandad med ordentlig praktik i olika miljöer måste man ha för att få fram elektriker med tillräckliga kunskaper.

Om det är juridiskt krav för att man utför lärlingstid vet jag inte utan det är en fortsättning på den utbildning man startat i skolan. Sen att det nu är tre år istället för två på gymnasiet är ju sossarnas "fel" då alla ska ha en akademisk grund.
 
Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Underskatta inte de praktiska färdigheterna som inte går att läsa sig till.
Nä, jag lärde mig mer rent praktiskt på två månader i yrket än två år i skolan.
 
Dom som tror att man kan bli elektriker enbart med skolutbildning har nog inte så stor förståelse om vad yrket innebär. Under skoltiden får man lite teoretisk bakgrund som man senare ska försöka omsätta till verklighet. Då verkligheten är otroligt mångfasetterad kan en bok bara beskriva en liten del, dessutom för elever som troligtvis inte har en aning om hur det är ute i verkligheten. Har man sedan oturen att hamna hos någon som inte ser till att man får en allsidig praktik ligger man lite illa till. Ingen ska tro att man är en fullfjädrad elektriker efter det att lärlingstiden är över utan det är kanske först då den verkliga förståelsen börjar infinna sig lite efterhand som man sakta bygger upp en kunskapsbank.
 
Fick en katalog från Elförlaget häromdagen. Om man summerar alla handböcker och standarder som en elektriker kan behöva så landar man på 37 stycken till priset av ca 18,000:-. Några kanske är riktade till elplanerare/elkonstruktörer (eller vad det heter), men jag har inte räknat in standarder för explosionsfarliga miljöer, medicinska miljöer, brand, utrymning, tele och larm, AMA, högspänning, industrier och projektering. Och då saknas ett stort antal standarder hos elförlaget...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.