GK100 skrev:
Intressant litet test du gör. Du kan öka koncentrationen i sodalösningen lite för att få mer effekt eller mindre avstånd mellan plåtelektroden och delarna, eller lite varmare lösning.

Det är bara strömmen som betyder något, så 6 V laddaren går lika bra om du får den att ge samma ström, bara att hålla koll på strömmen så den inte går över vad laddaren kan ge.
Intressant. 6V-laddare går att slå om mellan 6 och 12V. När jag ökar till 12V ökar strömmen lite också.
 
Kan också notera att strömmen ökar efterhand, nu laddar båda (både är nu på 12V, slog om efter vad GK100 skrev ovan) på ca 3,5A. Lösningen blir alltså rimligtvis en bättre ledare efterhand?
 
Tillbaka till den ursprungliga frågan i tråden...

Här: http://school.chem.umu.se/Experiment/17 anges att metallen när elektrolysen är klar är kemiskt ren, vilket innebär att den lätt rostar igen och något rostskyddande medel bör användas.

Men här: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=31670 står det istället att man "Sen får man en "död" yta som inte rostar på nytt lika lätt."

Vad är det egentligen som gäller?
 
När du har hittat den perfekta lösningen på hur man ska ta hand om tvingar och limknektar så kommer jag över med en hel hög till dig som du kan fixa till mig. Jag har massor av limknektar och tvingar som behöver lite omvårdnad så jag kan lägga ut det jobbet på dig.....:D :D

Dom kommer från samma ställe där du köpte din bandsåg som jag hjälpte till att lägga ner när den skulle ut.... :)
 
oceanis skrev:
När du har hittat den perfekta lösningen på hur man ska ta hand om tvingar och limknektar så kommer jag över med en hel hög till dig som du kan fixa till mig. Jag har massor av limknektar och tvingar som behöver lite omvårdnad så jag kan lägga ut det jobbet på dig.....:D :D

Dom kommer från samma ställe där du köpte din bandsåg som jag hjälpte till att lägga ner när den skulle ut.... :)
Det var som tusan! Kändisar från verkligheten som man inte visste var här på byggahus! Jag är rätt säker på att föregående ägare aldrig någonsin fick magont över lite rost, skit eller lim på tvingar eller annat....så jag kan tänka mig att de behöver fixas lite hehe.

Jag hoppas dock att jag inte behöver fixa tvingar till alla som har hjälpt mig med den klumpen....en rätt lång lista är jag rädd. Kan du nöja dig med en kopp kaffe istället så är det bara att dyka upp, kaffe serveras normalt 7 dagar i veckan kl 9, 12, 1430 och 2130, om inte phl är på besök då brukar kvällskaffet dra emot 2230 istället.
 
Daniel_N skrev:
Det var som tusan! Kändisar från verkligheten som man inte visste var här på byggahus! Jag är rätt säker på att föregående ägare aldrig någonsin fick magont över lite rost, skit eller lim på tvingar eller annat....så jag kan tänka mig att de behöver fixas lite hehe.

Jag hoppas dock att jag inte behöver fixa tvingar till alla som har hjälpt mig med den klumpen....en rätt lång lista är jag rädd. Kan du nöja dig med en kopp kaffe istället så är det bara att dyka upp, kaffe serveras normalt 7 dagar i veckan kl 9, 12, 1430 och 2130, om inte phl är på besök då brukar kvällskaffet dra emot 2230 istället.
Om du bara visste....(jag har ett hus inte långt ifrån din verkstad och ett inne i stan). Alla hand maskiner som vår gemensamme vän hade i sin verkstad har jag med mycket kärlek tagit hand om och fått i gott skick och det var ju ganska många maskiner. :D :D

Kommer över på en kopp kaffe en dag ska du se....tar med kaffebröd för det ingår ju när man kommer på besök.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Nu var det dags att plocka upp tvingarna kände jag. De hade då badat i ca 9h. Jag kollade först laddströmen. Den var ca 1,5A på laddare B, och nästan 0 på laddare A. En snabb koll visade att klämman till katoden på laddare A hade ramlat loss från tvingen... Dock märkte jag inte skillnad på hur fria från rost som tvingarna hade blivit så troligtvis var de "klara" för någon timme sedan.

Jag plockade upp dem, sköljde i varmt vatten och borstade av med diskborste. Därefter omedelbar torkning med papper och tryckluft riktigt noga. Jag vill påstå att jag nästan såg tvingarna rosta under tiden som jag torkade dem, så jag lutar starkt åt att det gäller att ytbehandla omedelbart för att förhindra ny rost. Hade egentligen tänkt att bara ytbehandla den ena och låta den andra vara, men när jag såg hur fort det gick valde jag att behandla båda. Nästa gång kommer jag att ta upp en tving i taget för att undvika att de ligger onödigt länge utan ytbehandling på sig.

Jag tog flytande Carmalit (likt waxilit) på gängorna och reinassance sax på resten. Skruven går nu precis lika bra som på en splitterny tving av bästa klass. Tyvärr testade jag inte hur lätt skruvarna gick innan jag la tvingarna i badet, men med tanke på hur de såg ut är jag övertygad om att det blev en otroligt förbättring.

Trähandtagen verkar ha blivit lite mattade och möjligtvis har den sista finishen på dem försvunnit, men på det stora hela verkar de inte ha farit mer illa än om jag hade lagt dem i vanligt vatten motsvarande tid. Jag tänker låta dem torka, slipa ner resningen och sen ge dem en omgång danish oil och se hur det blir.

På sina ställen satt det lite skit och limrester kvar och det var tydligt att metallen under inte förändrats på samma sätt som övrig metall. Därför lutar jag åt att elektrolysen inte påverkar smuts (verkar väl rimligt?) och att det nog vore ide att få tvingarna helt rena innan elektrolysen - jag kommer därför att ta två nya tvingar och lägga i Wurth effekttvätt tills imorgon. Det är en stark basisk rengöring som dock inte tar rost (men gärna färg...). Ska bli intressant att se huruvida detta påverkar elektrolysen.

På etfterbilden nedan ser tvingarna faktiskt lite rostiga ut, men så är inte fallet, det ser bara lite skumt ut på bilden. Dock är det ju inte alls metallrena heller, utan det är en grå-svart beläggning på dem, vilken jag dock tycker ser helt ok ut. Kanske kan det ha att göra med att jag använde förzinkad plåt?

2016-04-17 22.16.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Lägger in förebilden igen:
2016-04-17 11.06.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Parametrar som skall ändras för utvärdering:
* Noggrann tvätt av tvingarna innan elektrolys
* Rent järn som anod istället för förzinkat
* Lägga tvingen direkt på botten av plasttåget istället för att ha den på distanser/hängande i tråd
 
Redigerat:
  • Gilla
bygga_bo och 2 till
  • Laddar…
Kunde inte hålla mig utan var tvungen att testa blästra lite på tvingarna jag har kört i elektrolysen. Jag hade blästerskåpet laddat med alusilikat vilket visade sig alldeles för grovt. Den svarta ytan försvann snabbt och ytan blev helt metallren (råkade ta på den med fingret och det blev omedelbar en fläck) dock alldeles för grov och "porig". Precis som heimlaga skrev hade detta garanterat varit negativ för gängorna. Glas i blästerskåpet hade definitivt blivit en mjukare finare yta - men hur mycket? Gissar att det inte varit tillräckligt. Tvingarna får fortsätta vara lite svarta.

Jag tror att jag inte upplevde hur otroligt hårt alusilikaten tog tidigare för att metallen var "skyddad" från blästermedlet av rosten, men när den försvann i elektrolysen gick jag direkt på metallen med blästermedlet och då blev det som det blev.

2016-04-17 22.50.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Ska du blästra är det nog isblästring som gäller....
 
Väldigt intressanta resultat. Kul att du rapporterar. Nästa steg kunde kanske vara att elförzinka ytan efter rostborttagningen?
 
Strålande som vanligt.
Fasiken vad kaffe det dricks Daniel. Hinner du verkligen få något gjort under dagarna ☺
 
oceanis skrev:
Ska du blästra är det nog isblästring som gäller....
Intressant tanke. Men jag nöjer mig såhär, isblästring får bli något för framtiden. Antar att det kräver helt annan utrustning än tex glas och alusilikat? Det är väl kolsyra man blästrar med?
 
mattiasp skrev:
Väldigt intressanta resultat. Kul att du rapporterar. Nästa steg kunde kanske vara att elförzinka ytan efter rostborttagningen?
Kul att du gillar det! Men elförzinkning blir det inte denna gång, nu har jag uppnått vad jag ville komma till och är för tillfället nöjd med det. Men inte otänkbart för framtiden, även om jag i nuläget inte har en aning om hur man gör.
 
pär h skrev:
Strålande som vanligt.
Fasiken vad kaffe det dricks Daniel. Hinner du verkligen få något gjort under dagarna ☺
Inte ett dugg;) Kom förbi så ska du få se hur det går till;)
 
Plockade upp nästa par tvingar från rengöringsbadet. De hade legat länge nog för att den blåa färgen på BW-tvinen försvann med en diskborste men den svarta färgen på gross-stabil tvingen var bara nermattad. Ett dygn längre så hade den också varit borta gissar jag. Nu spelade det ingen roll, målet var inte att få bort färgen.

Kan konstatera att detta paret tvingar inte var så rostiga som de förra och dessutom såg de betydligt bättre ut bara av att bli rejält rengjorda. En del rost sitter det såklart ändå, speciellt på de mest svåråtkomliga ställena - men det är ju ett område där elektrolysen är så bra! Dessutom måste jag ändå rostskydda tvingarna, efter rengöringsbadet rostar de kopiöst i annat fall.

Idag har jag alltså förändrat två faktorer från igår: rengöring + att jag lägger tvingen direkt på plasten i botten av plastlådan. Jag använder dock samma anod, dvs blankförzinkad plåt som igår.

Observera att stången på den ena är förzinkad, får se om det spelar någon roll.

Innan tvätt:
2016-04-17 23.15.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter tvätt:
2016-04-18 08.46.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.