Hejsan

Jag tänkte skriva några rader om min altan och våra planer. Vi har en obehandlad trall av lärkträ Inköpt på Beijer som vi lade sommaren 2013. Nu under det första året så har den fått ganska rejäla sprickor, blivit rejält smutsig och svartflammig på sina ställen. Jag skulle ge mig på att skura den med såpa men insåg att det var extremt jobbigt. Dessutom har vi ändå problem med att den är både småstickig och storstickig.

Jag har kollat runt lite här på forumet efter tips på behandlingar och stött på både såpning och produkten Sioo. Jag är inte så intresserad av att olja, dels för att jag hört att det kan bli mörkt och fult, och att någon sagt att det är svårt att jobba in oljan i lärken ändå. Vi bestämde oss för att testa Sioo. Jag gillar det ljusa, gråa utseendet som det sägs ska få.

Vi bestämde oss för att börja med att slipa altanen för att få bukt med stickorna. Först fick jag gå över den rejält med 40-papper på en golvslip jag hyrde ifrån Bauhaus för att jobba ner åsarna på plankorna som rest sig lite. Sen körde jag med 100-papper, och tillslut mer manuellt med 240-papper med excenterslipen. Riktigt skön yta.

Sen lade vi på Sioo steg 1, desvärre i gassande solsken. Tvärtemot instruktionerna. Nu har vi gjort andra strykningen och nu har det precis börjat regna, innan vi hunnit lägga på Steg 2 - ytskyddet. Jag har täckt över det med byggplast, och hoppas kunna lägga ytskyddet imorgon bitti istället.

Här är en liten video på förloppet hittils:

[video=youtube_share;CCvsitMfiUk]http://youtu.be/CCvsitMfiUk[/video]
 
  • Gilla
Batbyggare
  • Laddar…
Steg 2, ytskyddet pålagt igårkväll efter några väldigt klena regnskurar. Jag tror aldrig det var någon fara för träskyddet, för jag hade täckt över det ganska bra med plast.

Nu får vi vänta och se hur ytan grånar och känns. 4-8 veckor innan man ser någon skillnad säger dom.
 
Resultat?
 
  • Gilla
antnor
  • Laddar…
Tack för påminnelsen, här är lite bilder efter 6 veckor:

Ytan känns silkeslen efter sandpappringen, och färgen är riktigt ljus. Jag gillar det skarpt! Sen ska det blir intressant att se hur det håller sig efter vintern såklart,..

IMG_5594.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5585.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5586.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5587.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5591.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5593.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Innebär Sioo att vattnet får en "ytspänning" om det regnar?
 
Nej, det blir fuktigt när det regnar.
 
Hej igen. Återkommer med en liten uppdatering efter vintern. Vi är alltså snart ett år ifrån vi lade på skyddet och vi har ännu inte lagt steg två av ytskyddet. Det planerar vi göra nu framåt april/maj 2015.

Det ser ut som att träet har tagit mycket stryk av vintern. Det är smutsigt, taggit och luddigt. Om man går på med skurborsten och vatten med lite diskmedel i, så verkar man få bort det mesta, men det ser också ut som att den själva silvergrå ytan försvinner också. Vi hade samma problem efter att vi skurade det i höstas, men efter kontakt med Sioo så säger dom att den kommer återkomma. Vi får se vad som händer.

IMG_7333.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_7334.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skurning:
[video]https://www.dropbox.com/s/5em6w0qi4lbl8d7/File%202015-03-15%2021%2013%2059.mov?dl=0[/video]
 
Redigerat:
bjorn_s skrev:
Hej igen. Återkommer med en liten uppdatering efter vintern. Vi är alltså snart ett år ifrån vi lade på skyddet och vi har ännu inte lagt steg två av ytskyddet. Det planerar vi göra nu framåt april/maj 2015.

Det ser ut som att träet har tagit mycket stryk av vintern. Det är smutsigt, taggit och luddigt. Om man går på med skurborsten och vatten med lite diskmedel i, så verkar man få bort det mesta, men det ser också ut som att den själva silvergrå ytan försvinner också. Vi hade samma problem efter att vi skurade det i höstas, men efter kontakt med Sioo så säger dom att den kommer återkomma. Vi får se vad som händer.

[bild]
[bild]

Skurning:
[video]https://www.dropbox.com/s/5em6w0qi4lbl8d7/File%202015-03-15%2021%2013%2059.mov?dl=0[/video]
Det är sådana bilder som gör att jag vill lägga cumaro eller composite ... :/

Kämpa på och uppdatera med bilder !


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Det där lärkträet som var inköpt på Beijer: Var det Sibirisk lärk ifrån Sibirien, eller var det Sibirisk lärk någon annanstans ifrån? Jag har läst att det ska vara stor skillnad i kvalitet. Eller existerar det tom virke av lärkträ som inte ens är sk Sibirisk lärk? TS, Finns det någon specifikation på ditt leveranskvitto och vad står det isåfall där?

Även obehandlat tycker jag inte det är OK att trallvirke får stickor efter ett år - Åtminstone inte då det är en typ av trä som inte ska kräva ytbehandling.

Vi rev altanen i höstas, för en dränering/grundisolering och ska snart bygga upp en ny altan. Jag måste snart välja materiel...
 
Riktigt surt att behöva lägga så mycket jobb när man köpt ett så pass dyrt material. Hur är ek i jämförelse?
 
falkn skrev:
Riktigt surt att behöva lägga så mycket jobb när man köpt ett så pass dyrt material. Hur är ek i jämförelse?
Ek brukar vara riktigt dyrt och jag tror att det svartnar när det blir fuktigt oavsett behandling .
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Tråkigt med allt strul, men varför kör folk med massa " exotiska " träsorter när vi har grejer som är som gjorda för vårt klimat typ tryckt virke som man antingen kan låta vara eller behandla med Sioo alt kärnfuru som är fet och rötbeständig i sig självt! Har funkat förr och kommer funka framöver, och inte ser man någon jätteskillnad på dom olika sorterna efter ett par år förutom cumaro typ.
 
Swixalot skrev:
Eller existerar det tom virke av lärkträ som inte ens är sk Sibirisk lärk?
Det är väl fullt troligt att europeisk lärk letar sig upp till Sverige från t.ex Italien där den är lika vanlig som vår fur är här.
 
Ja, det verkar tom som att lärkträ inte är samma sak som Sibirisk lärk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lärk
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sibirisk_lärk

Om man ska ha lärkträ till trallen, verkar det viktigt att välja en Sibirisk lärk, som dessutom växt där det är permafrost (dvs. i Sibirien, och inte Sibirisk lärk från annat håll). Om man bortser ifrån kostnaden så funkar den då lika bra som tryckt virke :>)
 
Kan lärken växa där det är permafrost?
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.