Hej!
Har sökt lite här i forumet, och blir ju lite fundersam. Jag står just nu och väljer mellan Organowood och Sioo:x. till min altan som byggdes förra sommaren. Men kommentarerna är ju inte så positiva... Jag letar efter något som ska vara hållbart och inte behöva behandlas alltför ofta.

Jämför jag de båda rent praktiskt och ekonomiskt, så verkar Sioo vara dyrare och kräva mer jobb (men därför det blir dyrare.. ) då det kräver två strykningar med träskydd, medan Organo kräver en. Så man undrar ju om Sioo då är bättre eller sämre. Eller ger de ungefär samma resultat.

Sioo säger sig kunna hålla upp till 12 år, medans Organo sa man i butiken behöver fyllas på var tredje. Så även där stor skillnad.

Men, som sagt, det jag läser låter inte bra (framförallt Organo?). Röta och att trät blir flisigt, och ändå måste underhållas oftare än vad som sägs.

Tar gärna lite färsk input av er som har erfarenheter, samt om någon har idéer om något som kan vara bättre. Jag kan stå ut med att det blir mer jobb, men jag vill det ska hålla länge!
 
Tomture61
Olja / färgad olja .
Enligt senaste testet av olika träslag och behandlingar av trall .
Artikeln finns fortfarande kvar på första sidan , BH .
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
[länk]
Tack, ja, såg dem. Men när man läser inlägget om "stämma organowood", så låter det som att en del ifrågasätter hur själva trallen var också. Så tänker att jag behöver få input från fler håll på de som använt organo eller sioo.
 
I sydvästläge har vi en 10-årig tryckimpregnerad trall som är Sioo-behandlad. Vi har inte gjort någon underhållsbehandling och varit dåliga på att tvätta av altanen varje år. Har ändå hållit sig rätt bra. Efter 10 års bristande skötsel såg den ut som på den övre delen av bilden. Lite muskelkraft, rotborste och såpa ledde fram till den nedre bilden. Träet är i bra skick! Är nöjd med hur bra träet har stått emot röta och annat trots våra blöta skånska vintrar.

På baksidan i nordväst lade vi Organowoodtrall för 3 år sen (bild 2). Den skulle jag inte rekommendera till någon. Ser otroligt ful och sliten ut. Ska gå över den med en rejäl såptvätt nu i år, men har inget större hopp om att det kommer att se vettig ut.

Sioo har vi alltså god erfarenhet av, men undvik Organowood!!
 
  • Före och efter rengöring av en tryckimpregnerad trall, visar altanens hållbarhet efter 10 år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Alt-tex: Tryckimpregnerad trall före underhåll, grånad och smutsig nära ett vitt hus med tegelfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
jonna69 jonna69 skrev:
Tack, ja, såg dem. Men när man läser inlägget om "stämma organowood", så låter det som att en del ifrågasätter hur själva trallen var också. Så tänker att jag behöver få input från fler håll på de som använt organo eller sioo.
Sent inlägg men organowood håller inte ens sex säsonger. Köp inte!!
 
  • Gilla
jonna69
  • Laddar…
Husrekondare
Rent kemiskt om allt är som dom skriver i sina uttalanden så ser jag ingen skillnad på Sioox och Organowood dom har båda en kisellösning som ska fossilisera träytan och det ska vara "förstenat" ända tills det slitits ner. Båda dessa producenter har dock tagit fram ett "väderskydd" som lämnar en organisk vaxliknande yta som är ytterst tvivelaktig och enbart framtagen för att producenterna ska få sälja mer både första gången och sedan är det ju den som slits ut. Själva impregneringen har stått i hundratals år på våra fäbodar t.ex. men det ser ju fräckt ut om regnet pärlar sig - tyvärr så blir en sådan behandling med organiskt vax en tvärtom effekt och virket har lättare att ruttna.
Vår firma har varit ute och skurat bort det hala "luddet" från både Sioox och Organowood.
 
Husrekondare
S seladorf skrev:
Sent inlägg men organowood håller inte ens sex säsonger. Köp inte!!
Det gör inte "väderskyddet" från Sioox heller..... för jag kommer och skurar bort det.... ett jäkla jobb.... många timmar.... och dyrt blir det. Men sedan halkar man inte när ytan är blöt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.