H Harrison skrev:
Det påstås att bubbelplasten kan höja vattentemperaturen i poolen med 3 grader.
Det blir mycket lättare att hålla poolen ren med bubbelplast, eftersom insekterna tappar intresset att landa på vattnet och dricka eller vad de nu gör. I augusti brukar dessutom "flygmyrorna" göra kollektivt självmord i poolen, med ett stort antal "lik" efter sig. Dessutom hamnar fågelbajset på plasten och inte i vattnet.
Ytterligare en funktion är att bevara kloret i vattnet, genom att plasten hindrar avdunstning.
Bubbelplasten brukar vara UV-stabiliserad, men efter några år så börjar det gå hål i bubblorna och små bitar följer med till pumpen. Jag har bytt bubbelplast kanske vart 10:e år.
Den behöver formklippas till måtten lite mindre än poolens innerdimension.
Det kan vara svårt att ta av och dra på bubbelplasten. Jag har en aluminiumstång som jag rullar bubbelplasten av och på.

Min pool har en svart vinterpresenning, som ska hindra löv och skräp att hamna i vattnet och framförallt hindra pollen att hamna i vattnet och solljus att nå ner i poolbotten och -sidorna, vilket orsakar algtillväxt. Jag brukar behålla vintertäcket på till mitten av juni, eftersom nätterna är kalla. Sedan fyller jag upp vattennivån, innan jag tar av presenningen och försöker att hindra smuts och löv att hamna i vattnet. Sedan ska mycket chockklor och dubbla klorpuckar i, annars blir det algtillväxt. På hösten är det klokt att dra på vinterpresenningen så fort man slutar bada för säsongen, för att hindra löv att hamna i vattnet och sönderfalla till en massa gegga som ger näring till alger. Ytterligare en viktig orsak till att använda svart vinterpresenning är att den skyddar linern, när solen kan bränna den när vattennnivån är låg höst-vår. Linern åldras onödigt snabbt, om den utsätts för mycket solljus.
Låter bra! En sådan här skulle alltså göra jobbet? Verkar passa perfekt till min pool. https://www.proshop.se/Vattenlek/In...mryXWwan1TZAJ7jdZGAaGXi7isZFhHkgaAmF2EALw_wcB
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
T thella82 skrev:
Låter bra! En sådan här skulle alltså göra jobbet? Verkar passa perfekt till min pool. [länk]
Jag undrar om den har något dräneringshål t ex i mitten, annars hänger den ner som en "komage" på mitten, när det har regnat. Ni kan behöva hålla koll på regnmängderna och få bort vattnet ovanpå skyddet i tid, innan det blir alldeles för tungt.
 
H Harrison skrev:
Bubbelplasten hindrar effektivt insekter att ta ett dopp och drunkna i vattnet, så det blir mycket mindre städning av poolen. Det finns praktiska ställningar för bubbelplasten, så att man kan enkelt rulla av och på den. Jag har ett aluminumrör med ett roterande handtag och fästen för den att lägga över sargen, men det finns flera varianter. Bubbelplasten hindrar också kloret att avdunsta i luften. Den sägs höja pool-temperaturen med 3 grader. Bubbelplasten ska vara på nattetid, jag brukar rulla av den när jag ska simma och låta den vara öppen fram till solnedgången, när jag slutar bada. Jag vattenjoggar, simmar och vattengympar ofta 10 timmar om dagen i poolen (som har ett vattendjup på 110 cm).

Tränar du verkligen 10 timmar om dagen i poolen? Lär se ut som ett vältränat russin isåfall.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
G Gud_ skrev:
Tränar du verkligen 10 timmar om dagen i poolen? Lär se ut som ett vältränat russin isåfall.
Jag ska inte vara i poolen 10 timmar, tänkte att värmepumpen går 10 timmar och att man sedan slår av den när barnen (inte jag) ska bada. Exempelvis skulle den kunna gå under natten, värmepumpen alltså.
 
G Gud_ skrev:
Tränar du verkligen 10 timmar om dagen i poolen? Lär se ut som ett vältränat russin isåfall.
Konstigt nog har jag inte blivit ett russin. Jag gillar inte sommarvärmen inne eller ute, så poolen är min fristad på sommaren, så jag mer eller mindre boor i poolen då. Jag brukar börja med vattenjoggning och kalla dagar blir det BARA vattenjoggning. Sedan simmar jag och eftersom poolen är låg, med 110 cm vattendjup, så använder jag vattengympa-väst så att jag flyter. Jag tar sats från pool-botten och simmar några meter (min pool är rund, 5.5 m i diameter), tills jag landar på fötterna och tar sats från botten igen osv. Det skulle kunna kallas för "små grodorna"-simning :-D. Sedan blir det vattenjympa och då är det bra att ha musik. Jag går upp ibland en stund och äter/dricker/går på toa och fortsätter att bada.

Solfångarna går att använda från förmiddag till kväll, det varierar under sommarens gång, jag brukar känna med handen, om gummi-ytan är varm, då är det dags att starta vattenpumpen. Det är bra att låta fälla ev. träd, som står i vägen för solen (det har jag varit tvungen till många gånger under åren). Maxa din pool-upplevelse!

Pool-värmepumpen behöver vattentryck för att pressostaten (=tryckströmbrytaren) ska slå på, så att vattenpumpen behöver vara på när den körs. Vattnet kan svalna, om poolen är öppen under natten när det är kallare, om man inte har något skydd över poolen, t ex bubbelplast-täcke.

Jag har inte kört pool-värmepumpen nattetid, men man behöver koppla bort solfångarpanelerna med "shunten" i så fall, annars kyler de ner poolvattnet. Min "shunt" som styr hur mycket vatten som går genom solfångarpanelerna resp. direkt till poolen är så trög, så att jag orkar inte hålla på och ändra på den. Med pool-värmepumpen igång nattetid bör vattnet gå efter filtret direkt till poolen och inte via solfångarpanelerna.
 
T thella82 skrev:
Jag ska inte vara i poolen 10 timmar, tänkte att värmepumpen går 10 timmar och att man sedan slår av den när barnen (inte jag) ska bada. Exempelvis skulle den kunna gå under natten, värmepumpen alltså.
Nej, tyvärr är jag inte så vältränad, sommaren är för kort! Anpassa din klädsel för träningen i poolen. Baddräkten förstörs på nolltid, när kloret äter upp Lycran och det blir hängbak och folk klagar. Istället för baddräkt har jag på mig en mjuk behå och en gammal T-shirt. Inga trosor, eftersom ingen ser nåt under vattnet och det är gummitrådar i trosor och de förstörs. Sedan har jag 1-2 fleece-jackor på mig och en solhatt plus solglasögon (utom på kvällen). Fleecen bleks inte av kloret, konstigt nog. Bromsarna, som annars jagar och vill ha en tugga av min hud, kommer inte ens i närheten av mig med den här klädseln. Grannarna har ingen insyn till min pool, jag har planterat ett stort antal buskar och träd i min trädgård.

Ett tag använde jag våtdräkt, men det var jobbigt att dra blixtlåset upp och ner, när jag skulle gå på muggen. I våtdräkten var jag tvungen att använda trosor, där finns en irriterande söm som skaver annars.

Jag betraktar poolen som ett träningsredskap och simmar ofta ända till solnedgången, det är helt underbart. Jag lyssnar mycket på fåglarna som trivs jättebra hos mig, i alla de buskar och träd som jag har planterat under de 32 åren jag har bott här. Poolen har varit igång i 27 år.
 
plaggis plaggis skrev:
Läs beskrivning för 455 diameter, där står det att den är lämplig för pooler på 549 cm.
Antingen står det fel eller så ska bubbelplasten vara mindre än poolen.
Jag har för länge sedan fått ett svar i en poolbutik att bubbelplasten ska klippas så att det är 5 cm fritt mellan plasten och poolväggen.
 
L Leif i Skåne skrev:
Isolering! Isolering! Är AO
Börja med att ställa poolen på 10cm frigolit!
Försök hitta tjock böjlig Foamking isolering och täck alla sidor, samt flytande lock.
Nu har ni snart en termos som inte förlorar energi.

Min pool minskar med 2˚ /dygn utan värmetillförsel! Jag har 100 mm frigolit på alla ytor och en uppvärmningskostnad på 5kr/ dygn året runt.
Hur ser detta flytande lock ut? Vill du förklara/visa?
 
DrainPool DrainPool skrev:
Hur ser detta flytande lock ut? Vill du förklara/visa?
Dom första åren använde jag cellplast XPS250 från Bewi/ByggMax men det visade sig att den tog upp vatten då det var 0 eller minus grader på vintern på ovansidan och + 40˚ i vattnet, vikten på locket ökade från c:a 5kg till 29kg över vintern.
Nu använder jag en flytande isolering 5mm + pool-lock nu fungerar det bra.

Blått poollock delvis lyft visar en integrerad isolering och termometer i vatten, på en utomhus poolkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.