MathiasS MathiasS skrev:
Gammal tråd detta, men prioriteringen verkar vara fel.

1. Störst förlust har man via avdunstning uppåt, så ett bra pooltäcke eller tak är det viktigaste.
2. När mössan är på kan man isolera på sidorna.
3. Den minst viktiga åtgärden är att isolera under.
Tack för tips! Funderar på att köpa ngt liknande denna men vill ju gärna ha 27 grader för att det ska vara skönt att bada länge och undersöker nu om det är realistiskt att tro att man kan ha det utan att det ska kosta skjortan....:)
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...eel-oval-baspaket-120-cm-djup/p-850617-850680
 
Det beror ju lite på var man bor och som sagt hur man täcker poolen.

Jag kör 31gr maj till sept i Stockholm med en luft vp + tak.
 
Jag har en intex ultra frame 488x122 med ett överdrag av bubbelplast. Kör poolvärmepump till den och håller 32 grader från juni-september. Funkar hur bra som helst.

Bor i Gästrikland.
 
  • Gilla
astridminds
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det beror ju lite på var man bor och som sagt hur man täcker poolen.

Jag kör 31gr maj till sept i Stockholm med en luft vp + tak.
Det låter ju lovande:)! Jag bor i Halland några mil söder om Göteborg. Om man ser till att skaffa bra lock, går det att säga någonting gällande uppvärmningskostnaden? Förstår det beror på hur stor poolen är och elkostnad men går det ge någon form av fingervisning? Så tacksam för era kommentarer!!
 
C cdt skrev:
Jag har en intex ultra frame 488x122 med ett överdrag av bubbelplast. Kör poolvärmepump till den och håller 32 grader från juni-september. Funkar hur bra som helst.

Bor i Gästrikland.
Låter underbart!! Ungefär vad skulle du säga att det kostar att värma den i den nivån?
 
A astridminds skrev:
Låter underbart!! Ungefär vad skulle du säga att det kostar att värma den i den nivån?
Svårt att säga. Har inte haft nån exakt koll på det hittills. Kanske ska kolla det närmare i sommar. Men i juli 2019 hade jag en elräkning på 627 kr. Om man tänker de få månader man ändå använder poolvärmepump så är kostnaden i mitt fall åtminstone försumbar. Köpte den mest för min skull. Ungarna badar nog lika bra i runt 20 grader som det verkar. :p
 
C cdt skrev:
Svårt att säga. Har inte haft nån exakt koll på det hittills. Kanske ska kolla det närmare i sommar. Men i juli 2019 hade jag en elräkning på 627 kr. Om man tänker de få månader man ändå använder poolvärmepump så är kostnaden i mitt fall åtminstone försumbar. Köpte den mest för min skull. Ungarna badar nog lika bra i runt 20 grader som det verkar. :p
Ja det var ju verkligen inte något att tala om ! Haha jaa kanske är det så att det är man själv som är mer intresserad av värme än kidsen:D TACK för din hjälp!
 
A astridminds skrev:
Det låter ju lovande:)! Jag bor i Halland några mil söder om Göteborg. Om man ser till att skaffa bra lock, går det att säga någonting gällande uppvärmningskostnaden? Förstår det beror på hur stor poolen är och elkostnad men går det ge någon form av fingervisning? Så tacksam för era kommentarer!!
Jag använder ungefär 5000kWh per år i uppvärmning, 80% av det går i maj och sept. Övrig tid räcker sol och taket.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag använder ungefär 5000kWh per år i uppvärmning, 80% av det går i maj och sept. Övrig tid räcker sol och taket.
Tack :)!!
 
A Ante89 skrev:
Tack för svaret! Men det skyddet jag har nu, bör det vara på eller av dagtid?
Antar du menar att ett sånthär skydd är det jag bör satsa på annars? [länk]

Ska kolla manualen ang pumpen, om där är någon tabell.
Bubbelplasten hindrar effektivt insekter att ta ett dopp och drunkna i vattnet, så det blir mycket mindre städning av poolen. Det finns praktiska ställningar för bubbelplasten, så att man kan enkelt rulla av och på den. Jag har ett aluminumrör med ett roterande handtag och fästen för den att lägga över sargen, men det finns flera varianter. Bubbelplasten hindrar också kloret att avdunsta i luften. Den sägs höja pool-temperaturen med 3 grader. Bubbelplasten ska vara på nattetid, jag brukar rulla av den när jag ska simma och låta den vara öppen fram till solnedgången, när jag slutar bada. Jag vattenjoggar, simmar och vattengympar ofta 10 timmar om dagen i poolen (som har ett vattendjup på 110 cm).
 
A Ante89 skrev:
Tja!

Har en ovanmarkspool från Besttway Första poolen så har dålig koll..

Har funderat på att skaffa solvärmare, hur många bör jag ha? Gör 1 någon nytta? Någon som kan rekommendera något märke eller variant?

Poolskyddet som följde med, ska man ha det på alltid när man inte använder den eller ha det av dagtid och sätta på det på kvällar nätter? (tänker för att värma vattnet bäst samt försöka behålla värmen så mycket som möjligt.)

Ska jag köra pumpen alltid (förutom när vi badar)?

Tacksam för alla svar! =)

[bild] [bild]
Jag byggde en ställning av 70 mm reglar och ett svart plåttak ovanpå. Ytan är 3 x 5 = 15 kvadrat. Min pool är rund, 5.5 m i diameter och har 26 kubikmeters vattenvolym. Min solvärmare består av mattor av mjukt industrigummi och anläggningen har varit i funktion i 20 år utan problem eller läckage. De påminner om "lakritsremmar" och vi kallar solfängaren skämtsamt för "lakritsremmarna". De är parallellkopplade och vilar på den svarta plåten och ställningen är placerad mot ett trädäck,så att den sluttar söderut. Poolpumpen trycker vatten genom kanalsystemet i solfångarna en stor del av dagen, från kl 10 på f.m. till kl. 20 på kvällen. Den går på klockströmbrytare. Jag har även en poolvärmepump, 1.7 kW, den är kopplade efter solfångaren.
 
Hoppar in lite! Helt ny på pool, köpt en billig på jula, ovanmark, med 3 meter i diameter. Det var en pump med som pumpar 19 liter per timme. Ska man köra vidare på den? Funkar det?

Köpte idag någon slags presenning, dyrt, som man knyter fast, såg sedan att det finns typ lock som flyter på ytan. Intex har en som borde funka till min pool. Är det värt det , även om man inte har någon värmepump?
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Det påstås att bubbelplasten kan höja vattentemperaturen i poolen med 3 grader.
Det blir mycket lättare att hålla poolen ren med bubbelplast, eftersom insekterna tappar intresset att landa på vattnet och dricka eller vad de nu gör. I augusti brukar dessutom "flygmyrorna" göra kollektivt självmord i poolen, med ett stort antal "lik" efter sig. Dessutom hamnar fågelbajset på plasten och inte i vattnet.
Ytterligare en funktion är att bevara kloret i vattnet, genom att plasten hindrar avdunstning.
Bubbelplasten brukar vara UV-stabiliserad, men efter några år så börjar det gå hål i bubblorna och små bitar följer med till pumpen. Jag har bytt bubbelplast kanske vart 10:e år.
Den behöver formklippas till måtten lite mindre än poolens innerdimension.
Det kan vara svårt att ta av och dra på bubbelplasten. Jag har en aluminiumstång som jag rullar bubbelplasten av och på.

Min pool har en svart vinterpresenning, som ska hindra löv och skräp att hamna i vattnet och framförallt hindra pollen att hamna i vattnet och solljus att nå ner i poolbotten och -sidorna, vilket orsakar algtillväxt. Jag brukar behålla vintertäcket på till mitten av juni, eftersom nätterna är kalla. Sedan fyller jag upp vattennivån, innan jag tar av presenningen och försöker att hindra smuts och löv att hamna i vattnet. Sedan ska mycket chockklor och dubbla klorpuckar i, annars blir det algtillväxt. På hösten är det klokt att dra på vinterpresenningen så fort man slutar bada för säsongen, för att hindra löv att hamna i vattnet och sönderfalla till en massa gegga som ger näring till alger. Ytterligare en viktig orsak till att använda svart vinterpresenning är att den skyddar linern, när solen kan bränna den när vattennnivån är låg höst-vår. Linern åldras onödigt snabbt, om den utsätts för mycket solljus.
 
A Ante89 skrev:
Tja!

Har en ovanmarkspool från Besttway Första poolen så har dålig koll..

Har funderat på att skaffa solvärmare, hur många bör jag ha? Gör 1 någon nytta? Någon som kan rekommendera något märke eller variant?

Poolskyddet som följde med, ska man ha det på alltid när man inte använder den eller ha det av dagtid och sätta på det på kvällar nätter? (tänker för att värma vattnet bäst samt försöka behålla värmen så mycket som möjligt.)

Ska jag köra pumpen alltid (förutom när vi badar)?

Tacksam för alla svar! =)

[bild] [bild]
Jordfelsbrytare är ett måste när man har pool och pump. När man har solfångare eller poolvärmepump, så måste man bada med pumpen på och då måste elsäkerheten vara bra. Annars blir inte vattnet särskilt varmt, om man inte kör från kl. 10 på f.m. till kl. 8 på kvällen, typ. Man kan kanske stänga av den elektriska utrustningen tillfälligt, när man tar ett dopp.
 
H Harrison skrev:
Jordfelsbrytare är ett måste när man har pool och pump. När man har solfångare eller poolvärmepump, så måste man bada med pumpen på och då måste elsäkerheten vara bra. Annars blir inte vattnet särskilt varmt, om man inte kör från kl. 10 på f.m. till kl. 8 på kvällen, typ. Man kan kanske stänga av den elektriska utrustningen tillfälligt, när man tar ett dopp.
Tackar för långa utförliga svar! Finns det någon värmepump som man kan köra på vanlig 10 ampere? Om man har en sådan på 10 timmar i sträck, vad kan det tänkas landa på prismässigt per körning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.