Hej,

Vi har precis fått igång våran anläggning, 16,6kWp paneler och en 15kW växelriktare. Huvudsäkringar 20A.
Elektrikern som kopplade in växelriktaren gjorde aldrig några inställningar vilket innebär att jag antar
att vi i teorin skulle kunna mata ut 15kW på nätet, och då överbelasta huvudsäkringarna?
Det är ju 400w extra per fas under optimala förhållanden så hur ofta kan det ske?
Eller bör vi ändå begränsa växelriktaren?

MVh

C
 
Charl1e Charl1e skrev:
Hej,

Vi har precis fått igång våran anläggning, 16,6kWp paneler och en 15kW växelriktare. Huvudsäkringar 20A.
Elektrikern som kopplade in växelriktaren gjorde aldrig några inställningar vilket innebär att jag antar
att vi i teorin skulle kunna mata ut 15kW på nätet, och då överbelasta huvudsäkringarna?
Det är ju 400w extra per fas under optimala förhållanden så hur ofta kan det ske?
Eller bör vi ändå begränsa växelriktaren?

MVh

C
Lite gissningstävling utifrån infon som finns i tråden.

Vad är det för växelriktare ?
Vad stod i föranmälan ?
Är alla panelerna åt samma väderstreck ?
Har du smartmätare ?

Hur vet du att han inte satt en begränsning ?
 
  • Gilla
Charl1e
  • Laddar…
Hej,

Vad är det för växelriktare ? Growatt 15KTL3-X
Vad stod i föranmälan ? Inte sett någon
Är alla panelerna åt samma väderstreck ? Hyfsat, dock uppdelat på två tak med lite olika lutning.
Har du smartmätare ? Ja, Tibber puls, om den nu räknas som en smartmätare.:)

Hur vet du att han inte satt en begränsning ? Växelriktaren monterades/installerades före panelerna och elektrikern menade att det inte gick att få igång maskinen utan DC-ström.

C
 
Det kan dessutom vara så att din växelriktare kan ge mer än 15kW även om den är märkt så. Du får läsa specen på växelriktaren.
Som exempel ger Sungrow upp till 110% dvs SG15 kan ge 16,5kW. Parametern för effektbegränsning kan ställas 0-110%
 
  • Gilla
Charl1e
  • Laddar…
Låter som att jag får be installatören fixa detta.:)

/C
 
Ingen minns en fegis, räkna istället hur länge du kan överbelasta dina säkringar på...

De kommer säkert aldrig sticka ändå. Tror 10% över med tröga tar väl många timmar att bränna av?

Skämt åsido, sätt en begränsning så sover du nog bättre! Men jag hade inte oroat mig jättemycket även om den dröjer.
 
  • Gilla
Excel och 2 till
  • Laddar…
20A huvudsäkring tillåter 13.8kw

https://b2b.aprilice.se/media/productattach/d/a/datasheet_growatt_mod_10_15ktl3-x_eng.pdf

Den växelriktaren har 25A som max AC.

Tibber Puls är jag tveksam till att den kan användas för dynamisk effektreglering av växelriktaren.

Låter lite märkligt att elektrikern inte kan starta upp växelriktaren utan DC ström, bör väl gå att konfigurera växelriktaren utan att behöva vara beroende av DC första tillfället.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
Jag har bett installatören prata med elektrikern så får dom lösa det, känns inte som att det är så bråttom med det molniga vädret som vi har den närmsta tiden .:)
 
M mortimer skrev:
20A huvudsäkring tillåter 13.8kw

[länk]

Den växelriktaren har 25A som max AC.

Tibber Puls är jag tveksam till att den kan användas för dynamisk effektreglering av växelriktaren.

Låter lite märkligt att elektrikern inte kan starta upp växelriktaren utan DC ström, bör väl gå att konfigurera växelriktaren utan att behöva vara beroende av DC första tillfället.
Det verkar som att den går ner i nåt sorts sovläge utan DC ström, men jag håller med om att det borde ju gå ändå på något sätt.
 
S sandos skrev:
Ingen minns en fegis, räkna istället hur länge du kan överbelasta dina säkringar på...

De kommer säkert aldrig sticka ändå. Tror 10% över med tröga tar väl många timmar att bränna av?

Skämt åsido, sätt en begränsning så sover du nog bättre! Men jag hade inte oroat mig jättemycket även om den dröjer.
Haha, lite så tänker jag också, men man vill ju inte tappa försäljning när de ger som mest ifall säkringarna brinner av.:)
 
charl1e,
föranmälan som lämnats till elnätsbolaget måste anläggningsägaren skriva på. Du måste alltså ha sett den.
 
A Arnodt skrev:
charl1e,
föranmälan som lämnats till elnätsbolaget måste anläggningsägaren skriva på. Du måste alltså ha sett den.
Jag tolkade det som att med vattenfall kunde installatören sköta det utan underskrift?
 
Charl1e Charl1e skrev:
Jag tolkade det som att med vattenfall kunde installatören sköta det utan underskrift?
Jag fick signera min med BankID och då tar man del av PDFen som jag f.ö sparat ner för ev. senare behov
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Charll1e,
om ditt elnätbolag är vattenfall och installatörsfirman är vattenfall, räcker det kanske att du signerat vattenfalls offert och beställningen av en anläggning. Men du borde få dokumentet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.