Mikael_L
Där jag dagen före julafton stod och proppade tak så stod denna lilla gulliga Hilti på golvet och såg ensam och övergiven ut.
Hilti TE6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så jag provade köra några 5,5 mm hål med denna som jämförelse.

Och det var ganska rejält bättre tryck i denna. Men visst, 36V isf 18, dubbelt så tung och lite större. Vad ska man annars vänta sig?


Men på en ren ingivelse så beslöt jag mig på att prova byta borret, och med det som satt på Hiltin så tyckte jag nog att det nästan inte blev någon skillnad alls på Hitachin. :wow:

Jag tror jag upptäckt hur viktiga borren är. ;)


Förövrigt är Hiltin nästan lika liten, kanske 4-5 cm längre, men känns dubbelt så tung.
hilti-vs-hitachi.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Men nu måste jag börja jaga bra borr.
Såhär var det som satt i Hiltin märkt, någon som känner igen det?
SDSborr-01.jpg

SDSborr-02.jpg

SDSborr-03.jpg

Ingen bild på spetsen tyvärr, men det var fyrskärigt i alla fall.
 
Redigerat:
Y
Har Milwaukee M18 CHX med 5amp batteri, den är lätt, relativt liten som man håller med en hand och är kraftfull. Har även bilat i luftigare material med den vilket gick fint. Kollegan har dammsugartillbehöret påkrokat på sin vilket fungerar men jag tycker det blir onödigt tungt att hålla samt blir klurigare att placera borret rätt.
M18_CHX-502CM18_CHX-502C--Hero_01_HiRes.jpg
 
Redigerat:
Jag har kört lite med Dewalts fyrskäriga borr och är riktigt nöjd, verkar inte vara så dyrt heller.
Sen har jag en sats med Irwin 2skäriga som fungerar mkt bra, köptes på Harald för ett par år sen tror jag.
 
Mikael_L
Jag har använt min Hitachi lite mer, den som jag nämner lite om i #26 och några inlägg efter.

Häromdagen skulle jag borra genom skyddsrumsvägg. hus från typ 1960 eller något sådant, så jag kan nog anta att det var relativt ordentlig betong.

Och så visade det sig att jag inte hade någon av mina nätdrivna med, så jag tänkte "va f**, jag provar väl med lilla batterifjutten då!"

Och jag blev faktiskt förvånad över hur pass bra det ändå matade på i betongen med 12mm borr.
(Förvånad med tanke på min förväntan då, alltså)

Efter en typ 8 cm så tog det tvärstopp, jag stod och dammade på i samma djup tills batteriet torskade, vilket inte var så väldigt länge med mina små 2Ah.

Så letade jag runt lite, hittade på en nätdriven Hilti TE300 som en byggare använde för att bila bort kakel - lycka!
Men lyckan blev kort, då jag snabbt upptäckte att den var trasig, rotationen hade pajat, den bara slog.

Men jag knackade på lite utan rotation i alla fall, tänkte att det kanske knäcker någon hemsk sten eller så. ;)

Sen langade jag in nästa laddade batteri i min lilla Hitachi, och kunde nu plötsligt köra tills borren inte räckte längre.
Dan efter upptäckte jag att väggarna var tydligen dryga halvmetern tjocka, jag hade gjort hålet totalt ca 30cm djupt med Hitachin, innan borrens längd inte räckte längre.

Jag trodde faktiskt inte att den här lilla maskinen skulle mäkta med såpass mycket.

Dagen efter proppade jag med 5,5 mm borr och 30mm djupt i samma betongväggar.
Batteriet (nyladdat då jag började) var riktigt trött vid sista hålet, som var ca nr 15 i ordningen. Annars gjorde den hålen tillräckligt kvickt och bra.


Så mina intryck är mest att det framförallt är batterierna på 2Ah som är svaga punkten på denna maskin, ja nu när jag alltså kör med så små batterier.

Det kommer nog funka för mig ändå, då jag sällan har behov av så mycket mer borrande, och då kan jag rulla ut sladd och köra nätdrivet istället.


Men om någon funderar på denna maskin så fundera på om det passar dina behov om du inte väljer minst 4Ah-batterier.



edit:
Och borren som jag undrade över tidigare har jag funnit ut vad det var.
Det var en Biz-line, Selgas eget varu-märke.
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag har en Makita DHR243 som funnits i min ägo dryga året. har inte stött på något som inte den klarar av och lånat ut till kompisar som även använt den för b.l.a. bilning i deras husrenovering. Används för det mesta med 4Ah batterier men när de tar slut får det bli 3Ah tills man laddat batteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.