Jag funderar på att skaffa en batteridriven borrhammare, bor i ett betonghus så minsta lilla jobb kräver borrhammare.
Kravet är att den ska ta vanliga SDS-borr, har redan en samling, det ska inte vara någon herrejösses heller utan en lätt maskin för mindre jobb. Jag har inga andra verktyg som batterierna måste passa till. Jag vill ha något som håller ihop länge.
Har tittat på Metabo, har bra erfarenheter av en rejäl borrmaskin och vinkelslip men inga batteriverktyg därifrån.
Vad säger församlingen?
 
Mikael_L
IKEA fixa
fixa-borrhammare-li-jon__0150975_PE309036_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har jag, den kan jag verkligen INTE rekommendera. Väldigt orkeslös, i stort sett inte så mycket bättre än en vettig slagborrmaskin.




Panasonic, sån här:
rechargeable_power_tool_batteries_for_panasonic_cordless_rotary_hammer_drill_ey9l80b.jpg
Har jag kört lite.
Bra tryck i maskinen, och batterierna verkar räcka rätt bra.
Men jäkla tungt as att hantera, och inte billig direkt.

Ingen maskin för mig, kanske inte för dig heller.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag funderar på att tjacka en sådan här Hitachi DH18dsl:
Hitachi-DH18DSL.jpg

Ska slå 1,4 J (Min nätdrivna Bosch slår 1,7 och räcker mer än väl åt mig för de jobb där jag tänker batterimaskin)
Jag har lyft och känt på den i affär, väldigt smidig och en vikt som inte direkt tröttar ut en direkt.

Varför jag funderar på denna är mycket för att jag kan använda laddare och batterier jag redan har och köpa en naken maskin.

Men jag kan inte säga hur den är, har aldrig provat. Och aningen rädd att jag kanske anser den för klen efter köp, så jag har inte slagit till än, utan grunnar på.
(Jag borde kanske fråga här på forumet om någon har erfarenhet av Hitachin ... )
 
Hitachin är trevlig, har en sådan på jobbet.

Precis som du säger så känns den lätt och smidig att använda :)

Kraften i den räcker gott och väl till för att borra 5,5 - 12mm hål för plugg eller expander.

Går väl att ta upp 16 mm hål i betong i nödfall, men inget att rekommendera för varken maskin eller användare :p
 
Mikael_L
Om jag köper en så kommer jag nästan uteslutande borra 5,5 mm hål i betong (ibland hårdaste sådan som kan hittas i bostadshus :eek:). I vissa undantagsfall kan det även bli 6 eller 8mm hål.

Du stärker mig i uppfattningen att jag kanske kollar på rätt alternativ för mig. :)
 
M
Makita BHR243

BHR243Z.jpg

Jag är nöjd med min, den har fått utstå en hel del misshandel. Slår 2.0 Joule. Det enda som är på minussidan är att den inte är jättestark i rotationen. Har förvisso dragit i 6x175 träskruv utan problem med den medföljande snabbchucken monterad, men några hålsågar blir det inte.
 
Jag har en från Ryobi, http://se.ryobitools.eu/elverktyg/borr-skruvdragare/r18sds/, långt ifrån samma kraft som Makita men med ett helt annat pris.
Den har aldrig gjort mig besviken utan klarat allt jag behövt den till. Jag har borrat upp till 200mm djupa 20mm hål men har då förborrat med ett mindre borr.
 
Mikael_L
jtl skrev:
Jag har en från Ryobi, [länk], långt ifrån samma kraft som Makita men med ett helt annat pris.
Den har aldrig gjort mig besviken utan klarat allt jag behövt den till. Jag har borrat upp till 200mm djupa 20mm hål men har då förborrat med ett mindre borr.
1,3J ska den slå, enligt någon spec jag hittade.



Jag börjar mer och mer fundera på om det är något fel på just mitt exemplar av IKEA fixa borrhammare. Den ska enligt spec slå 1.0J, och att 1,3J ska klara 20mm betongborr, men 1J inte ens klarar 5mm verkar inte rimligt.
 
Jag har en 36V från Bosch hemma, slår runt 2,7 J och är en fröjd att jobba med. Dock något tung, men du får väl köra nåt pass på gymmet innan för att stärka upp underarmarna :p
 
Har själv bara bra erfarenheter av Metabos batteriverktyg, men de har ingen liten borrhammare i nuvarande sortiment.

Milwaukees M12-borrhammare känns väldigt liten och smidig. Kanske skulle vara något?

6611_9d36f13ff4c323b51419c07906794354.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, allt är ju relativt. Men BHA väger 3,1 kg kontra Milwaukeens 1,8 kg. Jag syftade på att de inte har några i 10.8/12V-klassen.
 
tacho skrev:
Har själv bara bra erfarenheter av Metabos batteriverktyg, men de har ingen liten borrhammare i nuvarande sortiment.

Milwaukees M12-borrhammare känns väldigt liten och smidig. Kanske skulle vara något?

[bild]
Den där är guld om man inte har ett behov av att borra större än 10mm.

Den klarar 10/12, men inget man vill stå och borra ofta med.
 
Det har kommit ett mail med ett kolli-id från Toolstop...fortsättning följer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.