Hejsan. Jag har batteri installerat, ett sonnen 5kw och kalkylen går inte ihop på energilagring fast staten tar halv kostnaden.
Så länge inte elen blir dyrare, högre nätavgift eller stoppad Skatte ersättning på såld el så måste priset ner på batterier för att kalkylen ska hålla.
Sen går de inte att använda batteriet när de är strömavbrott som många tror.
Mvh Thomas
 
Toridde,
Intressant. Kan du göra det andra trådstartaren säger, nämligen ladda lagringsbatteriet med billig nattariff-ström och under dagtid sälja ut den på allmänna elnätet? Vilket fabrikat på växelriktare och typ har du?
 
Hejsan.
Nej de kan jag inte göra med mitt batteri. Har inte läst om något som kan göra de heller.
Mitt batteri laddas av solen och går den i moln en kort stund så använder jag batterier.
Skönt att slippa sälja och köpa under dagar med varierad sol/moln.
Tror jag va den 49 personen i Sverige som installerat nät anslutet batteri enligt dom jag ansökte bidrag av ca 1,5 år sedan. Så inte många då som hoppade på tåget.

Har en 8.6kw anläggning på taket som är nät ansluten. SMA Sunny Tripower 8.0.
Mvh Thomas
 
Ja där ser man, trådstartaren verkar ha missuppfattat ännu mer. Med mördande reklam kan man till och med sälja konserverad gröt.

Det är svårt att få grepp på vad man kan göra med ett lagringsbatteri. Reklambroschyrerna är blanka och fina och har leende och lyckliga unga människor, men ofta saknas handfast beskrivning vad man praktiskt kan göra med lagringsbatteriet.

Om jag skaffar ett lagringsbatteri då vill jag klart att jag ska kunna ha 3-fas 400 Volt då mitt elnätsbolaget har strömavbrott. Dessutom vill jag ha möjligheten att ladda med billigt nattström och sälja under dagtid, även om jag kanske aldrig kommer att göra så. Men den normala användningen av lagringsbatteriet är att ladda litet av dagens strömöverskott och använda det på natten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Seglarvännen och 1 till
  • Laddar…
Ja man ska läsa på ordentligt och kolla vad man får, jag betalade 30k för mitt batteri efter bidrag på 50k. Men jag kan aldrig räkna hem kostnaden för batteriet i dagsläget utan jag valde de för att använda min egen el mer och slippa sälja och köpa dom dagarna då solen varierar.

Man får bra med el fast de är molnigt men jag har bergvärme, induktionshäll m.m som är stor förbrukare i mitt hushåll.
Lägger upp bilder från gårdagen bara för att vissa vad mitt batteri kan göra. Mvh Thomas
 
T Thoridde skrev:
Hejsan. Jag har batteri installerat, ett sonnen 5kw och kalkylen går inte ihop på energilagring fast staten tar halv kostnaden.
Så länge inte elen blir dyrare, högre nätavgift eller stoppad Skatte ersättning på såld el så måste priset ner på batterier för att kalkylen ska hålla.
Sen går de inte att använda batteriet när de är strömavbrott som många tror.
Mvh Thomas
Har du ödrift så behövs inget externt elnät.
Om man sen har det inkopplat för detta eller ej är ju nästa fråga.
Här finns exempel
https://www.fronius.com/en/solar-energy/home-owners/products-and-solutions/store-solar-power
 
Bilder över gårdagen.
Som du ser så klarar bara mitt batteri 2.5kw 3fas.
Tyvärr ligger mitt tak inte i rätt väderstreck men min anläggning ger runt 8000kw på ett år. Sålde 3200kw föra året. Thomas
 
  • Energistatistik för hemmet visar daglig produktion och konsumtion av kWh den 20 mars 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf som visar energiförbrukning, produktion, laddning och urladdning av ett hemmasystem under ett dygn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Seglarvännen och 1 till
  • Laddar…
A
T Thoridde skrev:
Hejsan. Jag har batteri installerat, ett sonnen 5kw och kalkylen går inte ihop på energilagring fast staten tar halv kostnaden.
Så länge inte elen blir dyrare, högre nätavgift eller stoppad Skatte ersättning på såld el så måste priset ner på batterier för att kalkylen ska hålla.
Sen går de inte att använda batteriet när de är strömavbrott som många tror.
Mvh Thomas
Intressant vore det att få se kalkylen som integår ihop. Skall sedan jämföra.
 
A Alexn72 skrev:
Har du ödrift så behövs inget externt elnät.
Om man sen har det inkopplat för detta eller ej är ju nästa fråga.
Här finns exempel
[länk]
Jag vet att de finns både ödrift och backup box, m.m men inget som är grattis eller standard. Sen får man inte använda alla i Sverige pga av regler.
Sen om man läser vidare om batteri backup så ska man ha anläggningen kapacitet gånger 1,5 så blir ganska dyrt och stort.

Men har man pengar så är inget omöjligt, men då bryr man sig inte om några ören skillnad natt och dag på elräkningen heller tror jag.

För mig är de spännande och roligt med energi besparing och ny teknik.

Mvh Thomas
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Intressant vore det att få se kalkylen som integår ihop. Skall sedan jämföra.
Jag räknade själv.
Om vi räknar på mitt 5kw så kan jag spara max 5kw per dag. Lite mer går en varierande dag men väldigt ovanligt. Så vi räknar på 1,5kr per kw vi spar. Men nu missar vi 60öre från staten så sej 1kr kw du spar.

5x365 = 1825 men vi har två månader utan sol och mitt batteri är en prydnad men de räknar vi inte med.
Så dela 30000/1825 så har du en glädje kalkyl som nästan går ihop. 16.4 år Pay off.

Sen kan man räkna med förluster, m.m

Men om staten tar bort bidrag på såld el och ersätter den med bidrag för el man använder själv så kommer energi lagrings marknaden att blomstra.
Finns några forum som hoppas på att de är vägen att gå, jag vet inte men nu måste priset ner mycket eller bidrag på använd energi för att min kalkyl ska gå ihop.

Hur har du räknar och vad får du betala för dom olika batterierna ?

Ingen blir gladare än mig om jag räknat fel.
 
En sak som är bra med elnätsansluten solcellsanläggning är att även om den skulle totalhaverera t.ex. växelriktaren går sönder, så har man precis som innan man skaffade solcellsanläggningen, ström till sitt hus. Solcellsanläggningen är ett komplement till allmänna elnätet. Precis som en luft-luft-värmepump är det i ett hus med direktelvärme. Det står inte och faller med att en solcellsanläggningen alltid fungerar. Sedan är det så att en solcellsanläggning fungerar och fungerar år in och år ut. Sällan något som fallerar. Är det något som pajar, kan det vara växelriktare, eller effektoptimerare(SolarEdge-system) som går sönder, om man har några effektoptimerare. De flesta har system utan effektoptimerare. Även om några effektoptimerare pajar, fungerar solcellsanläggningen ändå, men effekten från paneler med pajade effektoptimerare förloras helt. Inte hela världens undergång.
 
Redigerat:
A Alexn72 skrev:
Har du ödrift så behövs inget externt elnät.
Om man sen har det inkopplat för detta eller ej är ju nästa fråga.
Här finns exempel
[länk]
Du får inget ROT för batteri som inte är nätanslutet.
 
Rot-avdrag räknas väl bara på arbetskostnad(inte på material) och den är jämfört med själva lagringsbatterikostnad låg vid en lagringsbatteriinstallation.
 
A Arnodt skrev:
Rot-avdrag räknas väl bara på arbetskostnad(inte på material) och den är jämfört med själva lagringsbatterikostnad låg vid en lagringsbatteriinstallation.
Nej, grön ROT gäller även material till viss del. Ex EV laddare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.