E elmont skrev:
Och tala om att det normala är att man bryter fasen och bara i undantagsfall har man brytning i nollan i en fast installation. Man tror ju att spänningen är borta om man bryter kretsen och bla kan felsökning bli lite knepig om man tror att en "apparat" ska vara spänningslös men har full spänning utan att fungera.
Då blir det lite för mycket "bilel" i anläggningen ;)
Du felsöker i en anläggning utan att skruva ur säkringarna och blir plötsligt överraskad av full spänning?

/Höghus

Det händer rätt ofta att man mäter med full spänning när man felsöker, och har man spänning där man inte förväntar sig spänning är det lätt att tro att man är felet på spår.
Trots att jag har en rätt gedigen vana vid felsökning på starkströmsanläggningar upplever jag att felsökning på tex bilel som mycket besvärlig pga att där finns ett helt annat tänk.
Då man ska felsöka vet man oftast inte i detalj hur anläggningen är kopplad och då underlättar det om man har utfört anläggningen enligt gängse regler och inte efter nått eget system.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Jag skickade följande till Finder;
---------------------------------
In your instruction for the 26 series relays,
http://gfinder.findernet.com/public/attachments/26/IB2600.pdf
you enforce putting the coil activator switch in the neutral circuit.
According to knowledgable expertise, that is is against common
practise, and is strongly not recommended, at least not here in Sweden. The
consensus here is to put the switch on the phase side of the coil.
Are there any EU directives regulating this
or is common practice differing in the EU?

Och fick svaret

Dear Mr Höghus,

I have checked with the factory and it is agreed that for the 26 series relay the coil can be switched in the N or the L.

Historically, in the Italian marked where the wholesale use of these devices is in lighting circuits, the practice has been to switch the N.
We would however agree with you that nowadays common practice and regulations tend to cite switching the Live, and we will include both versions in future data sheets.

Kind regards

Norman Carnt
Technical

En italiensk specialare alltså...

/Höghus

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag skickade följande till Finder;
In your instruction for the 26 series relays,
[länk]
you enforce putting the coil activator switch in the neutral circuit.
According to knowledgable expertise, that is is against common
practise, and is strongly not recommended, at least not here in Sweden. The
consensus here is to put the switch on the phase side of the coil.
Are there any EU directives regulating this
or is common practice differing in the EU?

Och fick svaret

Dear Mr Höghus,

I have checked with the factory and it is agreed that for the 26 series relay the coil can be switched in the N or the L.

Historically, in the Italian marked where the wholesale use of these devices is in lighting circuits, the practice has been to switch the N.
We would however agree with you that nowadays common practice and regulations tend to cite switching the Live, and we will include both versions in future data sheets.

Kind regards

Norman Carnt
Technical

En italiensk specialare alltså...

/Höghus

Inte illa om du får dem att ändra i bladet. Och av en Italiensk tillverkare blir det ju specialare enligt deras sed och bruk historiskt, är knappast "nowadays" i mer strikt elkultur som sagt. Har du kopplat in dina reläer ännu och fått till det som du vill?

GK100 GK100 skrev:
Inte illa om du får dem att ändra i bladet.
Vi får väl hoppas!

GK100 GK100 skrev:
Har du kopplat in dina reläer ännu och fått till det som du vill?
Nej tyvärr, mest plåtregelskruvande och projektering/inköp av elprylar såhär långt. Med Forumets benägna hjälp, tack!
Teledosor och de flesta a/k-dosor är på plats.
Jag behöver ha hit ett behörigt proffs för att bygga om min elcentral (egentligen 2st). Dom ser för eländiga ut, kan få vilken elektrisk människa som helst att vilja gråta. Jag kan inte sätta reglar/dosor/rör/skivor på den väggen förrän det är klart.
Han får göra det enkla jobbet och koppla in mina ideer senare i höst. :D

Ska se om jag kan kan hitta nån hjälte som meckar med italienska bilar på fritiden... ;)

/Höghus

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.