Då får det bli så. Två kommentarer dock
Höghus Höghus skrev:
Dessa två går till undercentral med 1x 4p jfb + 1x 2p jfb
Två separata undercentraler i så fall då det är två separata huvudledningar som ska hållas isär.
Dom kan sitta bredvid varandra om det passar.

Höghus Höghus skrev:
I ytterslinga runt rummet, mellan två dörrar går 25m rör med 6g1,5 och
Du menar 7G1.5? När du räknar upp fyra tändtrådar osdv får jag inte antalet att gå ihop. En skyddsledare måste med även om den inte används.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då får det bli så. Två kommentarer dock

Två separata undercentraler i så fall då det är två separata huvudledningar som ska hållas isär.
Dom kan sitta bredvid varandra om det passar.
(y)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du menar 7G1.5? När du räknar upp fyra tändtrådar osdv får jag inte antalet att gå ihop. En skyddsledare måste med även om den inte används.


VARNING! Paint-grafik...
Enkel skiss över elanslutning för en LED-transformator med märkning av fas och potentialutjämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad skall PE anslutas till?


/Höghus
 
Redigerat:
Höghus Höghus skrev:
Arbetsplanen just nu är
5g2,5 i ena golvröret avsäkrad som tidigare med 10A diazed till bastu
3g1,5 i andra röret till värme/avfuktning avsäkrad med 10A diazed
Dessa två går till undercentral med 1x 4p jfb + 1x 2p jfb
I ytterslinga runt rummet, mellan två dörrar går 25m rör med 6g1,5 och 4 kopplingsdosor fördelade runt rummet. I varje dosa sitter ett Conrad-impulsrelä länkat tidigare.
Ledarna är fas som slutar i sista dosa, och neutral + 4 tändtrådar som går hela vägen. Vid varje dörr sitter 4 momentanbrytare. som påverkar var sitt relä.
Från kopplingsdosa rör med neutral och relästyrd fas till ännu okänd dosa med trafo till led-belysning och från denna rör till apparatdosa i takhöjd med näslock där 12/24V går ut till led-lister.

/Höghus
Nu har jag följt med lite dåligt i tråden (den är inte lätt att förstå vid en rak snabb genomläsning) men varför kallar du det undercentraler? Verkar bara vara JFB separat för två grupper, man kan då fråga sig varför du inte sätter dem i utgångspunkten i stället och kanske tom för hela centralen. Samma med 10 A för bastun det räcker säkert men finns ingen direkt anledning att ligga i närheten av eller lätt över märkström på säkringarna i onödan. Det är en av de gyllene regler Bo ibland tar upp här på BH och det är lätt att hålla med i den dimensioneringsregeln.
 
Mikael_L
Höghus Höghus skrev:
(y)





VARNING! Paint-grafik...
[bild]
Vad skall PE anslutas till?

/Höghus
Alltså ..., VAD ska bilden egentligen föreställa (inte paingrafik då, utan vilken funktion ...) ? :thinking: :surprised:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alltså ..., VAD ska bilden egentligen föreställa (inte paingrafik då, utan vilken funktion ...) ? :thinking: :surprised:
Röret med 6 ledare Bo frågade om.
Fas, neutral och 4 trådar till 2x4 momentana brytare. Kopplingsdosa med impulsrelä, bara ett utritat.
Samt dosa innehållande trafo till led-belysning.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Vad skall PE anslutas till?
Ingenting, men en skyddsledare måste ingår i varje ledning även om den inte används.

Sedan får du rita om schemat lite så att impulsreläet styrs med fas istället för nolla. Jag ser för övrigt inte att reläet från Conrad som det länkas till är ett impulsrelä, men du kanske tolkar schwedish bättre.

Det finns alternativ men jag tror det får bli nog med alternativ nu om du ska komma framåt. Alternativen innefattar ingrepp i matande central som jag förstår är en gammal diazedcentral som saknar JFB så det är kanske inte så enkelt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ingenting, men en skyddsledare måste ingår i varje ledning även om den inte används.
OK.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sedan får du rita om schemat lite så att impulsreläet styrs med fas istället för nolla..
Har vi en vinnare här?
Eller måste PE med upp till trafon? Det verkar kontraproduktivt att ha med den till ett utrymme med dubbelisolerade prylar.
Hela vägen upp till andra uppsättningen brytare eller kan den terminera i sista kopplingsdosan?

VARNING! PAINT-GRAFIK!
Schematisk ritning av elinstallation med fyra LED-transformatorer och kopplingsdosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser för övrigt inte att reläet från Conrad som det länkas till är ett impulsrelä, men du kanske tolkar schwedish bättre.
Man behöver nog inte kunna utrikiska för att förstå vad 26.01 har för funktion på sidan 4 i produktmanualen som Conrad länkar till. 1 pol 2 steg av på.
https://produktinfo.conrad.com/date...-da-01-en-DOSEN_REL__1S_230_V_AC_SERIE_26.PDF


Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns alternativ men jag tror det får bli nog med alternativ nu om du ska komma framåt. Alternativen innefattar ingrepp i matande central som jag förstår är en gammal diazedcentral som saknar JFB så det är kanske inte så enkelt.
Om inte alternativen är avsevärt säkrare, billigare eller enklare är jag nog nöjd såhär.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
OK.



Har vi en vinnare här?
Eller måste PE med upp till trafon? Det verkar kontraproduktivt att ha med den till ett utrymme med dubbelisolerade prylar.
Hela vägen upp till andra uppsättningen brytare eller kan den terminera i sista kopplingsdosan?

VARNING! PAINT-GRAFIK!
[bild]



Man behöver nog inte kunna utrikiska för att förstå vad 26.01 har för funktion på sidan 4 i produktmanualen som Conrad länkar till. 1 pol 2 steg av på.
[länk]




Om inte alternativen är avsevärt säkrare, billigare eller enklare är jag nog nöjd såhär.

/Höghus
Nu har du brytarna mot impulsreläerna på rätt sida dvs kopplar fasen, du bör göra om så reläerna också kopplar fas mot dina LED-trafos. Och som jag undrade tidigare varför inte lägga JFB på matande centralen i stället för i slutet på två enskilda grupper? Det går givetvis att göra så men två brytare och lite udda montage ändå.

PE behöver du inte överdrivet ta med till tarfo om det på något sätt blir knepigt, annars ta med den överallt och se till att den är kopplad även om den inte används i slutänden.
 
GK100 GK100 skrev:
Nu har jag följt med lite dåligt i tråden (den är inte lätt att förstå vid en rak snabb genomläsning)
Ok.

GK100 GK100 skrev:
men varför kallar du det undercentraler?
Okunskap antagligen.

GK100 GK100 skrev:
Verkar bara vara JFB separat för två grupper, man kan då fråga sig varför du inte sätter dem i utgångspunkten i stället och kanske tom för hela centralen.
Vid centralen absolut. Med en gammal anläggning i ett fritidshus som ligger lååångt bort där husdräneringen är beroende av dränkpumpar känns det för mig lite väl spännnande att förse den med jordfelsbrytare för rubbet. Jag tror jag överlåter det till nästa ägare. Eller vill du säga att det är ett tvingande krav?

GK100 GK100 skrev:
Samma med 10 A för bastun det räcker säkert men finns ingen direkt anledning att ligga i närheten av eller lätt över märkström på säkringarna i onödan. Det är en av de gyllene regler Bo ibland tar upp här på BH och det är lätt att hålla med i den dimensioneringsregeln.
Visst kan bastun säkras upp till 16A. Om det är god bransch-sed ser jag inget problem med det.
Men jag måste erkänna att det för mig känns bakvänt att byta ut 10A-säkringarna som suttit sedan 70-talet mot kraftigare doningar.

/Höghus
 
Redigerat:
Då kan jag förstå att du vill undvika JFB för helheten inget krav så du kan göra som du tänkt. Och för val av säkring till bastun är det en bra sed att säkra högre än den kända belastningen. Här vet du ju vad den är så ligger det över 10 A välj gärna nästa lämpliga steg du har både 13 och 16 att välja på.
 
GK100 GK100 skrev:
Nu har du brytarna mot impulsreläerna på rätt sida dvs kopplar fasen, du bör göra om så reläerna också kopplar fas mot dina LED-trafos. .
Tack, slarv av mig där!
Van vid bil-elscheman där allt jordas av brytare och givare... :D
VARNING! PAINT-GRAFIK!
Schematisk ritning av elanslutningar för fyra LED-transformatorer i ett enkelt linjediagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



/Höghus
 
GK100 GK100 skrev:
PE behöver du inte överdrivet ta med till tarfo om det på något sätt blir knepigt, annars ta med den överallt och se till att den är kopplad även om den inte används i slutänden.
Nä, inte knepigt. Det känns bara onödigt om det det inte ett krav eller höjer säkerheten.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Tack, slarv av mig där!
Van vid bil-elscheman där allt jordas av brytare och givare... :D
VARNING! PAINT-GRAFIK!
[bild]


/Höghus
Nu är du nästan rätt, spolen, trafo mot nollan ok samma med andra sidan spolen via knapparna ok, saknas bara ett streck mellan L och kontakten på reläet före trafon.
 
Höghus Höghus skrev:
Nä, inte knepigt. Det känns bara onödigt om det det inte ett krav eller höjer säkerheten.

/Höghus
Det är kanske i ditt fall mest ett formellt krav. För sträckan mot trafon om det ligger i rör eller slang en kort bit kan du nog utan vidare lämna det att dras i vid framtida ändring om PE krävs då. Men ta med i alla dosor osv på vägen och koppla ihop korrekt där.
 
GK100 GK100 skrev:
Nu är du nästan rätt, spolen, trafo mot nollan ok samma med andra sidan spolen via knapparna ok, saknas bara ett streck mellan L och kontakten på reläet före trafon.
?
Sorry, nu tappade du bort mig. Fas kopplas i min ritning till brytarna inne i de två apparatdosorna. Skall det i stället göras inne i varje kopplingsdosa?

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.