6 895 läst · 79 svar
7k läst
79 svar
Bastu + uttag i samma 20mm rör
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 091 inlägg
Då får det bli så. Två kommentarer dock
Dom kan sitta bredvid varandra om det passar.
Två separata undercentraler i så fall då det är två separata huvudledningar som ska hållas isär.Höghus skrev:
Dom kan sitta bredvid varandra om det passar.
Du menar 7G1.5? När du räknar upp fyra tändtrådar osdv får jag inte antalet att gå ihop. En skyddsledare måste med även om den inte används.Höghus skrev:
Nu har jag följt med lite dåligt i tråden (den är inte lätt att förstå vid en rak snabb genomläsning) men varför kallar du det undercentraler? Verkar bara vara JFB separat för två grupper, man kan då fråga sig varför du inte sätter dem i utgångspunkten i stället och kanske tom för hela centralen. Samma med 10 A för bastun det räcker säkert men finns ingen direkt anledning att ligga i närheten av eller lätt över märkström på säkringarna i onödan. Det är en av de gyllene regler Bo ibland tar upp här på BH och det är lätt att hålla med i den dimensioneringsregeln.Höghus skrev:Arbetsplanen just nu är
5g2,5 i ena golvröret avsäkrad som tidigare med 10A diazed till bastu
3g1,5 i andra röret till värme/avfuktning avsäkrad med 10A diazed
Dessa två går till undercentral med 1x 4p jfb + 1x 2p jfb
I ytterslinga runt rummet, mellan två dörrar går 25m rör med 6g1,5 och 4 kopplingsdosor fördelade runt rummet. I varje dosa sitter ett Conrad-impulsrelä länkat tidigare.
Ledarna är fas som slutar i sista dosa, och neutral + 4 tändtrådar som går hela vägen. Vid varje dörr sitter 4 momentanbrytare. som påverkar var sitt relä.
Från kopplingsdosa rör med neutral och relästyrd fas till ännu okänd dosa med trafo till led-belysning och från denna rör till apparatdosa i takhöjd med näslock där 12/24V går ut till led-lister.
/Höghus
Röret med 6 ledare Bo frågade om.Mikael_L skrev:
Fas, neutral och 4 trådar till 2x4 momentana brytare. Kopplingsdosa med impulsrelä, bara ett utritat.
Samt dosa innehållande trafo till led-belysning.
/Höghus
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 091 inlägg
Ingenting, men en skyddsledare måste ingår i varje ledning även om den inte används.Höghus skrev:
Sedan får du rita om schemat lite så att impulsreläet styrs med fas istället för nolla. Jag ser för övrigt inte att reläet från Conrad som det länkas till är ett impulsrelä, men du kanske tolkar schwedish bättre.
Det finns alternativ men jag tror det får bli nog med alternativ nu om du ska komma framåt. Alternativen innefattar ingrepp i matande central som jag förstår är en gammal diazedcentral som saknar JFB så det är kanske inte så enkelt.
OK.Bo.Siltberg skrev:
Har vi en vinnare här?Bo.Siltberg skrev:
Eller måste PE med upp till trafon? Det verkar kontraproduktivt att ha med den till ett utrymme med dubbelisolerade prylar.
Hela vägen upp till andra uppsättningen brytare eller kan den terminera i sista kopplingsdosan?
VARNING! PAINT-GRAFIK!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man behöver nog inte kunna utrikiska för att förstå vad 26.01 har för funktion på sidan 4 i produktmanualen som Conrad länkar till. 1 pol 2 steg av på.Bo.Siltberg skrev:
https://produktinfo.conrad.com/date...-da-01-en-DOSEN_REL__1S_230_V_AC_SERIE_26.PDF
Om inte alternativen är avsevärt säkrare, billigare eller enklare är jag nog nöjd såhär.Bo.Siltberg skrev:
/Höghus
Nu har du brytarna mot impulsreläerna på rätt sida dvs kopplar fasen, du bör göra om så reläerna också kopplar fas mot dina LED-trafos. Och som jag undrade tidigare varför inte lägga JFB på matande centralen i stället för i slutet på två enskilda grupper? Det går givetvis att göra så men två brytare och lite udda montage ändå.Höghus skrev:OK.
Har vi en vinnare här?
Eller måste PE med upp till trafon? Det verkar kontraproduktivt att ha med den till ett utrymme med dubbelisolerade prylar.
Hela vägen upp till andra uppsättningen brytare eller kan den terminera i sista kopplingsdosan?
VARNING! PAINT-GRAFIK!
[bild]
Man behöver nog inte kunna utrikiska för att förstå vad 26.01 har för funktion på sidan 4 i produktmanualen som Conrad länkar till. 1 pol 2 steg av på.
[länk]
Om inte alternativen är avsevärt säkrare, billigare eller enklare är jag nog nöjd såhär.
/Höghus
PE behöver du inte överdrivet ta med till tarfo om det på något sätt blir knepigt, annars ta med den överallt och se till att den är kopplad även om den inte används i slutänden.
Ok.GK100 skrev:
Okunskap antagligen.GK100 skrev:
Vid centralen absolut. Med en gammal anläggning i ett fritidshus som ligger lååångt bort där husdräneringen är beroende av dränkpumpar känns det för mig lite väl spännnande att förse den med jordfelsbrytare för rubbet. Jag tror jag överlåter det till nästa ägare. Eller vill du säga att det är ett tvingande krav?GK100 skrev:
Visst kan bastun säkras upp till 16A. Om det är god bransch-sed ser jag inget problem med det.GK100 skrev:
Men jag måste erkänna att det för mig känns bakvänt att byta ut 10A-säkringarna som suttit sedan 70-talet mot kraftigare doningar.
/Höghus
Redigerat:
Då kan jag förstå att du vill undvika JFB för helheten inget krav så du kan göra som du tänkt. Och för val av säkring till bastun är det en bra sed att säkra högre än den kända belastningen. Här vet du ju vad den är så ligger det över 10 A välj gärna nästa lämpliga steg du har både 13 och 16 att välja på.
Nu är du nästan rätt, spolen, trafo mot nollan ok samma med andra sidan spolen via knapparna ok, saknas bara ett streck mellan L och kontakten på reläet före trafon.Höghus skrev:
Det är kanske i ditt fall mest ett formellt krav. För sträckan mot trafon om det ligger i rör eller slang en kort bit kan du nog utan vidare lämna det att dras i vid framtida ändring om PE krävs då. Men ta med i alla dosor osv på vägen och koppla ihop korrekt där.Höghus skrev:
?GK100 skrev:
Sorry, nu tappade du bort mig. Fas kopplas i min ritning till brytarna inne i de två apparatdosorna. Skall det i stället göras inne i varje kopplingsdosa?
/Höghus