bygga_bo skrev:
Snyggt jobbat jackt!

Har du strukit kvistarna med shellack? Jag ser ingen sådan på bilderna, eller att det nämns i texten. Trist om det skulle "blöda" igenom sen...
Tack!

Helt rätt, ska kolla om grundfärgen har det, annars får jag göra en extra strykning..
 
Den höll!!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även när jag lade mig i den.. :)
 
  • Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
I'm back!
Har varit lite turbulenta veckor, tråkigheter på jobbet, så har kört lite lägre tempo. Men lite har ändå hänt.

Sängstomen är nu målad med kvistlack, grundfärg och tre lager täckfärg. Så det får klassas som klart. Ska köpa tassar till benen och skruva fast ribborna, sedan ställer vi den på plats.

Huvudgaveln är den delen som fick stå lite tillbaka under dessa veckor. Men nu är vi på rull igen.

Har funderat på hur man skall få dit bilderna, hade tankar om att "måla" dit dem på gaveln direkt, eller ha lösa skivor som bilderna va på som man satte dit på gaveln.

På jobbet har vi gjort ett stort jobb med plexiglas och skrivit ut bilder på dem och det blev snyggt, så jag funderade om inte det skulle vara vägen framåt..

Så i veckan satte jag igång. Gjorde ordning dokument med bilderna liggandes i cirklar med 230mm diameter.
Började att få plexiglas-skivan rund, frästes med höghastighetsfräs. Några trial-and-error försök, plexiglaset var riktigt hårt, så hade jag tre cirklar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


La in bild-dokumentet i skrivar-programmet, och körde en testkörning på kapa-skiva.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det var tur att vi testade, bilden var första ggr upp-å-ner.. :)

Sedan den skarpa körningen på plexiglaset.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första vändan med färg-bilden och andra vändan med vit bakgrundsfärg.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivorna med bilderna klara..
 
Sedan ut i snickarboden..

Tanken är att bilden ska ligga i en liten försänkning på baksidan, så man ser 210mm utan cirkelns 230mm. Hade sågat av gaveln tidigare och testade på den biten. Har bara ett fåtal överhandsfräsar, så de kanske inte var de mest praktiska. Började med en 20mm "not-fräs?". Köpte den när jag skulle spåra för golvvärmen. Mätte in att jag skulle ha en radie på 105mm och testade.. Insåg efter första varvet att man nog skulle mäta på den punkt som är längst i från centrumpigen och inte den närmsta.. Cirkel blev inte 210mm.. :)
Nytt försök och nu stämde det.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också en fräs som följer en kant och den fräser ut 10mm från kanten. Körde den så det blev en 10x10mm urspårning på baksidan.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provade sedan att lägga dit en av de test-bilder som vi skrev ut. Och det kommer nog bli bra det här.. :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu skall detta bara göras på den riktiga biten. Ska också göra några små ändringar på gaveln. Så nästa gång vi hörs bör gaveln ha hål och är korrekt sågad. Plus lite till.. ;)
 
  • Gilla
Shakula
  • Laddar…
Så var det dags för huvudgaveln att få sin form. Ökade den yttre cirkeln några cm och började fräsa konturerna. Var förbi CO och köpte Dremels fräspaket och körde med hållaren från Veritas. Funkade riktigt bra..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde inte hela vägen igenom, utan körde sticksågen när det var fräst en bit, så hade jag bra kanter att såga mot.

Sågade sedan ut innercirkeln på samma sätt, fräste en bit och sedan sticksågen..

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan vända på allt och fräsa ut kanten med den stora fräsen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upp till målarstugan och testa gaveln på sängen. Satte in en av testbitarna så man får känslan med bilden. Tycker det blev riktigt bra.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behöver få till någon kant eller liknande på överkanten, då man ser de urspårningar som finns på baksidan. Sedan funderar vi på att få in belysning på något sätt..
 
  • Gilla
kallun och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker du fick till huvudgaveln riktigt fint.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
pär h skrev:
Jag tycker du fick till huvudgaveln riktigt fint.
Tack! Blev ju bra till slut. Tur att det fanns matrl så man kunde ändra allt eftersom.

Måste dock komma på något sätt att öka cirkeln på baksidan med 2-3mm, då plexiglas-bitarna inte var exakt 230mm.. :(
 
Det blir ju bra det här! För att förstora cirkeln tror jag det enklaste är att fräsa ut en cirkel i typ mdf och sen använder insidan på cirkeln som fräsmall. Finns ju även frässtål som skulle kunna funka http://www.axminster.co.uk/axcaliber-rebate-set-1-2-6-bearings-506273 men chansen att du får bra passform är nog större om du går omvägen via en mall, billigare blir det också.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Här blir ett ypperligt tillfälle att öva med handverktyg. Skölpar, stämjärn,kniv. :)
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Har du inget fallsstål med utbytbara kullager som kanske skulle passa. Annars ett köpe tillfälle☺
Äh det var ju precis det förslaget du fick av Ola. Nästa gång skall jag titta på länkarna innan jag skriver :surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
För att förstora cirkeln tror jag det enklaste är att fräsa ut en cirkel i typ mdf och sen använder insidan på cirkeln som fräsmall.
Du menar att rita av cirkeln på en bit mdf med lite extra rörelsemån. Fräsa/såga ut den cirkeln. Så långt är jag med..

Sen blir det klurigare.. Lägga mdf'en på baksidan och fräsa borde vara det naturliga, men mitt frässtål har rullen på undersidan, så det känns inte som det kommer funka.

pär h skrev:
Här blir ett ypperligt tillfälle att öva med handverktyg. Skölpar, stämjärn,kniv. :)
Det är givetvis ett sätt, men hur lätt är det att få det runt?
 
jackt skrev:
Du menar att rita av cirkeln på en bit mdf med lite extra rörelsemån. Fräsa/såga ut den cirkeln. Så långt är jag med..

Sen blir det klurigare.. Lägga mdf'en på baksidan och fräsa borde vara det naturliga, men mitt frässtål har rullen på undersidan, så det känns inte som det kommer funka.
Det där hålet som är 2-3mm för litet, är det genomgående eller det går bara en bit ner i ämnet? Är det genomgående spelar det ingen roll vilken sida om frässtålet kullagret sitter på, du sätter mallen på över- eller undersida beroende på hur ditt frässtål ser ut.

Är det inte genomgående behöver du en kopierhylsa till fräsen (det brukar följa med till de flesta fräsar) alternativt ett frässtål med kullager i toppen och en tillräckligt tjock mall (eller frässtål med kort skärlängd).

Edit. Ser ut som det är en ickegenomgående cirkel som ska förstoras. Funkar det att förstora centrumhålet (alltså där bilden ligger) 2-3mm med hjälp av mall och sen köra ett nytt tag med falsfräsen du använde tidigare?
 
Redigerat:
Ola C skrev:
Är det inte genomgående behöver du en kopierhylsa till fräsen (det brukar följa med till de flesta fräsar) alternativt ett frässtål med kullager i toppen och en tillräckligt tjock mall (eller frässtål med kort skärlängd).

Edit. Ser ut som det är en ickegenomgående cirkel som ska förstoras. Funkar det att förstora centrumhålet (alltså där bilden ligger) 2-3mm med hjälp av mall och sen köra ett nytt tag med falsfräsen du använde tidigare?
Precis. Det är det icke genomgående hålet..

Den mindre ringen är 210mm och under den är det en ring som är 230mm. Tjockleken mellan den mindre och den större är 8-10mm..

Falsfräsen fräser 10mm in från hjulet..

Om jag använder kopiehylsan, då är det den som är "styrningen"? Så mallen skall anpassas så att kopiehylsan och frässtålet blir det nya måttet? Har nog inte kört med kopiehylsan, så får mäta och testa vad den ger för värden.. Får leta efter youtube-klipp, har för mig att New Brit Workshop hade något om hylsor..

Blir nog ett eget inlägg detta tror jag.. :)
 
Redigerat:
Yes korrekt, man styr mot hylsan. Mallen borde ha radie = önskad slutlig radie - radie på frässtålet + ytterradie på styrhylsan. Med risk för att jag räknat fel vilket jag ofta gör när jag kör med kopierhylsa:surprised:
 
Ola C skrev:
Yes korrekt, man styr mot hylsan. Mallen borde ha radie = önskad slutlig radie - radie på frässtålet + ytterradie på styrhylsan. Med risk för att jag räknat fel vilket jag ofta gör när jag kör med kopierhylsa:surprised:
:)

Kommer göra många beräkningar och testkörningar innan jag kör på gaveln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.