Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
Staffans2000
Förs och främst, dyker de inte bara upp, hux flux. Det är inte, eller borde inte vara en rättighet att skaffa barn. Barn är helt enkelt inte en bristvara. Tvärt om, finns det ett rejält överskott. Våra förorter är ett bevis på det samt den förödande befolkningsökningen. Därför borde föräldraansvaret innebära att föräldrarna själva (brrr...) ansvarar för sina egna barn (åtminstone när de är så små) De har som sagt, gott om tid på sig att förbereda och planera. En plan kan faktiskt vara att inte skaffa barn, om man inser att jobbet och hobbysysslorna är viktigare, vilket har visat sig här och var i denna tråd.

Staffan
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Förs och främst, dyker de inte bara upp, hux flux. Det är inte, eller borde inte vara en rättighet att skaffa barn. Barn är helt enkelt inte en bristvara. Tvärt om, finns det ett rejält överskott. Våra förorter är ett bevis på det samt den förödande befolkningsökningen. Därför borde föräldraansvaret innebära att föräldrarna själva (brrr...) ansvarar för sina egna barn (åtminstone när de är så små) De har som sagt, gott om tid på sig att förbereda och planera. En plan kan faktiskt vara att inte skaffa barn, om man inser att jobbet och hobbysysslorna är viktigare, vilket har visat sig här och var i denna tråd.

Staffan
Citera annars får jag ingen notifiering.

Så enbart soffliggare ska skaffa barn, det är ju inte så superfint mot DNA poolen
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Tokskalle Tokskalle skrev:
Nu har jag inte läst alla svar här men ... Det var då hemskt vad många som lägger vikt på föräldrarnas sysselsättning.
Det är väl fullständigt skitsamma om föräldrarna sitter hemma hela dagarna eller om de så är iväg i omloppsbana i ISS? Barn mår väl bra, och utvecklas av att träffa andra människor (Vuxna som barn) utanför den närmsta familjen?
Och om så är fallet så skall barnen självklart till förskolan oavsett vad päronen sysslar med.
Barnens välmående går alltid först. Även om det samtidigt råkar gynna någon lat djävel.
Är du arbetslös ska du inte ha de där på heltid, utan de timmar som kommunen ger dig.
Barnens välmående blir väl inte bra att ha lata föräldrar?
Jag tyckt dock synd om barnen som blev förbjudna att gå till dagis sina 15 timmar i veckan i våras.
 
J JohanLun skrev:
Från dagis till management... Spännande vändning...

Det är tråkigt att vilja dela in barn i a och blag i dagisåldern. Klart att olika barn har olika förutsättningar, men dagis och grundskola tycker jag har en skyldighet att ge alla en bra chans.


När barnen blir äldre tycker jag dock att det är rimligt att de som stör eller behöver så mycket extrahjälp att det hämmar de andras utveckling bör få gå separat. De som har lätt för sig kommer ändå ta för sig givet att inte några elever förstör undervisningen.

Att bara ha seniorer i ett team kan nog vara negativt ibland, vissa uppgifter är enklare och trista för en senior men utmärkt för en med mindre erfarenhet...
Stämmer ju inte alls att de som har lätt för sig inte behöver stöd. Överbegåvade barn får ofta problem på grund av att de blir uttråkade och det går för långsamt. Det yttrar sig ofta i att det blir dem som utgör störande moment för de mer normalbegåvade barnen som faktiskt behöver koncentrera sig för att hänga med.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Från dagis till management... Spännande vändning...

Det är tråkigt att vilja dela in barn i a och blag i dagisåldern. Klart att olika barn har olika förutsättningar, men dagis och grundskola tycker jag har en skyldighet att ge alla en bra chans.


När barnen blir äldre tycker jag dock att det är rimligt att de som stör eller behöver så mycket extrahjälp att det hämmar de andras utveckling bör få gå separat. De som har lätt för sig kommer ändå ta för sig givet att inte några elever förstör undervisningen.

Att bara ha seniorer i ett team kan nog vara negativt ibland, vissa uppgifter är enklare och trista för en senior men utmärkt för en med mindre erfarenhet...
Det är ju här som skolpolitikerna har gått helt fel i 50 år. Lösningen är att man håller klassen eller gruppen samlad men att de duktigaste får mer avancerat material att arbeta med på egen hand samt lite stöttning från läraren. Och de svagbegåvade får tillåtas att släpa efter om de trots extrastöd från den ambulerande svagbegåvningsstödläraren helt enkelt inte klarar att hänga med.

Det är ett grovt misstag att drömma om att alla barn skall nå samma grundnivå, då får man de här problemen som beskrivs. Ett alternativ är ju att de allra mest begåvade får gå i en högre klass i de ämnen de är duktiga i. Gäller kanske främst när de börjat grundskolan.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Förs och främst, dyker de inte bara upp, hux flux. Det är inte, eller borde inte vara en rättighet att skaffa barn. Barn är helt enkelt inte en bristvara. Tvärt om, finns det ett rejält överskott. Våra förorter är ett bevis på det samt den förödande befolkningsökningen. Därför borde föräldraansvaret innebära att föräldrarna själva (brrr...) ansvarar för sina egna barn (åtminstone när de är så små) De har som sagt, gott om tid på sig att förbereda och planera. En plan kan faktiskt vara att inte skaffa barn, om man inser att jobbet och hobbysysslorna är viktigare, vilket har visat sig här och var i denna tråd.

Staffan
En av anledningarna till allmän välfärd är ju att folk skall känns sig gladare och mer avslappnade. Jag förstår inte varför just barnomsorgen är så känslig. Det rör sig om några år. När det gäller grundskola och gymnasium är det ingen som klagar att barnen går där även om föräldrarna är arbetslösa och det gäller 12 år. Så jag tycker att man borde vara mer förlåtande när det gäller barnomsorgen.
 
  • Ledsen
Lenamajan
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
När det gäller grundskola och gymnasium är det ingen som klagar att barnen går där även om föräldrarna är arbetslösa och det gäller 12 år. Så jag tycker att man borde vara mer förlåtande när det gäller barnomsorgen.
Numera är grundskolan 10 år (F-9), från och med hösten 2018 är förskoleklass obligatoriskt. Gymnasiet är inget måste men man bör gå gymnasiet, när man väl börjar gymnasiet så är det obligatorisk närvaroplikt. Gymnasieprogrammen är tre år.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Lösningen är att man håller klassen eller gruppen samlad men att de duktigaste får mer avancerat material att arbeta med på egen hand samt lite stöttning från läraren. Och de svagbegåvade får tillåtas att släpa efter om de trots extrastöd från den ambulerande svagbegåvningsstödläraren helt enkelt inte klarar att hänga med.

Det är ett grovt misstag att drömma om att alla barn skall nå samma grundnivå,
Helt rätt, så har min kära hustru jobbat i minst 20 år med sina elever, de duktiga blir peppade av att få utmaningar på sin nivå, de lågbegåvade får utmaningar som passar dem och gör att de växer.
Tror inte hon misslyckats med någon på dessa år.
Svårigheten har mest varit att få andra lärare med på tåget med individuell undervisning, då det kräver väldigt mycket mera arbete, i hennes fall betydligt mera timmar än hon får betalt för, men belöningen är att se barn som växer upp och lyckas i livet. Vilket gläder mig också.
 
  • Gilla
Lenamajan och 4 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det är ett grovt misstag att drömma om att alla barn skall nå samma grundnivå, då får man de här problemen som beskrivs. Ett alternativ är ju att de allra mest begåvade får gå i en högre klass i de ämnen de är duktiga i. Gäller kanske främst när de börjat grundskolan.
Håller med om att det kommer att differentieras över tiden, men som tidigare sagts att barnen på dagis är A och B lag tycker jag är lite beklämmande sätt att se saken. Alla blir inte raketforskare och hjärnkirurger, men det är lite tidigt att sortera ut barn på dagis - framförallt tror jag att man kan få barn som egentligen skulle kunna utvecklas bra att tappa gnistan om man låter dem tro att de tillhör ett B-lag.

Det jag dock tycker är att de barnen som stör de andra (oavsett om det är överintelligenta uttråkade barn, barn som inte alls hänger med och därav bara stökar eller barn med någon diagnos) så kan inte ett eller två barn låtas få förstöra för hela klassen. De får då placeras i ett rum där de inte stör de andra barnen. Antingen får de mer avancerat material att jobba med, eller får de stöd för att ändå lära sig något... eller får de stöd för att de inte har en avvikande intelligens men en diagnos som gör att det inte funkar i gruppundervisning i klassrum.

Däremot tror jag att det är bra för alla barn att vara på "dagis" för att integreras, ha kul med kompisar etc, så jag är nog inne på samma linje som några här, att vi kan "bjuda" på en rimlig mängd dagis för alla barn vad än föräldrarna gör (arbetslösa eller bygger hus) för att det förbereder barnen bättre för skolan och bryter segregation.
 
J JohanLun skrev:
att vi kan "bjuda" på en rimlig mängd dagis för alla barn vad än föräldrarna gör (arbetslösa eller bygger hus) för att det förbereder barnen bättre för skolan och bryter segregation.
Hur många timmar är ”rimlig mängd”?

Idag erbjuds alla barn från ett års ålder ”minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan” samt ”Från och med höstterminen det år då barnet fyller tre år ska kommunen erbjuda förskola i minst 525 timmar om året, så kallad allmän förskola.”

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ratt-till-forskola
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur många timmar är ”rimlig mängd”?

Idag erbjuds alla barn från ett års ålder ”minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan” samt ”Från och med höstterminen det år då barnet fyller tre år ska kommunen erbjuda förskola i minst 525 timmar om året, så kallad allmän förskola.”

[länk]
Nejdå, min fru är arbetslös och därför får vi inte en timme. Hennes dag binds upp med att lämna och hämta, inte direkt så lätt att studera eller söka jobb då. Hade underlättat med lite timmar så jag kunde hjälpa till men som det nu är fungerar det inte med mina arbetstider.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Nejdå, min fru är arbetslös och därför får vi inte en timme. Hennes dag binds upp med att lämna och hämta, inte direkt så lätt att studera eller söka jobb då. Hade underlättat med lite timmar så jag kunde hjälpa till men som det nu är fungerar det inte med mina arbetstider.
Om ni inte får någon timme, hur kan då din frus dag då upptas av att lämna & hämta?

När man studerar (gymnasie, högskola, komvux, KY, etc) (även på distans) så får man ha barnen på förskolan/fritids.
 
Jag skulle vilja se fakta på att det är vanligare understimulerad A barn stör än B barn. Självklart förekommer sådant men jag killgissar det är vanligare B barnen är de som stör.
 
H Husbuset skrev:
svetsare hade en bror, men svetsaren hade ingen bror, hur kom det sig?
Jag är väl trångsynt men jag förstår inte gåtan!

Om svetsarens bror inte hade någon bror så hade jag dock förstått vad det handlade om...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skulle vilja se fakta på att det är vanligare understimulerad A barn stör än B barn. Självklart förekommer sådant men jag killgissar det är vanligare B barnen är de som stör.
Jag har en känsla av att det du kallar a barn är något jag skulle beskriva som normalbegåvade och välanpassade ungar, b barn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.