Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
Jag tror absolut privat drift kan effektivisera och förbättra tex sjukhus och skolor, precis som St Göran som nämns. Men det är klart att det finns ett grundproblem när alla får samma pengar.

jag tror på den Nederländska modellen som är ett mellanting mellan USA och Sverige.
 
B b8q skrev:
Ingen "behöver" ha mer än 30 000 kvar efter skatt per månad, typ.
Per person eller familj?
 
mikethebik mikethebik skrev:
Per person eller familj?
Per person.
 
  • Gilla
Ronekma
  • Laddar…
Tack, vänligen justera upp mig till det beloppet;)
 
  • Gilla
Ronekma och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Per person.
30k efter skatt räcker inte långt. Vi har alla olika levnadsstandard!
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
30k efter skatt räcker inte långt. Vi har alla olika levnadsstandard!
Man får anpassa mun efter matsäck.
Finns ju inget självklart med att olika personer ska ha olika levnadsstandard ;)
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Finns ju inget självklart med att olika personer ska ha olika levnadsstandard ;)
Tack, då är vi tillbaka till kärnan i hela diskussionen. (fast det är OT)
 
mikethebik mikethebik skrev:
Tack, vänligen justera upp mig till det beloppet;)
Du kan ta av Anders, den högavlönade privatanställde IT-ingenjören. :p
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man får anpassa mun efter matsäck.
Finns ju inget självklart med att olika personer ska ha olika levnadsstandard ;)
Vi har redan försökt det experimentet under 70 och 80 talet och kompetensen började fly landet. Det roliga var att det var helt okej, föst när en barnboksförfattare och regissör tänkte dra kom reaktionerna.

Entreprenören har ingen brytt sig om i detta land
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Jag gav dig ett alldeles strålande exempel och jag har gett dig andra exempel på ojämlikhet i förskolan. Du kan ju börja med att svara på exakt vad du inte förstod i mitt inlägg om att städa upp innan lunchen, vilka som drabbas, flickor eller pojkar?

Om du ofta ger order till pojkar och inte förklarar orsak och verkan, samt gör tvärtom mot flickor, då drabbas både flickor och pojkar.
Ok så genusdagis har tagits fram för att det finns några pedagoger som har sagt åt pojkar att städa på ett annorlunda sett än vad dom sagt till flickor?
Ja då förstår jag att du inte kan förklara den ojämlikhet som finns i våra förskolor.
Ja då står jag för att genusdagis är totalt värdelöst.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du kan ta av Anders, den högavlönade privatanställde IT-ingenjören. :p
Nej, Anders kan behålla det han förtjänar och gärna spendera det på konsumtion inom landet då det spiller över på oss andra ändå i form av moms, skatt på arbete och varor som han bränner sina stålar på!
Fortsätt så Anders, i det har du mitt stöd.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Nej, Anders kan behålla det han förtjänar och gärna spendera det på konsumtion inom landet då det spiller över på oss andra ändå i form av moms, skatt på arbete och varor som han bränner sina stålar på!
Fortsätt så Anders, i det har du mitt stöd.
Tur man driver bolag så mycket är skattefritt :D
 
BirgitS BirgitS skrev:
St Görans akutsjukhus i Stockholm drivs privat sen många år. Åtminstone åren närmast efter fick det betydligt bättre resultat när man undersökte personalens och patienternas nöjdhet.
Ja privata skolor får ofta också bättre resultat.
Men kan man välja bort saker som kostar så är det inte svårt att få bättre resultat.
Men någon annan verksamhet får ta skiten så samhället sparar inget utan problemen skickas någon annanstans.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tror absolut privat drift kan effektivisera och förbättra tex sjukhus och skolor, precis som St Göran som nämns. Men det är klart att det finns ett grundproblem när alla får samma pengar.

jag tror på den Nederländska modellen som är ett mellanting mellan USA och Sverige.
Givetvis kan alla verksamheter förbättras även om intäkterna inte ökar. Men att bara skära i kostnader och en förbättring leder till ökade intäkter tror jag hämmar en hel del. Kanske finns det vägar att göra att konsumenterna får ett verkligt val, jag är inte insatt i den Nederländska modellen.

Tyvärr har jag i närområdet sett att en av skolorna som privatiserades kraschade totalt, som jag förstår pga ägare som ville maximera sin vinst på kort sikt, en rektor som fick all personal att sluta osv. Den skolan såg väldigt bra ut när vi flyttade hit för 5 år sen men till skolvalet så hade den fått urusla betyg, alla flydde den på bara ett år. Nu har den bytt ägare och ledning men att svänga skutan när många elever flytt och i princip alla lärare sagt upp sig är nog inte lätt. Men konsekvenserna drabbar massor av människor som inte haft ett val. Det finns helt enkelt inga andra lediga skolor att byta till i närområdet. Vi hade tur och kom in på en annan skola.

Med det sagt så kan säkert kommunala skolor och akutmottagningar misskötas rejält. Men skolbarn som redan börjat en skola eller bara har en skola i sin närhet har inget val. Och om du drabbas av en olycka och avsvimmad tas till en akut så har du heller inget val.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har redan försökt det experimentet under 70 och 80 talet och kompetensen började fly landet. Det roliga var att det var helt okej, föst när en barnboksförfattare och regissör tänkte dra kom reaktionerna.

Entreprenören har ingen brytt sig om i detta land
Du såg smileyn väl?

Nåja, några enhetliga löner var det inte tal om under 70- och 80-talet, det ska ju inte blandas ihop med extremt höga marginalskatter. Men vi ska ju inte diskutera politik här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.