Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om sambeskattningen återinfördes skulle föräldrarnas möjligheter till val av barnomsorg öka. Kanske även för dig?
Det är väl inte så säkert, det var ju många under 60- och 70-talet som ansåg att de inte hade något val därför att när en till i familjen skulle börja jobba så blev nettoinkomstökningen för familjen mindre än kostnaden för barnomsorg. Ekonomiskt förlorade alltså familjen på att båda jobbade.
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
För att alla kan inte ha en hemmafru eller aupair hemma??
Jag hade hemmafru, men så var ju lillen på dagis. Annars hade vi nog haft au pair.
 
R Ronekma skrev:
Det var en åsikt från dig, tack
Är det inte bra att man kan ha olika uppfattningar?
Jo absolut. Men den ska vara realistiskt med.
Det man får ta i beräkning är en hel del saker.
- Inkomstbortfall, attraktiv på arbetsmarknaden igen när du ska börja jobba?

Sen säger jag inte emot att man ska umgås med barnen, det gör vi massor. Men min erfarenhet är att de som börjar betydligt senare än barnen som börjar tidigare på förskolan ligger efter i utvecklingen. Tänker på att de inte blir lika sociala.

Sen finns det folk som säger att barnen inte mår bra av förskola för tidigt. Hos oss är det så att vi knappt får hem honom för han vill vara där med sina kompisar och fröknar.
Sen finns det såklart barn som vill hem. Det är inviduellt.
 
H Husbuset skrev:
Va? Man kan ju inte gå på föräldrarna, vare sig på förskolan eller i skolan. Det skulle vara märkligt.
Så varför ska förskolan gå på mitt barn om hur den ska växa upp med genus då? Sunt förnuft vill jag hellre se utan att blanda in genusvetare som bara kostar pengar.
 
  • Gilla
Ronekma och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Så varför ska förskolan gå på mitt barn om hur den ska växa upp med genus då? Sunt förnuft vill jag hellre se utan att blanda in genusvetare som bara kostar pengar.
Och varför ska då förskolan gå på barn och behandla dem ojämställt? Det finns nog även vuxna som skulle må bra av att träffa en genusvetare någon gång ibland. Om dessa genusvetare för något gott med sig för framtidens vuxna är jag gärna med och betalar.

Kommer du ihåg svetsaren som hade en bror, men brodern hade ingen bror, som jag nämnde tidigare. De allra flesta fattar inte alls hur det går till, ändå är det 2020 nu.

Skulle det vara okej för dig om en genusvetare lämnar sitt barn på förskolan och är hemma och bygger någon dag?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag hade hemmafru, men så var ju lillen på dagis. Annars hade vi nog haft au pair.
Vänta nu, du hade hemmafru och barnet var på dagis? Var hon anställd som hemmafru så antar jag det är okej annars är hon ju ledig och barnet borde vara hemma
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, det var allmänt förekommande tills man började betrakta förskolan utifrån ett genusperspektiv. Om du anser att det inte längre är så beror det på att de anställda har fått upp ögonen för att de omedvetet särbehandlade barnen utifrån kön och alltså har jobbat med sig själva för att förändra situationen med hjälp av fortbildning och annan kompetensutveckling (med tanke på att många ansåg att personalen inte skulle ha behövt någon kompetensutveckling de senaste 20 åren).
Ja 50år sedan men nu pratar vi nutid.
 
H Husbuset skrev:
Och varför ska då förskolan gå på barn och behandla dem ojämställt? Det finns nog även vuxna som skulle må bra av att träffa en genusvetare någon gång ibland. Om dessa genusvetare för något gott med sig för framtidens vuxna är jag gärna med och betalar.

Kommer du ihåg svetsaren som hade en bror, men brodern hade ingen bror, som jag nämnde tidigare. De allra flesta fattar inte alls hur det går till, ändå är det 2020 nu.

Skulle det vara okej för dig om en genusvetare lämnar sitt barn på förskolan och är hemma och bygger någon dag?
Snälla förklara vad det är som är ojämställt på våra förskolor.
Du har pratat genus länge nu men inte förklarat vad som är problemet.
Vad är det för problem med dagens dagis enligt dig, är det flickor eller pojkar som drabbas av att det inte är jämställt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Man kan väl ana att om det varit så fantastiskt jämställt på dagis i 20 år så borde det synas på unga vuxna. Jag tror inte det är plaggets fel att killar inte bär klänning t.ex. (ser aldrig heller 6-åringar med det, om vi antar att det är vi andra som sabbar det efter dagis). Vi skulle inte ha den enorma utslagningen av killar i skolan heller om alla gavs lika villkor.

Man ska inte låtsas att Sverige är nåt Afghanistan eller Indien, men utopia har vi inte nått iaf, även om man kan tro att allt är perfekt som det är om man läser den här tråden
 
T twoody skrev:
Snälla förklara vad det är som är ojämställt på våra förskolor.
Du har pratat genus länge nu men inte förklarat vad som är problemet.
Vad är det för problem med dagens dagis enligt dig, är det flickor eller pojkar som drabbas av att det inte är jämställt.
Jag har gett flera exempel på hur de behandlas ojämställt. Du kan läsa nina tidigare inlägg.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Jag har gett flera exempel på hur de behandlas ojämställt. Du kan läsa nina tidigare inlägg.
Nej du har inte förklarat vad genus gör förskolan jämställd,eller vilken grupp som är drabbad.
Flickor eller pojkar?kan inte vara svårt att svara vilken grupp som är orättvist behandlad i alla förskolor.
 
T twoody skrev:
Nej du har inte förklarat vad genus gör förskolan jämställd,eller vilken grupp som är drabbad.
Flickor eller pojkar?kan inte vara svårt att svara vilken grupp som är orättvist behandlad i alla förskolor.
Du kan läsa mitt inlägg #2090. Dessutom mina tidigare inlägg där jag ger flera exempel. För varje exempel som jag lägger fram så kan du fundera ut själv, liksom jag gjorde åt dig i det inlägget jag skrev om här.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vänta nu, du hade hemmafru och barnet var på dagis? Var hon anställd som hemmafru så antar jag det är okej annars är hon ju ledig och barnet borde vara hemma
Nejdå jag renoverade under tiden, allt i sin ordning :rofl:
Jag fyllde i lappen med tider och att vi accepterade maxtaxan, sedan var det inga problem. Från lite högre ålder har barnet rätt till ett antal timmar oavsett sysselsättning.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
BirgitS
T twoody skrev:
Ja 50år sedan men nu pratar vi nutid.
Nej, det var inte så länge sen som förskolepersonal behandlade barnen utifrån sina fördomar. Så gammal är jag inte att det är 50 år sen jag hade barn på förskola.

T twoody skrev:
Snälla förklara vad det är som är ojämställt på våra förskolor.
Du har pratat genus länge nu men inte förklarat vad som är problemet.
Vad är det för problem med dagens dagis enligt dig, är det flickor eller pojkar som drabbas av att det inte är jämställt.
Alla drabbas av att behandlas utifrån kön i stället för utifrån personlighet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det var inte så länge sen som förskolepersonal behandlade barnen utifrån sina fördomar. Så gammal är jag inte att det är 50 år sen jag hade barn på förskola.


Alla drabbas av att behandlas utifrån kön i stället för utifrån personlighet.
Vi är olika och om vi själva får bestämma väljer vi olika yrken osv. I min egen branch tex jobbar kvinnor med UX eller projektledning, väldigt få är utvecklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.