Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
H Husbuset skrev:
Ja, håller fullständigt med. På förskollärarutbildningen, som brukar vara 2-årig, lär man sig det mesta om både fysik, kemi, naturkunskap och alla möjliga redskap man kan använda sig av tillsammans med barnen för att barnen ska utvecklas i sitt lärande. Allt detta är tillräckligt.
Tänk vad mycket dessa kompetensdagar kostar samhället. Bjud istället in en konstnär, snickare, eller genusvetare till dagis någon dag, så att alla - både förskollärare och barn kan ta del av ytterligare kompetens, om man vill. Om det blir alldeles för hög kompetens på dagis vågar ju ingen förälder låta barnet vara hemma när man bygger, barnet kan gå miste om livsviktiga kunskaper och halkar efter alla de andra barnen.
Vad tramsigt av dig.
Tar de in genusvetare så tar jag villigt ledigt.
Men det ställer på riktigt till det för många med de där kaffedagarna. Att behöva kompetensdagar för 1-3 åringar köper jag inte. Man byter inte blöja annorlunda eller läser en bok annorlunda.
Tror på riktigt inte att en fröken som jobbat i 30 år lär sig ett skit av de där utbildningarna idag, spec inte om genusvetenskap är inblandat.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Finns tom genusinriktade dagis, man undrar ju liten vilken typ av förälder som sätter sina barn där. Jag ser framför mig hon mp ministern men rasta flätor, den typen.


 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
På en förskola hanterar man inte bara barnpassning av enkla barn, man ska också hantera konfliktlösning och hjälpa barn med diagnoser, veta hur man hanterar barn som far illa hemma, har med sig trauman, osv, osv. Att bara utgå ifrån sina egna barn och tänka ”dagis är som när jag leker med barnen x 15, och lite genus på det” känns väl inte så verklighetsförankrat.
 
  • Gilla
pappel och 7 till
  • Laddar…
S straffarbete skrev:
På en förskola hanterar man inte bara barnpassning av enkla barn, man ska också hantera konfliktlösning och hjälpa barn med diagnoser, veta hur man hanterar barn som far illa hemma, har med sig trauman, osv, osv. Att bara utgå ifrån sina egna barn och tänka ”dagis är som när jag leker med barnen x 15, och lite genus på det” känns väl inte så verklighetsförankrat.
Man får inte hantera konflikter idag i skolans värld. Gör man det får man varning eller blir avskedad för att man sa åt ett barn.
Saknar de gamla lärarna som var i vår skola, det var inte många som vågade jävlas för de hade respekt åt lärarna =)

Men det bör inte krävas 3.5 år plus x antal extra dagar hela livet för att hantera överaktiva barn.
 
Igår hade barnen "tittat på en digital bok", på vanlig svenska för oss som inte har förskolelärarexamen betyder det att de satte barnen att titta på tv.
 
  • Haha
erkka och 1 till
  • Laddar…
Nu är förvisso nivån på diskussionen så låg att jag egentligen borde låta bli att kommentera. Men jag känner att det behövs en liten motpol i diskussionen.

Jag delar inte den generella uppfattningen här om att förskolan är barnpassning med blöjbyte.

Vår förskola upplever jag verkligen jobbar för vårt barns utveckling, inom många områden, det är ofta vår treåring kommer hem och har lärt sig nya spännande saker. Lärloggarna vi får innehåller ofta information om vad de utforskar just nu.

Det märks att personalen tycker om vad de gör, och jag märker också skillnad mellan de som har och de som saknar pedagogisk bakgrund i hur de behandlar barnen.

Jag har själv svårt för genus emellanåt, men ett visst genustänk anser jag behövs, det handlar inte om att alla ska bli könsneutrala hönor, utan om just att behandla barnen som barn och inte pojkar och flickor.
Jag rekommenderar er att läsa "ge ditt barn hundra möjligheter istället för två" den var verkligen en ögonöppnare för mig.

Givetvis behöver även förskolepersonal vidareutbildning, tror ni verkligen inte att pedagogiken ändrats de senaste 20-40åren?

Jag förunnar inte heller personalen ett par dagar under året för att jobba ihop sig samt ha lite teambuilding.

Vänliga hälsningar,
Förälder till en treåring med långt blont hår och färgglada barnkläder.
 
  • Gilla
16386 och 17 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förunnar inte heller personalen ett par dagar under året för att jobba ihop sig samt ha lite teambuilding.
Men att unna föräldrarna lite flexibilitet på redan schemalagd tid det kan du inte :)

Jag tycker också man ska unna fröknarna lite teambuilding, på ämnet teambuilding, under första grabbens inskolning föreslog jag att vi skulle köra en AW (man lär ju ändå känna fröknarna under 2 veckor) jag fick med mig en fröken av alla :) lite stel grupp människor det där
 
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
köra en AW
AW? Det är uppenbart att jag inte hänger med det vackra folket. Använder du din balle, doppad i Bea, när du "kör en AW"?

Staffan
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
AW? Det är uppenbart att jag inte hänger med det vackra folket. Använder du din balle, doppad i Bea, när du "kör en AW"?

Staffan
Afterwork
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Givetvis behöver även förskolepersonal vidareutbildning, tror ni verkligen inte att pedagogiken ändrats de senaste 20-40åren?

Jag förunnar inte heller personalen ett par dagar under året för att jobba ihop sig samt ha lite teambuilding.

Vänliga hälsningar,
Förälder till en treåring med långt blont hår och färgglada barnkläder.
De ska såklart ha den 5 dagar efter starten, man kan inte göra det smidigt att ta det fredagen innan start så att man börjar halvåret med att ta ledigt hos ett redan extremt pressat läge för alla industrier som går bra :p
Jo pedagogiken har säkert ändrats, men inte så avancerat för småbarn.

Teambildningen har de sådant kaffedrickande på kvällen där kollegor på andra avdelningar vägrar ställa upp för dig så att du måste köra mellan 17-19 och komma hem supersent när du började kl 06.
APT va ? Sambon gick en del sånt, jag sa att hon får sluta då de gör fan inte ett jävla dugg :)



:)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men att unna föräldrarna lite flexibilitet på redan schemalagd tid det kan du inte :)

Jag tycker också man ska unna fröknarna lite teambuilding, på ämnet teambuilding, under första grabbens inskolning föreslog jag att vi skulle köra en AW (man lär ju ändå känna fröknarna under 2 veckor) jag fick med mig en fröken av alla :) lite stel grupp människor det där
Jag tror vi har olika nivåer av flexibilitet.
Att svänga in om butiken och hämta ut mat eller ett paket ser jag som flexibilitet.
Men att låta barnen gå på förskola när man själv ska åka på weekend? Nej. Då får du anlita en barnpassning som inte är skattefinansierad.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror vi har olika nivåer av flexibilitet.
Att svänga in om butiken och hämta ut mat eller ett paket ser jag som flexibilitet.
Men att låta barnen gå på förskola när man själv ska åka på weekend? Nej. Då får du anlita en barnpassning som inte är skattefinansierad.
Nej det håller jag väl kanske med om iaf inte veckor i streck. Däremot om ena föräldern är ledig och sen andra jobbar så ser jag inget problem.

Jag bjöd tjejen på en överraskningresa till palma för något år sedan för att fria, mina föräldrar kom tidigt på morgonen oanmälda och vi åkte till Arlanda, vi frågade ungarna där och då om de ville vara lite på dagis och de ville dom så vi lät dem vara där vilket var perfekt då farmor och farfar hade ärenden att göra. Jag skäms inte över det, barnen ville vara där
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag och hustrun startade tillsammans med ett antal andra familjer ett föräldrakooperativt dagis/förskola för 20 år sedan, där kan man snacka om engagemang och flexibilitet!
Lördagsfester med alla föräldrar och all personal förekom då och då, föräldrar och personal som hade ett förhållande till varandra som lika väl kunde varit ett kompisgäng.

En fantastisk tid för både oss och vår yngste son de åren tills han började skolan.
En mycket väl fungerande verksamhet där barnen var barn och en handplockad personal utan genustjafs som gjorde ett fantastiskt jobb med våra kids som alla växt upp till samhällsnyttiga medborgare.
Samt att föräldragänget från den tiden fortfarande är bekanta och i vissa fall även nära vänner.
Säkert en utopi för de flesta, men något jag önskar att alla fått uppleva, inte minst barnen.
 
  • Gilla
Husnerden och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
mikethebik mikethebik skrev:
utan genustjafs
Bra! Precis som när jag gick i lekskola. Vi män snickrade och grävde i sandlådan, medans tjejerna stod vid spisen och "bakade" kakor.

Feministen Staffan
 
  • Haha
Hemmakatten
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
De ska såklart ha den 5 dagar efter starten, man kan inte göra det smidigt att ta det fredagen innan start så att man börjar halvåret med att ta ledigt hos ett redan extremt pressat läge för alla industrier som går bra :p
Jo pedagogiken har säkert ändrats, men inte så avancerat för småbarn.

Teambildningen har de sådant kaffedrickande på kvällen där kollegor på andra avdelningar vägrar ställa upp för dig så att du måste köra mellan 17-19 och komma hem supersent när du började kl 06.
APT va ? Sambon gick en del sånt, jag sa att hon får sluta då de gör fan inte ett jävla dugg :)



:)
Det finns säkert en anledning till varför den placeras där, och det är nog inte för att jävlas med föräldrar.
Dessutom görs ändå inget vettigt första veckan efter semestern ute på företagen :p;)

Delen om teambuilding förstår jag inte vad du menar tyvärr :oops: förtydliga gärna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.