Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo visst men man vill ju helst att utbildningen ska vara opolitisk speciellt när de börjar grundskolan
Men nog har det väl blivit lite bättre, runt 82 när jag började med samhällskunskap så framhävdes ju hur bra dom hade i DDR(stod i böckerna t.o.m), det var nån familj som fått en Trabant där dom inte ens var tretti och då kunde åka till dom statliga semesterplatserna och njuta med sina 2 småbarn. Även om trevliga ungdomar i Sovjet som var på roliga sommarläger helt gratis. USA framställdes som att visst fanns de rika men de flesta tiggde på gatorna så det var ju inte bra. Sveriges blandekonomi var ju givetvis bäst i världen,bättre än DDR och Sovjet, så det fanns lite kritik mot planekonomi men inte alltför hård. Givetvis genomskådade vi detta redan som 10-åringar även utan internet, och jag tror desamma om mina barn. Skulle jag fått frågan -84 vilket som var världens bästa land skulle jag nog sagt Sverige men som god tvåa USA, trots skolans försök att indoktrinera annat.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Men nog har det väl blivit lite bättre, runt 82 när jag började med samhällskunskap så framhävdes ju hur bra dom hade i DDR(stod i böckerna t.o.m), det var nån familj som fått en Trabant där dom inte ens var tretti och då kunde åka till dom statliga semesterplatserna och njuta med sina 2 småbarn. Även om trevliga ungdomar i Sovjet som var på roliga sommarläger helt gratis. USA framställdes som att visst fanns de rika men de flesta tiggde på gatorna så det var ju inte bra. Sveriges blandekonomi var ju givetvis bäst i världen,bättre än DDR och Sovjet, så det fanns lite kritik mot planekonomi men inte alltför hård. Givetvis genomskådade vi detta redan som 10-åringar även utan internet, och jag tror desamma om mina barn. Skulle jag fått frågan -84 vilket som var världens bästa land skulle jag nog sagt Sverige men som god tvåa USA, trots skolans försök att indoktrinera annat.
Nu har de helt glömt bort Ryssland, och Kina i läroplanen. De tittar på Lilla Aktuellt på lektionstid och lär sig att Trump är alltigenom dålig. Kommer hem från skolan och läxar upp mig att jag inte kan bestämma något, då det kränker FNs barnkonvention.
Men jag kör lite home schooling om hur det var Sovjetunionen respektive Sverige när det begav sig. Och dagens Nordkorea.
Och förstås hur man ställer upp division.
 
P Pin skrev:
....Och förstås hur man ställer upp division.
Och det där är en hel vetenskap!
Division kan nämligen vara, som det kallas, innehålls- eller delningsorienterad.
Vid uppställning sägs trappan stödja det första tankesättet och stolen det andra.
Det finns forskning och uppsatser i mängder om detta.
//Ja jag vet. OT//
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ja jävlar vad dom verkat ha komplicerat divisionuppställningen, fattade ingenting. För övrigt framställdes nog Reagan i lika dålig dager som Trump på min tid.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Men nog har det väl blivit lite bättre, runt 82 när jag började med samhällskunskap så framhävdes ju hur bra dom hade i DDR(stod i böckerna t.o.m), det var nån familj som fått en Trabant där dom inte ens var tretti och då kunde åka till dom statliga semesterplatserna och njuta med sina 2 småbarn. Även om trevliga ungdomar i Sovjet som var på roliga sommarläger helt gratis. USA framställdes som att visst fanns de rika men de flesta tiggde på gatorna så det var ju inte bra. Sveriges blandekonomi var ju givetvis bäst i världen,bättre än DDR och Sovjet, så det fanns lite kritik mot planekonomi men inte alltför hård. Givetvis genomskådade vi detta redan som 10-åringar även utan internet, och jag tror desamma om mina barn. Skulle jag fått frågan -84 vilket som var världens bästa land skulle jag nog sagt Sverige men som god tvåa USA, trots skolans försök att indoktrinera annat.
Det är nog lite bättre än de mörka åren på 70 och 80-talet. Men problemen finns kvar än idag
 
Tycker förskolan ska ta betalt på riktigt. De kan ju hämta inspiration från elektriker eller rörisar. Då skulle de kunna fakturera 580 spänn för falukorvslunch och lägga på timpenning för tillagningen.
 
  • Gilla
  • Haha
Hank_Ö och 6 till
  • Laddar…
RoffeJ RoffeJ skrev:
Tycker förskolan ska ta betalt på riktigt. De kan ju hämta inspiration från elektriker eller rörisar. Då skulle de kunna fakturera 580 spänn för falukorvslunch och lägga på timpenning för tillagningen.
Det tycker jag också, det gäller ju sjukvård också för den delen. Och sedan inga skatter på det. Drömmen
 
  • Gilla
freddan83 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
RoffeJ RoffeJ skrev:
Tycker förskolan ska ta betalt på riktigt. De kan ju hämta inspiration från elektriker eller rörisar. Då skulle de kunna fakturera 580 spänn för falukorvslunch och lägga på timpenning för tillagningen.
Ja. Och dessutom debitera kostnaderna för att hyra stekpannor och kastruller och lägga på 800% på alla råvaror.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Tio Dodge RAM på parkeringen innan dagiset öppnar. Kör dit på arbetstid och debiterar milkostnad, och lite till för att det är servicebil som de fraktar några klossar och pussel i.
Sen åker de fram och tillbaka och jobbar på några olika dagis under dagen.
Kl 15 ska ungarna ut för då är arbetsdagen över.
Föräldrarna faktureras vad det kostar, och lite till.
Under tiden är jag hemma och bygger. :oops:
 
  • Gilla
  • Haha
Agi och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Olika dagis. Men vårt är inriktad litteratur så de läser och pratar mycket. Sen räknar jag in att barnen lär sig av andra barn.
Så just pedagogik är det mycket av här. Men vet andra platser som inte har något av det alls. Skulle ju vara snarlikt.
Det jag nu faktiskt stör mig på som inte är fröknarnas fel är dessa "kompetensdagarna" de har ju för tusan 3 års höskoleutbildning om de har legitimation. Barnskötarna 3 år gymnasie. Det är ju inte så att barnen utvecklas till övermänniskor och blir mer komplicerade att ta hand om än för 10 år sen.

Vi kan visst anmäla att han ska vara där. Men tar hellre ledigt än att en okänd vikarie som inte vet något alls ska vara där och kanske skicka hem för astma eller något annat de kan hitta på.
Ja, håller fullständigt med. På förskollärarutbildningen, som brukar vara 2-årig, lär man sig det mesta om både fysik, kemi, naturkunskap och alla möjliga redskap man kan använda sig av tillsammans med barnen för att barnen ska utvecklas i sitt lärande. Allt detta är tillräckligt.
Tänk vad mycket dessa kompetensdagar kostar samhället. Bjud istället in en konstnär, snickare, eller genusvetare till dagis någon dag, så att alla - både förskollärare och barn kan ta del av ytterligare kompetens, om man vill. Om det blir alldeles för hög kompetens på dagis vågar ju ingen förälder låta barnet vara hemma när man bygger, barnet kan gå miste om livsviktiga kunskaper och halkar efter alla de andra barnen.
 
  • Haha
Lenamajan och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Utbildningen är väl ändå 3,5 år?
Att de skulle lära sig allt om fysik/kemi har jag svårt att tro och det finns väl knappast några förkunskapskrav på att ha läst fysik/kemi på gymnasiet. Sen kanske de lär sig en del av fysik.

Men det är väl bara bra om man kan lära sig mer nyttiga saker redan i tidig ålder.

Att man får betala maxtaxa mellan 15-40 h känns sådär, det borde ju vara procentuellt av tiden barnet är där. Värst är väl dock vid ledigheter, men man vill ju behålla ”sin” plats så då är det väl bara att betala och se glad ut.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Kunskapskrav?
Visst kan små barn ställa bra frågor men kan knappast tillgodogöra sig riktigt avancerade svar.
"Fröken, vad är en elektron?"
"Jaa... Det är egentligen en vågfunktion med sannolikhetsdistribution i ett fält. Och man kan, enligt Heisenbergs osökerhetsprincip, inte bestämma både plats och momentum samtidig. Dessutom kollapsar vågen till en partikel bara vid observation/mätning"
 
M MagHam skrev:
Kunskapskrav?
Visst kan små barn ställa bra frågor men kan knappast tillgodogöra sig riktigt avancerade svar.
"Fröken, vad är en elektron?"
"Jaa... Det är egentligen en vågfunktion med sannolikhetsdistribution i ett fält. Och man kan, enligt Heisenbergs osökerhetsprincip, inte bestämma både plats och momentum samtidig. Dessutom kollapsar vågen till en partikel bara vid observation/mätning"
Underskatta inte Youtube, min grabb på 7 år mästrar mig hela tiden inom astronomi/kosmologi. Troligen ställer han snart frågor om relativitetsteorin innan han om ett par år skriver av mig som ett fossil.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Underskatta inte Youtube, min grabb på 7 år mästrar mig hela tiden...
Ingen regel utan undantag ;)
Det jag hade för ögonen var ännu yngre barn där jag, om man tillåter sig generalisera lite, tror att det är lätt att övertolka betydelsen av kunskap och pedegogik/didaktik i förskolan.
Psst... Blir glad när jag hör om sådana 7-åringar. Du har chansen att ligga steget före! Allmänna relativitetsteorin bygger på vektorgeometri och tensorer grundat på 16 inhomogena differentialekvationer (förenklade till 10).
Bara att sätta igång och plugga så du kan svara :cool:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Utbildningen är väl ändå 3,5 år?
Att de skulle lära sig allt om fysik/kemi har jag svårt att tro och det finns väl knappast några förkunskapskrav på att ha läst fysik/kemi på gymnasiet. Sen kanske de lär sig en del av fysik.

Men det är väl bara bra om man kan lära sig mer nyttiga saker redan i tidig ålder.

Att man får betala maxtaxa mellan 15-40 h känns sådär, det borde ju vara procentuellt av tiden barnet är där. Värst är väl dock vid ledigheter, men man vill ju behålla ”sin” plats så då är det väl bara att betala och se glad ut.
Ja, du har helt rätt, 3,5 år är utbildningen, ännu mindre orsak då att ha dessa kompetensdagar. De borde redan vara tillräckligt kompetenta.

Nej, jag skrev inte allt om fysik och kemi, men väldigt mycket, speciellt naturkunskap, så att de kan ligga steget före för att kunna leda barnen kunskapsmässigt. Barnen har ju många utflykter i skogen där de lär sig att göra upp eld, orientera sig i skogen utan kompass, titta på vattenströmmar medmera.

Så bästa är ju att barnen får vara på dagis när mamma är hemma och bygger så att de inte missar något :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.