Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte helt flexibelt ta semester för de stackarna mao. Men i de flesta andra branscher finns det vikariepooler med stark kompetens. Min sambo är tex optiker som jobbar som konsult finns liknande lösningar för läkare osv, osv.

Tycker det låter märkligt dagis inte skulle kunna ändra sina rutiner att bli mer flexibla även de när andra branscher inom likande serviceyrken fixar det. Sedan är det såklart alltid så att det behövs lite framförhållning inom dessa yrken det köper jag, men vafan ingen vettig människa har en aning om vad de ska göra på sommaren i mars eller april. Det vet man först möjligen i maj oftast i juni.
Tja, har du någonsin haft något annat jobb en inom it sektorn? Garanterat inte något som handlar om ekonomi. För att vara så intelligent som du säger så verkar du inte ha en aning om hur världen fungerar och hur ekonomin fungerar. Att ta in folk kostar pengar. Alltså undviker man detta. Många företag tar inte in folk om någon är sjuk. Även om flera är sjuka. Och om någon vill flexa ut lite tidigare så är det inte alls säkert att det fungerar oftast gör det inte det. Detta gäller i de flesta brancher. Schema är normalt. Du måste veta hur bemanningen ser ut hela tiden. En butik kan inte bara stänga för att några vill vara lediga.
Du kan inte ta in folk med 1 timmes varsel. Du behöver folk som kan jobbet. Du är själv outbytbar, då borde du förstå att så är det på många arbetsplatser. Att få in någon som kan hoppa in är inte lätt.
Många förskolor har väldiga problem med att få tag på vikarier.
Du kan inte driva ett företag med bara
vikarier. Nytt folk hela tiden.
Så intelligent men så lite kunskap. Men så är det. Bara för att man är intelligent så behöver man inte kunna nått
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du och de personerna kanske inte funkar ihop, inte pratar samma språk etc. Men jag har ju inte hört talas om någon som bara går på IQ när de anställer/hyr in någon.

Men visst är det sällan man blir imponerad av programmerare.
Det är också intressant att någon som är bra på logik tex en matematiker eller fysiker inte nödvändigtvis blir en duktig utvecklare, har sett horribla lösningar av båda. Vilket är intressant eftersom programmering är just logisk problemlösning. Oh, well grov OT
 
Å vad roligt det hade varit om Anders har anställd personal och dom drar från jobbet med 1 timmes varsel. Hoppas dom läser den här tråden:crysmile:

men nu är vi riktigt riktigt OT.
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Å vad roligt det hade varit om Anders har anställd personal och dom drar från jobbet med 1 timmes varsel. Hoppas dom läser den här tråden:crysmile:

men nu är vi riktigt riktigt OT.
Det händer hela tiden, jag är resultatorienterad så skiter fullständigt i när de är på kontoret

Edit: semester och arbetstid är ju inte direkt OT
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Påstår du att utbildade vikarier skulle ha sämre utbildning än fastanställda? det tror inte jag
I en perfekt värld skulle det finnas utbildade vikarier. Det gör det sällan. Möjligtvis någon enstaka barnskötare, men till 95% är de outbildade. Vi får vara tacksam om de talar och kan förstå svenska. Så är läget idag. Om en utbildad vikarie skulle "dyka upp" så kan jag lova att denna person snart har en fast tjänst på en flrskols. Det råder nämligen brist på personal.
Sen är det naturligtvis så att den fasta personalen vidareutbildar sig ganska mycket. Det gör inte en utbildad vikarie, om det nu mot förmodan skulle finnas någon sådan.

H Husbuset skrev:
Nej, jag påstod inte det. Jag undrade vad du menade med ordet "dagisfröken", förskollärare eller barnskötare? Det finns personal med barnskötarutbildning och de med förskollärarutbildning, samt de som inte har någon av dessa två utbildningar.

De som är timanställda inom förskolan brukar oftast sakna förskollärarutbildning, såvitt jag vet. De som har förskollärarutbildning brukar mig veterligen oftast ha en fast anställning.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är också intressant att någon som är bra på logik tex en matematiker eller fysiker inte nödvändigtvis blir en duktig utvecklare, har sett horribla lösningar av båda. Vilket är intressant eftersom programmering är just logisk problemlösning. Oh, well grov OT
OT har det varit länge. Varje disciplin kräver sina förmågor och bara för att man kan matte och fysik så behöver man inte vara duktig på att förstå specifikationer, användningsfall, vara analytisk och kunna sätta ihop all kunskap till ett bra program. Krävs lite mer än bara logisk problemlösning.
 
  • Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och du tycker det är lämpligt att ditt barn får ny personal på avdelningen ofta, med nya rutiner hela tiden?
Tror du inte att det kan göra att de inte trivs så bra?
Det blir ju som när det ska omorganiseras på jobbet, inget står ut om det skulle göras flera gånger om året.
Å andra sidan ser man ju oftast till att det är samma vikarie som kommer till dagiset i fråga, någon som barnet känner till.

Exempelvis skulle föräldrar som har anmält sina barn till dagis eller fritids under sommaren kunna avboka sina tider en vecka innan, det skulle kunna frigöra mer personal och spara mer skattepengar. Bara en tanke.
 
  • Wow
Lenamajan
  • Laddar…
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det händer hela tiden, jag är resultatorienterad så skiter fullständigt i när de är på kontoret

Edit: semester och arbetstid är ju inte direkt OT
Det går naturligtvis bra i din lilla bransch.
I mitt jobb, bestäms semestern ett halvår i förväg, av den enkla anledningen att, drar jag på semester mer eller mindre oannonserat, skulle det utan problem kosta firman hundratusen per dag.
 
  • Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte helt flexibelt ta semester för de stackarna mao. Men i de flesta andra branscher finns det vikariepooler med stark kompetens. Min sambo är tex optiker som jobbar som konsult finns liknande lösningar för läkare osv, osv.

Tycker det låter märkligt dagis inte skulle kunna ändra sina rutiner att bli mer flexibla även de när andra branscher inom likande serviceyrken fixar det. Sedan är det såklart alltid så att det behövs lite framförhållning inom dessa yrken det köper jag, men vafan ingen vettig människa har en aning om vad de ska göra på sommaren i mars eller april. Det vet man först möjligen i maj oftast i juni.
Det är sällan några problem med semesterplanering tre månade före. Vi ska nu lämna in våra önskemål, helt rimligt.
Så brukar det vara inom de flesta yrken. Är du helt verklighetsfrånvänd?
Vi har ännu inte begärt in semesterbesked från våra vårdnadshavare. Vi har däremot förstått på flera av dom att deras arbetsgivare har börjat kräva in önskemål om när de vill ha semester.
 
BirgitS BirgitS skrev:
OT har det varit länge. Varje disciplin kräver sina förmågor och bara för att man kan matte och fysik så behöver man inte vara duktig på att förstå specifikationer, användningsfall, vara analytisk och kunna sätta ihop all kunskap till ett bra program. Krävs lite mer än bara logisk problemlösning.
Allt det där grundar sig dock i logiskt tänkande. Hur skulle det se ut med en icke logisk kravanalyriker, UX-kravare, osv, osv.
 
L Lenamajan skrev:
Det är sällan några problem med semesterplanering tre månade före. Vi ska nu lämna in våra önskemål, helt rimligt.
Så brukar det vara inom de flesta yrken. Är du helt verklighetsfrånvänd?
Vi har ännu inte begärt in semesterbesked från våra vårdnadshavare. Vi har däremot förstått på flera av dom att deras arbetsgivare har börjat kräva in önskemål om när de vill ha semester.
Ja, kanske jag är det, men det betydde inte att rådande norm är vettig.

Det är som Henry Ford en gång sade, if I would ask people what they want they would say faster horses.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja, kanske jag är det, men det betydde inte att rådande norm är vettig.

Det är som Henry Ford en gång sade, if I would ask people what they want they would say faster horses.
Han sade också: -de får välja vilken färg som helst, så länge de väljer svart.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det går naturligtvis bra i din lilla bransch.
I mitt jobb, bestäms semestern ett halvår i förväg, av den enkla anledningen att, drar jag på semester mer eller mindre oannonserat, skulle det utan problem kosta firman hundratusen per dag.
Jag drar aldrig helt på semester då jag är företagsledare
 
H Husbuset skrev:
Å andra sidan ser man ju oftast till att det är samma vikarie som kommer till dagiset i fråga, någon som barnet känner till.

Exempelvis skulle föräldrar som har anmält sina barn till dagis eller fritids under sommaren kunna avboka sina tider en vecka innan, det skulle kunna frigöra mer personal och spara mer skattepengar. Bara en tanke.
Redan idag nekas personal på förskolor semester pga att föräldrar har anmält att deras barn behöver omsorg vissa veckor. Sen kommer de inte. I många fall hör de inte ens av sig. Tror du att jag som arbetande förskollärare då skulle acceptera ett besked att få ta ut semester med kort varsel? Nej. Jag vill ha planerad semester.
Vad menar du med att frigöra personal?
Naturligtvis planeras sommarverksamheten utifrån antalet barn som behöver omsorg. Detta gäller lokaler, matbeställningar, personal mm
Ingenting man kan ändra på en vecka.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Allt det där grundar sig dock i logiskt tänkande. Hur skulle det se ut med en icke logisk kravanalyriker, UX-kravare, osv, osv.
Jag skrev inte att logisk kunskap inte behövs utan att förstå hur en specifikation ska tolkas kräver också annan kunskap, för det är inte fråga om bokstavlig tolkning utan att förstå dess djupare innebörd.

Ska man jobba med kraven för ett användargränssnitt och liknande behöver man också kunskap om dem som ska använda det och vad som är praktiskt och förståeligt för dem, vilket i många branscher inte är samma sak som att det är logiskt för en systemutvecklare. Det är inte utan anledning som det finns massor med datorsystem som det svärs över av många som inte är logiskt lagda men tvingas arbeta med det.
 
  • Gilla
Lenamajan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.