Och 99% av svenska körkortsinnehavare förstår inte högerregeln.
 
JLAINE skrev:
Och 99% av svenska körkortsinnehavare förstår inte högerregeln.
Ja visst är det konstigt!? Alla borde väl fan veta att den som kommer från höger ska stanna. Hur svårt ska det vara :)
 
JLAINE skrev:
Och 99% av svenska körkortsinnehavare förstår inte högerregeln.
Konstigt den är ju så enkel, jag kör på höger sida så jag har företrädde!
 
nikasp
Jag kör 80 km varje dag varav 7 mil på E4 söder om Stockholm. Jag har gjort det sedan ett halvår tillbaka och nu har jag nog sett mer tok i trafiken på ett halvår än jag gjort sen jag tog körkortet för 20 år sen. Det är inte helt åt helsike men det är många fast-and-the-furious-manövrar, ofta utan blinkers, man ser och det är oftast väldigt ungt folk. Med bil, BMW 320 06:a, känns det ändå ganska tryggt men med motorcykeln håller jag ännu bättre koll.

Nåt jag snart inte bryr mig om är såna som ligger så nära så man ser näshåren. Det är oftast på morgonen då alla filer är fulla och jag inte kan köra snabbare då jag också väntar på "snabbare tider" i vänsterfilen. Vete fasen vad man kan göra åt sånt där, blinka med bromsljus har jag ledsnat på.

Ni som inte har testat bör prova BMW. Det här var min första och nu känns det mesta annat som ett sämre val vad gäller känslan av att allt är jäkligt väl ihopskruvat. Tror BMW kom 2:a i årets nöjd-kund-undersökning snäppet efter Subaru. Jag har kört 1200 mil och har lagt 190 spänn på en ny blinkers då fästet gått av. Peugeoten jag hade innan kostade mig i snitt 2500 kr/månad (under ca 18 månader) i service och reparationer, bränsle och försäkring ej inräknat.

Edit. Här var undersökningen, tydligen 16000 svenskar som fått fylla i en enkät om sitt bilägande: http://www.bilsport.se/news.php?id=68059
 
Redigerat:
Ingår Lexus i Toyota eller är märket för litet i Sverige för att undersökas?
 
Hakar på rubriken, men med ett näraliggande ämne:

Varför kör minst hälften av alla BMW- och Audiägare omkring med släckt halvljus? Bakljusen är inte heller tända. Gäller i princip inga andra bilmärken. Måste finnas en bra förklaring till detta.
 
Kan det vara så att de är direktimporterade?
 
JanneL skrev:
Kan det vara så att de är direktimporterade?
...och då har man rätt att köra utan ljuset påslaget dagtid? Eller är personerna ifråga ointresserade av övriga trafikanter, för att ankyta till trådens ursprungsfråga?

Bra svar som verkar troligt i alla fall. Olagligt är det hur som helst.
 
Import är nog en bra förklaring. Min importerade Audi hade ingen automatik och jag behövde fälla upp en spak för att få ljus. Fast det är ju förstås inte varannan bil som åker så utan mycket mycket färre bilar (eftersom det fungerar med automagi på en majoritet av alla bmw och audibilar som rullar här).
 
Tar ju 5 minuter att programmera om ljusautomatiken på nyare tyskvagnar i samband med service. Nä, dimljusriddare kör så för att de tror det är tufft.

Hm. Min BMW kostade mig ca sex tusen per månad när jag hade den och är den bil jag haft som varit dyrast i nypris och samtidigt sämst driftsäkerhet.
Har efter den haft tre olika pegeuoter, en honda, en nissan och en toyota, de flesta av dem mycket billigare och med väldigt mycket mer mil på mätaren. Alla har varit bättre. Så jag tillhör inte de nöjda. Att BMW's nybilskunder är nöjda är knappast märkligt då service de tre första åren ingår. Då byts dessutom allt som felar. De som köper sen är av någon anledning oxå relativt nöjda. Inte för att de är speciellt driftsäkra, utan för att "det är ju ändå så trevligt att köra BMW" !
 
tallmilan skrev:
De må vara korta på BMW, men jag är helt övertygad om att den saknas på gubb-S70
Kan upplysa om att den finns på vanliga tuffa S70. Gubb-varianten har jag aldrig kört :D.
 
C
Det är tillåtet att köra med bara dimljus under dagsljus och bra sikt.
Däremot inte utan ljus, förstås. Och inte med halvljus OCH dimljus, som vissa gör, vilket (av någon intressant smått obegriplig anledning) bländar nästan mer än helljus.
 
Det var inte frågan om att dessa BMW och Audi hade dimljus på istället för halvljus. Alla ljus är helt släckta dagtid.

Importförklaringen köper jag, men inte att man vill vara rättshaverist istället för att fixa till automatik.
 
Jante hit och Jante dit... kan det vara så att BMW är såpass snygga och överlägsna att det är dem alla fäster blicken på när man puffar fram i sin v70? Sug på den ett tag så tar vi nästa I-landsproblem med hårdhanskarna.

En annan vettig förklaring är att BMW har en automatisk blinkers avstängning, alltså man kan blinka hela tiden om man trycker till spaken ordentligt så blinkar den som vilken coca-colaburks toyota som helst eller en halv så blinkar den ca 4-5 gånger. Den sistnämnda ska man använda vid omkörning.

Så tyvärr så kan det vara så att dessa är nya BMW-förare som inte lärt sig eller en slarver.

Jag vet inte vilken förklaring är bäst av de ovannämnda men en blandning av dem är nog det rätta svaret.


Må väl.
 
Det känns trygg att veta att alla medtrafikanter med sina trånande blickar håller koll på oss BMW-förare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.