P
R Rejäl skrev:
Men ska det vara så att unga i sina första jobb ska kunna allt så får någ skolan och föräldraansvaret uppgraderas markant..
Och jag som trodde att de unga generationerna var vana och kunniga när det gäller IT …

Uppgradering av skola och föräldraansvar är generellt en mycket bra idé.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Prova att visa upp den nästa gång du blir stoppad i en poliskontroll. :)
Det funkar iofs inte, men att oralt uppge personnummer fungerar, de har körkorts registret i datorn. Jag har testat nämligen, hade glömt plånboken hemma.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur gör en fejk-Svisch-app för att slå upp ett namn utgående från ett telefonnummer?
Man knappar in det manuellt. Ofta står det dessutom vad det skall vara. Eller så kollar man upp namnet utan att godkänna det i vanliga Swish. Inte så svårt helt enkelt.
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Och Bring:
Just Bring har jag inte provat med, men att skicka vidare QR-koden man har fått genom att identifiera sig med bankid fungerar åtminstone med Postnord, Schenker och DHL.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väl en bevarad text från någon känd grek under deras storhetstid (2500 år sen?) som beklagar sig över de unga.
Den äldsta bevarande sådan text lär vara från Kaldéen cirka tusen år f.K. Kaldéen var ett litet land i Mesopotamien.

Jag kan inte verifiera att det är korrekt, men vi kan nog ganska säkert anta att fenomenet är uråldrigt.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Z Zodde skrev:
Marcusoscarsson ? Har haft nyheter som inte kunnat verifieras tidigare.
Han hänvisar till Sveriges Radio UTAN att länka till nyheten.
Googlar man Sveriges Radio å denna ICA butik som omtalas får man noll träffar.
Googlar man denna ICA butik å BankID får man 2 träffar.
Båda är Marcus Oscarsson

Oscarsson luktar skojare lång väg


Eller nån av Byggahus detektiver som kan hitta originalnyheten?
Jag har sett några artiklar om problemet, inte direkt kopplade till Ica, men ändå. Problemet är väl inte legitimationen i sig utan att man inte verifierar den korrekt.

Länkar till Marcus Oscarsson vägrar jag ATG klicka på. Så mycket click-bait, och tveksamma fakta så det är förmodligen värre än carup, som jag också skyr som pesten. Jag vill inte generera reklamintäkter till någon av dem.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har sett några artiklar om problemet, inte direkt kopplade till Ica, men ändå. Problemet är väl inte legitimationen i sig utan att man inte verifierar den korrekt.

Länkar till Marcus Oscarsson vägrar jag ATG klicka på. Så mycket click-bait, och tveksamma fakta så det är förmodligen värre än carup, som jag också skyr som pesten. Jag vill inte generera reklamintäkter till någon av dem.
Det här med att legitimera sig är liksom inget nytt och det finns stor vana av detta i samhället, oftast görs en första bedömning av situationen om det öht behövs legitimation, tex på systemet, sen får man ju bedöma varför man ska legitimera sig, use case, utefter detta så väljer man olika starka kontrollmetoder. Hela tiden finns riskerna med utgivningen med, någon kan tex lämna in fel bild från början vid beställningen av ett ID-kort och då kan man kolla kortet hur noga som helst, osv.

Det här är inget nytt, det är som du säger klickbete, det finns en grupp som är skeptiska mot det "nya Sverige" och Bank-ID kan nog trigga dessa.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Hela tiden finns riskerna med utgivningen med, någon kan tex lämna in fel bild från början vid beställningen av ett ID-kort och då kan man kolla kortet hur noga som helst, osv.
För två av de vanligaste idhandlingarna, körkort och nationellt idkort, tas ett fotografi när man ansöker.
För körkort kan man istället skicka med ett fotografi när man ansöker, men det vore väl enkelt att ta bort den möjligheten.
 
D
P pmd skrev:
För två av de vanligaste idhandlingarna, körkort och nationellt idkort, tas ett fotografi när man ansöker.
För körkort kan man istället skicka med ett fotografi när man ansöker, men det vore väl enkelt att ta bort den möjligheten.
Eller så dyker fel person upp bara!
 
P
Man måste legitimera sig inför fotograferingen …
 
D
P pmd skrev:
Man måste legitimera sig inför fotograferingen …
Jo men inte helt lätt att se skilnad på folk, det jag vill belysa är att inget är helt 100, vill man fejka ett ID så löser man det.
 
P
Med tillräckligt stor budget går det mesta att lösa. Tonåringar som vill kunna köpa folköl tror jag sällan har så stora ekonomiska resurser.

Det är nog enklare att helt enkelt använda brorsans leg för att köpa öl än att använda det för att skaffa ett nytt leg.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P pmd skrev:
För två av de vanligaste idhandlingarna, körkort och nationellt idkort, tas ett fotografi när man ansöker.
Du menar pass och idkort?
 
P
Jag tror att körkort är vanligare än pass, men pass är kanske vanligare än nationellt idkort.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tonåringar som vill kunna köpa folköl tror jag sällan har så stora ekonomiska resurser.
Hehe, känner igen det historiskt med mellanölet och "fipplande" med leg. Ingen skillnad.😇
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.